Sälja sadel - öppet köp?

Piek

Trådstartare
Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller under utrustning. Moderatorn får gärna flytta om den ligger fel.

Det är iallafall så att jag ska sälja sadel och har en tjej som ska kolla på den. Grejen är den att hon vill ha den på öppet köp så hennes sadelmakare kan kolla på sadeln och det känner jag mig lite skeptisk till.

Hon kommer att få prova sadeln på hästen och rida i den när jag är med. Jag jobbar sånna tider att det inte passar när någon sadelmakare skulle kunna vara med (jag har ett 8-17 jobb). Då får hon kolla sadeln att den är okej och sen köpa den om hon är nöjd eller så tar jag med den hem om hon inte är det.

Men iallafall. Hur gör ni med öppet köp?
Om det skulle hända nått med sadeln så kommer det ju att stå ord emot ord om det felet fanns på sadeln innan och jag tar ju absolut INTE tillbaka en sadel med ett fel eller märke som inte bevisligen fanns på sadeln innan jag lämnade iväg den.
Ska man ha kontrakt? Vad ska isåfall stå i det?

Jag känner väl nästan att hon får besiktiga sadeln själv och godkänna den och sen får sadelprovaren kolla om sadeln ligger bra på hästen och gör den inte det så får hon lämna tillbaka sadeln, är någon sån typ av avtal okej?

Hur brukar ni göra? Och vad ska man tänka på?
Jag vill ju inte ha tillbaka en sadel i sämre skick än vad jag lämnade den i ...

Sv: Sälja sadel - öppet köp?

Tillägg:
Jag har inget emot att sadelmakaren ska kolla sadeln, det är det där med öppet köp som jag är skeptisk till...

Jag lämnar vanligen inte öppet köp, de får helt enkelt sälja vidare själva om sadeln inte passar.
En gång har jag lämnat på öppet köp och vi skrev då ett papper att sadeln var si och så, foton hade tagits från alla vinklar, och att de hade x antal timmar på sig att prova och om de inte hade kommit tillbaka med sadeln inom den tiden så var sadeln såld. Vi skrev också att om de ville lämna tillbaka men att sadeln fått märken/skador så gällde inte öppet köp utan köpet var avslutat. Sadeln betalades innan utlämning och båda skrev på pappret.

Tänk på att om sadeln blir illa behandlad och bommen skadas så är sadeln värdelös, det är inte kul om det är en dyr sadel du lämnar ut och det behöver inte synas utan bara märkas nästa gång den används.
Den sadeln jag lämnade ut hade syntetbom med livstidsgaranti, det var enbart därför jag vågade lämna ut den.

Ja precis. Sadeln kostar nästan 20 000 kr ny och jag begär ett enormt underpris på den. Så när jag tänker efter vill jag nog inte lämna ut den på öppet köp. Skulle det nu vara nått med den har jag dessutom sagt att de får den 2000 kr billigare om de tar den på en gång så de har ju faktiskt lite över att lägga på att fixa till den om det skulle behövas.

Jag tycker att risken för mig som säljare är för stor för att jag ska våga lämna ut på öppet köp. En rejäl knäck på bommen behöver inte synas, som tidigare sagts. Och så står jag där med en förstörd sadel som inte går att sälja.

Inom rimliga avstånd kör jag gärna ut och låter spekualanter prova. Kan de inte själv avgöra om den är bra, får de helt enkelt vända sig till en sadelprovare som har med sadlar ut. Eller köpa och hoppas på det bästa.

Och jag gör tvärtemot alla andra tydligen! Jag har sålt fyra sadlar på öppet köp och köpt en sadel på öppet köp, och det har fungerat alldeles utmärkt samtliga gånger.

Full betalning först + ett ordentligt köpekontrakt där det öppna köpet och sadelns befintliga skick är noggrant beskrivet + fem dagars öppet köp.

Men detta har dock enbart gällt sadlar för max 6000 kronor och jag har bara lämnat ut/alternativt köpt vid personligt möte, dvs inget skickande av sadlar till okända.

Jag skulle aldrig själv köpa en begagnad sadel om jag inte fick möjlighet att prova den på öppet köp några dagar först - och av den anledningen säljer jag också på öppet köp.

inget öppetköp. Ett kvitto skrivs på köpesumman o där det står att öppetköp ej gäller samt o köparen godtar sadelns skick. Passar inte sadeln får de sälja den vidare.

Tack för era svar.
Nej det känns som att det inte blir något öppet köp, jag vågar helt enkelt inte. Samtidigt som jag vill bli av med sadeln. Att det ska vara så himla svårt!
Jaja bara att hoppas att köparen vill ha sadeln ändå!

Men om jag nu inte ger öppet köp, och de lämnar in sadeln till sadelmakaren som hittar något fel på sadeln. Visst kan de väl inte lämna tillbaka sadeln då? Köparen har väl undersökningsplikt när det gäller från privatperson till privatperson?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: Tora
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V