Bukefalos 28 år!

Glimfeather

Trådstartare
Hur mycket salt behöver hästen ha? Hur mycket är för mycket?

Min häst har ingen saltsten eftersom han äter salt som godis. Har därför fått en msk salt i fodret dagligen. Det är ju dock salt i mineralfodret och nu när vi bytt hö måste jag ge 200 g krafft miner grön om dagen och då får min häst i sig 25 g salt bara därifrån. Hittar typ inget om hästens saltbehov någonstans förutom den här sidan: http://www.salinity.se/alias-utfodring/haest

Min häst väger knappt 350 kg och har då ett behov av ca 18 g salt. Växer visserligen (2,5 år) så kanske lite till. Svettas inte så inget extra behövs där.

Behöver jag egentligen ge extra salt utöver mineralerna? Em msk extra ger ju ett ytterligare överskott på ca 20 g. Det kanske inte är så nyttigt? Eller är det försvinnande lite i en hästkropp?
 
Sv: Saltbehov

Enligt vad jag begriper så är underhållsbehovet för en stor häst ca 1 msk om dan. Du borde klara dig med det som finns i mineralerna men det är inga problem med dubbla mängden.
 
Sv: Saltbehov

En häst i normalt arbete behöver ca 20-40 gr salt per dag. I ditt fall hade jag inte gett extra salt utöver mineralerna.
 
Sv: Saltbehov

Min käkar också salt som godis,och i går hade det runnit längst bakbenen igen,ser sen att han ätit i sig 1/3 av saltstenen under natten,så nu vågar jag inte ha den framme längre... För visst kan väll salt göra att dom får diarre? Är dessutom mineralsaltsten.... :crazy:
 
Sv: Saltbehov

Min har fått diarre av salt, det är därför hanninte får någon. Dessutom är han en känslig kille så då ger jag hellre det löst ... skulle ta bort mineralstenen om jag var du!
 
Sv: Saltbehov

Ja,tydligen så hade det runnit längst benen i dag igen,så nu åker saltet bort,så får vi hoppas att det bara är det den här gången.
 
Sv: Saltbehov

Min systers förra häst slicka också i sig väldigt mkt salt till skillnad från min häst som inte ens slicka i sig en halv sten på ett år. Den var nästan orörd :S
Haft en kanin faktiskt som dött av för mkt salt - nu är det inte en häst haha! Men en kanin äter i princip samma mat som en häst och har känslig mage. De äter ju också bara hö men med lite extra tillskott (pellets). Fast istället ska de inte ha salt alls men det vet inte många om och min ena kanin slicka så mkt saltsten som ingen annan kanin (jag har haft över 30 st) och fick allvarlig diarré och dog...

Men jag tror inte heller din behöver mer salt än var den får från sina mineraler.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 651
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 936
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 544
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst rör inte sin saltsten, men svettas heller aldrig. Svettas lite vid ridning på sommaren när det är som allra varmast men är inte...
Svar
15
· Visningar
1 385
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp