Salt till paddock

cello

Trådstartare
Ni som saltar ridbanan under vintern - hur mkt går det åt på en säsong?
Vi köper i dagsläget småsäckar (effektsalt), går det att köpa billigare tro?
Kör med en sån här liten saltvagn från Biltema vilket funkar bra!
 
Ju torrare banan är desto mindre salt. Vi har satsat på bra dränering och brukar klara oss på ett par 100 kg per säsong.
 
Ju torrare banan är desto mindre salt. Vi har satsat på bra dränering och brukar klara oss på ett par 100 kg per säsong.
Oj! Vad är ett par hundra kg? 200?
Det går nog åt på en månad här :p
Vi har nog rätt bra dränering, det står aldrig vatten, men fuktigt ändå. Bor i ett träsk ;)
 
Oj! Vad är ett par hundra kg? 200?
Det går nog åt på en månad här :p
Vi har nog rätt bra dränering, det står aldrig vatten, men fuktigt ändå. Bor i ett träsk ;)

Mycket beror på vädret, jag saltar 100 kg åt gången. Men har jag otur och det kommer störtskurar så är det bara att börja om igen. Så det är nog en väderfråga. Men det går åt mycket salt.
 
Oj! Vad är ett par hundra kg? 200?
Det går nog åt på en månad här :p
Vi har nog rätt bra dränering, det står aldrig vatten, men fuktigt ändå. Bor i ett träsk ;)
Trist, det är ju vattnet som fryser och inte underlaget, det ställer till problem. Vi saltar spåret, två volter och diagonalerna och medellinjen - det ger många möjligheter till ridning! Första gången går det ca 100 kg, 4x25. Sen brukar det räcka att fylla på med två säckar då och då - hur mycket handlar ju om vädret förstås. Mycket regn kräver mer salt. Vi snittar nog på 300 kg på en säsong.
 
Trist, det är ju vattnet som fryser och inte underlaget, det ställer till problem. Vi saltar spåret, två volter och diagonalerna och medellinjen - det ger många möjligheter till ridning! Första gången går det ca 100 kg, 4x25. Sen brukar det räcka att fylla på med två säckar då och då - hur mycket handlar ju om vädret förstås. Mycket regn kräver mer salt. Vi snittar nog på 300 kg på en säsong.
Just det! Vi saltar hela, och då går det förstås åt mer. Men ska nog ta och göra som du, egentligen är det ju onödigt att ha mjukt över hela ytan.
Vad har ni för underlag?
 
Just det! Vi saltar hela, och då går det förstås åt mer. Men ska nog ta och göra som du, egentligen är det ju onödigt att ha mjukt över hela ytan.
Vad har ni för underlag?
Vårt topplager är Makhippo dressyr, 5 cm. Under det ett par mellanlager och ett bärlager, har inte dimensionerna i huvudet. Att salta hela är helt onödigt, särskilt om ni inte är så många som rider. Saltet fungerar bäst där banan används. Jag skulle säga att arbetet man lägger på banan är viktigare än saltet egentligen. Vi sladdar alltid banan jämn efter att sista ryttaren ridit. Det gör att den funkar riktigt bra i de flesta väder, det håller lagren separerade och det hjälper dräneringen att arbeta när det inte finns en massa hovspår.
 
Vårt topplager är Makhippo dressyr, 5 cm. Under det ett par mellanlager och ett bärlager, har inte dimensionerna i huvudet. Att salta hela är helt onödigt, särskilt om ni inte är så många som rider. Saltet fungerar bäst där banan används. Jag skulle säga att arbetet man lägger på banan är viktigare än saltet egentligen. Vi sladdar alltid banan jämn efter att sista ryttaren ridit. Det gör att den funkar riktigt bra i de flesta väder, det håller lagren separerade och det hjälper dräneringen att arbeta när det inte finns en massa hovspår.
Ok! :)
Har ni mkt snö? Skottar ni undan eller rider på snön?
Undrar också om saltet är verksamt under snön eller om man måste börja om precis som när det regnar? :) Hittils har vi ridit på snön när de väl kommit, men vill testa att ta bort den i år!
 
Ok! :)
Har ni mkt snö? Skottar ni undan eller rider på snön?
Undrar också om saltet är verksamt under snön eller om man måste börja om precis som när det regnar? :) Hittils har vi ridit på snön när de väl kommit, men vill testa att ta bort den i år!
Jag bor i Skåne, så inte mycket snö - men jag har bott längre norrut med. Jag har valt att sladda ihop snön till ett fastare underlag när jag räknat med att den kommer ligga ett tag. Det blir ett riktigt bra underlag, men nackdelen är att under tiden det smälter blir banan oftast oridbar en period. Här ligger sällan snön särskilt länge, så då är det bästa att ta bort den. Om man sladdar underlaget så det är jämnt innan snön faller är det lättare att ta bort bara snön.
 
Saltar inte min egna bana men har en bekant som saltar med ca 800kg/gång hon sätter igång banan efter att den blivit rejält blöt av regn.
Så på en vinter kanske det handlar om att göra det minst 10 men säkert närmare 20 ggr. (Västkusten)
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 279
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 491
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp