K
Knasunge
Såg att det redan fanns en tråd om proteinbrist men kunde inte riktigt finna några svar så jag gör en egen.
halvblodstoet 6 år står nu på
ca 8 kg hösilage men värden;
TS 61, Smrp 34, Mj 5.9, P 1.3, ca 1.7, mg 0.5
1 kg hippo musli harmonie (liknar bas)
1 kg hoppo choice/cool
3 dl torr betför
vanligt linfrö ca 4 dagar/ vecka (ej kaka)
kanske hon behöver nått mineraler?
det är ju ganska lågt protein värde i hösilaget, och jag vill få i henne mer protein men vill inte ge så mkt hö då jag är rädd för att hon ska få "hömage", skulle ex 1kg lucernhack/dag fungare bättre?
är det egentligen någon större skillnad att ge lucern ist för mer hösilage vid protein brist?
brukar ge henne B-vitaminer på vår/höst men det finns vell tillräkligt o linfröt?
hon rids 5-6 dagar/vecka normal träning (hopp, dress m.m.) vikt 450-500.'
undrar också om det syns på hästen att den får i sig för lite salt?
hästen svettas endel vid hårdare ensträngning några dagar/v och hon rör alldrig sin saltsten..
Hoppas nån eller flera kan hjälpa mig =)
halvblodstoet 6 år står nu på
ca 8 kg hösilage men värden;
TS 61, Smrp 34, Mj 5.9, P 1.3, ca 1.7, mg 0.5
1 kg hippo musli harmonie (liknar bas)
1 kg hoppo choice/cool
3 dl torr betför
vanligt linfrö ca 4 dagar/ vecka (ej kaka)
kanske hon behöver nått mineraler?
det är ju ganska lågt protein värde i hösilaget, och jag vill få i henne mer protein men vill inte ge så mkt hö då jag är rädd för att hon ska få "hömage", skulle ex 1kg lucernhack/dag fungare bättre?
är det egentligen någon större skillnad att ge lucern ist för mer hösilage vid protein brist?
brukar ge henne B-vitaminer på vår/höst men det finns vell tillräkligt o linfröt?
hon rids 5-6 dagar/vecka normal träning (hopp, dress m.m.) vikt 450-500.'
undrar också om det syns på hästen att den får i sig för lite salt?
hästen svettas endel vid hårdare ensträngning några dagar/v och hon rör alldrig sin saltsten..
Hoppas nån eller flera kan hjälpa mig =)