• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Bellina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 841
B

Bellina

Hej!:)
Min ponny slickar in på saltsten. Men jag ger henne mineraler. Behöver hon salt i sin mat också?
Tack för svar:) :bow:

Sv: Salt

Hästarna brukar reglera det där bra själva. Behöver hon salt så slickar hon på saltstenen. Det finns en risk att hon får för mycket salt om du ger henne i fodret.
:smirk:

men om hästen får för mkt salt, så är det ingen fara. Hästen dricker bara lite mer. Så du det gör ingenting om du ger lite salt också. dom kan aldrig få för mkt.

joo..det tror jag..då är dte väl inte bra med mycket salt?:confused:

Hästar gör sig av med överskottssalt på naturlig väg, så att ge dem ett par matskedar extra är ingenting som är farligt, de fungerar inte som oss.
Köper du salt i affären så ska du dock tänka på att köpa UTAN jod. Gärna havssalt.
Sök på salt el. liknande så hittar du fler trådar om detta

Vrför måste man köra salt utan jod? Det har jag inte hört innan. Jag trodde inte det spelade någon roll....

Jag ger alla mina hästar extra salt varje dag i betforn, även fast de har saltsten dygnet runt.

Hmm... läs och kolla på vad det står på dina mineraler! :)
Jag kan tänka mig att det borde finnas en hel del saltföreningar, men kanske inte just vanligt "koksalt".

Själv har jag en häst som är hopplös att stödfodra med salt... så för henne är det vanlig saltsten som gäller, har gett upp allt annat..

Saltsten är bra o om hästen tycker att den behöver d så tar den det;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Går det att ha uppblötta höpellets i mindre mängd för att få i hästen mineraler (pulverform) och salt? Är det smakrikt så att...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 227
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 194
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka