Saltad faktura?

Om du har sett dem arbeta 147 h låter 14 timmar inte så jättekonstigt för arbete som du inte ser.
I dessa 147 timmar är det 13 timmar inräknat för projektering plus 4 timmar för hämtning av takpannor (vilket jag ju inte sett). Jag har också räknat med restid. 2 av dagarna har jag gått på firmans redovisade tid eftersom jag inte var hemma. Två av dagarna som de varit här har inte varit fulla dagar då de åkt tidigt, men är fakturerade som hela dagar. Det är framförallt från dessa dagar jag skulle vilja ha avdrag från tiden.
 
I dessa 147 timmar är det 13 timmar inräknat för projektering plus 4 timmar för hämtning av takpannor (vilket jag ju inte sett). Jag har också räknat med restid. 2 av dagarna har jag gått på firmans redovisade tid eftersom jag inte var hemma. Två av dagarna som de varit här har inte varit fulla dagar då de åkt tidigt, men är fakturerade som hela dagar. Det är framförallt från dessa dagar jag skulle vilja ha avdrag från tiden.

Jag förstår inte, har du avsatt 13 h för projektering? Vad säger företaget att de avsatt för projektering?
Är restiden du räknat på samma som företagets?
Hur många timmar har du avsatt för att hämta allt annat material förutom takpannorna?
Bara för att de åkt ifrån dig tidigare betyder det inte att de slutade arbeta när de åkte ifrån dig.
 
Jag förstår inte, har du avsatt 13 h för projektering? Vad säger företaget att de avsatt för projektering?
Är restiden du räknat på samma som företagets?
Hur många timmar har du avsatt för att hämta allt annat material förutom takpannorna?
Bara för att de åkt ifrån dig tidigare betyder det inte att de slutade arbeta när de åkte ifrån dig.
Det stod 13 timmar för projektering på fakturan så jag räknade med det. Hämtning av material har skett under tiden de varit här, det var 2 turer till bygghandeln och jag var själv med på den ena. Jag vet inte om det varit fler turer för inköp av material.
 
Jag vet inte om det varit fler turer för inköp av material.

Exakt. Det finns massor som eventuellt kan behöva göras som en kund inte ser.

Du kan ju såklart ha rätt, företaget har saltat fakturan. Men när ett företag först ger en offert, sedan tar jobbet på timme och därefter skickar en faktura som är lägre än offerten så hade jag verkligen funderat två gånger på om fakturan ändå inte är helt rimlig...
 
Exakt. Det finns massor som eventuellt kan behöva göras som en kund inte ser.

Du kan ju såklart ha rätt, företaget har saltat fakturan. Men när ett företag först ger en offert, sedan tar jobbet på timme och därefter skickar en faktura som är lägre än offerten så hade jag verkligen funderat två gånger på om fakturan ändå inte är helt rimlig...

Givetvis kan fakturan vara rimlig, men det utesluter ju inte att jag granskar den i detalj, från minsta spik till större poster.

Anledningen till att jag inte fick fler takpannor var för att det fick inte plats i bilen och det resonemanget kan jag köpa. Däremot förstår jag inte varför jag ska betala för 500 pannor när jag bara fått 75 stycken (plus 3000 kronor i frakt). När en sådan grej blir fel så blir jag såklart misstänksam även mot resten.
 
Givetvis kan fakturan vara rimlig, men det utesluter ju inte att jag granskar den i detalj, från minsta spik till större poster.

Anledningen till att jag inte fick fler takpannor var för att det fick inte plats i bilen och det resonemanget kan jag köpa. Däremot förstår jag inte varför jag ska betala för 500 pannor när jag bara fått 75 stycken (plus 3000 kronor i frakt). När en sådan grej blir fel så blir jag såklart misstänksam även mot resten.

Det där med antalet pannor låter knepigt från deras sida.
Men resan, du godkände väl att de hämtade pannorna?
 
Det där med antalet pannor låter knepigt från deras sida.
Men resan, du godkände väl att de hämtade pannorna?

Ja, jag godkände att de hämtade pannorna. Jag frågade i samma veva om priset för detta men de återkom aldrig med något svar. Priset för hämtningen kom som en "glad" överraskning. Hade jag vetat priset hade jag vänt mig till någon av de firmor som säljer begagnade takpannor och fått det hemlevererat av dem i stället. Inte för att jag vet vad det hade kostat men frakten hade nog inte blivit så dyr i alla fall. Möjligen hade väl pannorna varit dyrare per styck. Kanske jämnar det ut sig ändå i slutändan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp