Sälja stödrätter?

Sv: Sälja stödrätter?

Nu har jag inte handlat med stödrätter men med bidragsrätter. Då kan man sköta det själv både att köpa och sälja. Man beställer blanketter från SJV som ändrar äganderätten. Betalningen gör man själv upp om. Antar att det funger likadant med stödrätter.
Har man ingen köpare eller vill köpa själv är stödrättsbörsen ett bra ställe att leta på. Men om jag inte har fel för mig så tar de ut avgift för sina tjänster som man slipper om man sköter det själv.

Jag har inget behov av dem, så jag kan lika gärna sälja av dem istället.

Jag har inget behov av dem, så jag kan lika gärna sälja av dem istället.

Vad gör du med marken som stödrätterna hänger ihop med?! Att söka stöd är ju inte speciellt krångligt. Däremot är det nästan omöjligt att arrendera ut eller sälja jordbruks eller betesmark om man inte har stödrätterna som hör till.

Jag gör inget alls med den, den brukas inte längre och ligger för långt bort för att nån skulle vara intresserad av att arrendera den. Kan lika gärna sälja istället så får jag iaf nånting för dem.

Jag gör inget alls med den, den brukas inte längre och ligger för långt bort för att nån skulle vara intresserad av att arrendera den. Kan lika gärna sälja istället så får jag iaf nånting för dem.
Vet inte i vilken zon du har din mark men jag tycker ändå det låter som en mindre smart idé. Det finns inget krav att du ska odla, snarare tvärtom! Ett viktigt syfte med stöden är att förhindra igenväxning av landskapet, det ska alltså ge kompensation för att man inte får plantera skog.

Lägger du marken i träda och hyr någon som kör över med betesputsen efter 1 juli så tjänar du nog mer än om du säljer stödrätterna. Antag att det kostar 500:-/ha att hyra en bonde som putsar och du får 1800:-/ha i bidrag så är det 1300:-/ha i reda pengar varje år. Säljer du stödrätterna så får du runt 2000:-/ha.

Har du inga stödrätter så anser jag att din mark förlorat kraftigt i värde. Handel med stödrätter är bara intressant för köparen. Den som vill bruka mycket areal nära gården och vill köpa "trädesrätter" inom samma zon för att slippa lägga egen mark i träda.

Senast ändrad:

Med tanke på att jag själv bor ca 100 mil därifrån och sossarnas effektiva jordbrukspolitik, redan innan EU-inträdet, mer eller mindre tog död på småbrukarna så finns det helt enkelt inga att leja in för att betesputsa marken längre. Gamlingarna har dött ut och de yngre varken kan eller vill försöka försörja sig pga krångliga EU-regler och svensk jordbrukspolitik. Vem orkar när det försvinner en mjölkbonde i veckan?

Hur mycket jag än vill att markerna ska hållas öppna så inser jag att det är för långt och för mycket för att jag ska klara av att hålla efter det själv. Då markerna inte brukas längre så ligger de redan i träda och man får inga bidrag för att lägga något i träda som inte brukas.

Det är sorgligt men sant att mark som brutits och brukats växer igen, men vad ska jag med stödrätter till när jag ändå inte kan söka bidragen pga att jag inte hinner hålla efter igenväxningen och inte har ngn som jag kan leja? Det är dålig ekonomi för min del om jag ska behöva köpa in maskiner och slita dygnet runt några semesterveckor om året för 2000 kr/ha.

* Lånar lite *

Om man nu innehar stödrätterna på ett ställe som ska säljas av ägarn hur fungerar det då?

Stödrätterna följer numera inte gården/marken utan den som står registerad på dem. Om jag kommer ihåg rätt så kan man ha stödrätter vilande i fem år innan de överförs till nationella reserven. Under den tiden kan då antingen köpa nytt och använda dem eller sälja. Överförs de till nationella reserven får man ingen ersättning för dem.
Om du har stödrätterna och någon annan äger marken så är det dina stödrätter. Om marken säljs och du inte får fortsätta att bruka den så får den nya ägaren ansöka om att få egna stödrätter från den nationella reserven eller köpa.

Det är dålig ekonomi för min del om jag ska behöva köpa in maskiner och slita dygnet runt några semesterveckor om året för 2000 kr/ha.
Kan ju inte ha synpunkter på dina möjligheter att få hjälp etc, men att putsa av marken kan väl knappast ta ens 1 timme/ha. Om du inte har jätteägor blir det ju inte så farligt. ;) Om du ändå semestrar på platsen.
Vad gäller maskinkostnad räcker det med en gammal traktor och en betesputsare el motsvarande.
Beroende på areal kan du stå på plus redan efter 1-2 år samt att du behåller stödrätterna.

Om du har det som behövs på plats, kanske det inte är så omöjligt att hitta någon som för en rimlig peng kör av marken åt dig när du inte kan själv?

LIA

Jag äger varken traktor eller betespustare, tror inte ens att det finns betesputsare i omgivningarna. En del av markerna har redan börjat slya igen och jag gick med röjsåg för ett par år sedan, men det tar tid att röja och jag har helt enkelt inte den tiden att lägga. Eftersom jag är den enda i släkten som har ngt intresse av att försöka hålla det öppet har jag gett upp och tänker sälja istället. :( Kommer inte ihåg exakt hur mkt det var jag anmälde, 40 ha? Betesmarken sökte jag inget på och den håller på att växa igen helt, finns nog inga stigar kvar då det var > 10 år sedan det betades. Finns inga djur att ta in för bete heller, det här är glesbygd = död jordbruksbygd.

Om du ska sälja marken så kan det vara ide att sälja stödrätterna tillsammans med den. Det kan förenkla mycket för köparen och också göra det lite mer lättsålt. Då är det bara att överlåta dem på blanketten till SJV och lägga på kostnaden på priset vid försäljingen.

Jag äger varken traktor eller betespustare, tror inte ens att det finns betesputsare i omgivningarna. En del av markerna har redan börjat slya igen och jag gick med röjsåg för ett par år sedan, men det tar tid att röja och jag har helt enkelt inte den tiden att lägga. Eftersom jag är den enda i släkten som har ngt intresse av att försöka hålla det öppet har jag gett upp och tänker sälja istället. :( Kommer inte ihåg exakt hur mkt det var jag anmälde, 40 ha? Betesmarken sökte jag inget på och den håller på att växa igen helt, finns nog inga stigar kvar då det var > 10 år sedan det betades. Finns inga djur att ta in för bete heller, det här är glesbygd = död jordbruksbygd.
Jag håller med Masse. Om du skall sälja så sälj gården inklusive stödrätter och låt kommande ägare avgöra vad som skall hända framöver.

Eftersom jag är den enda i släkten som har ngt intresse av att försöka hålla det öppet har jag gett upp och tänker sälja istället. :( Kommer inte ihåg exakt hur mkt det var jag anmälde, 40 ha? Betesmarken sökte jag inget på och den håller på att växa igen helt

Har du 40 ha åkermark med bidrag inom region 5 (lägst ersättning) så motsvarar det 45 000:-/år. Hade du sökt för betet också (1100:-/ha) så hade du kunnat köpa en begagnad traktor betesputs bara för ett års EU-stöd. Varför inte gå samman några grannar och köpa en tillsammans? Här slänger man praktiskt taget pengar efter folk! Inte är det svårt att söka bidragen heller. Jag har bara 10 ha åker som jag kan söka för men jag hade inte köpt gården om inte stödrätterna följt med.

Varken gård eller mark är till salu och de som bor i bygden har inget intresse av att hålla efter markerna, så det är smartare av mig att sälja medan jag har rätterna kvar istället för att vänta tills de försvinner "av sig själv". Tror inte nån har brytt sig om att söka stödet förutom undertecknad, det var för krångligt att hålla på när det inte finns några djur kvar. :(

Men får du inte bidrag på dina stödrätter då? Jag har visserligen bara 2 st men det tog ju 5 min att söka bidraget på webben och så trillade det ner 3 tkr nu till jul, tycker jag var en ganska bra timpeng:angel:

Som min kloke granne sa: Det krävs alltid någon form av motprestation för att få pengar! För EU-bidragen är det fem minuter och en enkel blankett. Vi får 17000 som betalar bonden som plöjer, plastar och tröskar åt oss.

Hade vi inte haft gårdsstödet hade vi inte haft råd att köpa och driva gården på det sätt vi gör nu. Har till och med skaffat traktor, betesputs och annat för att hålla marken öppen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 508
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 608
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 910
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka