Tradera är ganska mycket jobb med. Man måste hålla reda på vem som köpt vad, vem som betalat, påminna dem som inte betalat, paketera växterna och sedan köra till posten med dem. Jag har tidigare sålt en del på Tradera (men inte växter) och ska man sälja där ska det vara sådant som man får tillräckligt betalt för så att det är värt besväret och inte får alltför mycket osålt.
Jag hade ju främst tänkt sälja grönsaksplantor och ettåriga växter. De skulle nog ta en del stryk av att skickas utan jord. Förvisso har jag inte spanska skogsniglar men jord väger vilket ökar portokostnaden.
Förra året fick jag tyvärr kasta en del plantor. Det vore ju trevligare om de kom till någon annan. Nu när jag hunnit etablera mig på mitt nya ställe så skulle jag kunna driva upp fler sorter, men jag vet ju hur det blir i slutändan; alldeles för många plantor att ta hand om själv. Det spelar liksom aldrig någon roll att jag bara ska så "lite". Det blir ändå för mycket.
Om växtförsäljning ska räknas som affärsverksamhet ska verksamheten vara självständig, varaktig och ha ett vinstsyfte. Och var gränserna för dessa kriterier går känns ju lite luddigt ibland. Vad gäller min sajt så räknades den som hobby eftersom jag inte jobbade aktivt med den, men hade jag gjort det så hade jag varit tvungen att starta företag. Det är den informationen jag fick från skatteverket när jag frågade i det specifika fallet. Vinsten låg på +20000 per år.