Sällskapshundar

Sv: Sällskapshundar

Ja du, det beror ju på vad anser vara en sällskapshund... Anser iaf att min två dvärgschnauzrar är sällskapshundar. Beskrivning.. 30-35 cm i mankhöjd, sträv päls som ska trimmas å inte klippas minst 4 ggr/år, finss i 4 olika färger, väldigt lättsamma hundar som är med på allt du vill hitta på. Nåt mer du vill veta?

Min ena p&s dvärg vid 6 månaders ålder:
ed214611.jpg

Petit Brabancon! :love:

16409.jpg

Petit Brabancon är en mycket vänlig, sportig och läraktig liten sällskapshund. De tror sig vara betydligt större än dess fysiska storlek och med sitt stora mod är den en utmärkt "vakthund"
Petit Brabancon kräver att få delta i det dagliga familjelivet för att få utlopp för sin nyfikenhet och för att roa familjen. Som det står i rasstandarden är den mycket knuten till sin ägare/familj.
Rasen uppskattades tidigare som hovhund men kan omöjligt ha suttit fint på en kudde, utan snarare verkat som hovnarr och lockat till skratt med sin vakenhet och otroliga energi.

Här finns mer att läsa!

Senast ändrad:

ÅÅh helt söta båda två:love:
Men denna rasen har jag inte hört talas om,ska läsa mer.
Thanx!

WHIPPET! :love:

Whippet som familjemedlem

En whippet är glad, öppen och ha en harmonisk inställning till sin omgivning. Den har ett stort behov av närhet, både till människor och andra hundar och i denna lilla eleganta hund ryms en stor portion värdighet. En whippet älskar bekvämlighet-mysiga hörnsoffor och sköna varma sängar med duntäcken passar den perfekt. Innehunden whippet är som vuxen oerhört lugn och tystlåten. Som motsats till detta är en whippet också en mycket sportig och aktiv hund utomhus. Den är alltid pigg på promenader i skog och mark och det är en verklig skönhetsupplevelse att se en eller flera whippets sträcka ut över en äng. Som valp är en whippet däremot mycket aktiv och otroligt uppfinningsrik!
Dess positiva syn på allt och alla och övertygelsen om att den klarar allt kan ibland vara ganska tålamodskrävande, men med tiden kommer så vinthundsvärdigheten.

Min lilla!
039389e6bf3cc76853ee110a93aedef0.jpg

Kanelbulle skrev:
pudel (inte bli upprörda nu...)
Måste "hugga på" här. Tänk vad många som har förutfattade meningar om pudel, hade själv inte så mycket över för dem innnan jag blev fostermamma till fyra nyfödda storpudelvalpar för ett par veckor sedan. Började då läsa på om rasen och blev förvånad hur många som tävlar lydnad, agility och även bruks (spår, sök, räddning) med dem! Konstigt att inte fler "aktiva" hundägare får upp ögonen för rasen då de är både utmärkta sällskapshundar och "arbets" hundar!

Det var lite detta jag menade! Det är en bra sällskapshund, men
man kan använda dem till mycket mer!
Lite allround sådär.

Funderar starkt på att "bli med pudel" själv, är dökär i "mina" bebisar!:love: Gubben däremot gillar inte tanken. "Herregud, en pudel bland draghundar!"
Lite "off tråden" men det ringde en kille på vår annons om amma, han behövde till sin nyfödda valp, ras? Chiuaua! (stavning?) Gubben tyckte då att pudel är nog inte så tokigt....

Shih-tzu :love: Har haft en själv, kan berätta lite om honom. Han var en riktigt personlig hund, glad, positiv & energisk. Han var ingen knähund men ibland ville han sitta i knät. Han älskade barn & folk i allmänhet, ju mer folk det var desto gladare var han. "Ruff" var aldrig sjuk, under de 10 år som han levde han vi bara behövt söka veterinär 2 ggr. Första gången hade han fått något skräp i ögat, andra gången bröt han av en klo. I augusti förra året blev han 10 år och senare på hösten en fredag blev han plötsligt sjuk, hängig, lös i magen & kräktes. Så vi tänkte att vi skulle vänta till morgondagen och se hur han var då eftersom han åt och drack iaf. Nästa dag var han sämre så vi kontaktade en veterinär och de sa att vi kunde komma in med honom (7 mil bort) men mitt på dagen när han låg och "sov" började han skrika och det gick inte att väcka honom (dödsskrik) Mamma lyfte upp honom och gav honom till mig så hon kunde ringa till veterinären (vi förstod att slutet var nära :cry: ) under tiden märkte jag att han blev stilla och han hade slutat andats :cry: :cry: Så han dog i mina armar.
Oj jag kom visst ifrån trådens ämne :o sorry. Men iaf han var underbar, ingen kunde tro att han var 10 år så pigg som han var, inte stel osv.
Bild på bebisen :love:
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id711447.html
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id711444.html
Sen skiljer det ju mkt från hund till hund men rent generellt så ska de vara som han var.
I rasstandarden står det: Shih-tzun är intelligent, livlig & alert. Vänlig & självständig. :)

Allt är ju beroende på vad man jämför med, chihuahua
är ju inte riktigt jämförbar med pudel kanske.
Har aldrig gillat pudel-looken, men känner nu alldeles för
många trevliga pudlar för att kunna avfärda dem!:D
Vi ha en bekant som tränar lydnad och spår med sin pudel,
(riktigt duktiga) och ett gäng sällskapspudlar.
Det jag gillar är just kombinationen, att de är läraktiga, men inte har ett hysteriskt aktiveringsbehov.
Sen är det ju trevligt att det finns 3 storlekar, man kan ju alltid hitta en i rätt modell.

Papillon

Papillon är en aktiv, intelligent, lättlärd och robust liten hund. Den är väldigt social och lätt att ha att göra med. Från början en fransk slottshund. Men idag används Papillon inom många andra områden, just pga deras intelligens, aktivitet och lätthanterlighet.

Mer finns att läsa här: www.papillonringen.se

Här är mina två tjejer:
Snyggan.jpg

Lipsillen.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Tantan
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 904
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 819
Senast: Nota
·
R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 310
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka