Saluki & Whippet

Sv: Saluki & Whippet

Kort förklarat: de är fantastiska!

Längre förklaring:
Whippet har oftast mer vilja att vara med där det händer saker än vad salukin har. En vuxen whippet verkar ha lättare att "klättra på väggarna" om de får väldigt lite motion än vad en vuxen saluki verkar ha. (dock är väl båda raserna riktiga vilddjur som valpar och unghundar...)

Båda raserna tänker väldigt mycket själva och är därför inte de mest lättmotiverade när det gäller tex lydnadsträning.
De har en mycket stark jaktinstinkt och jaktvilja. De jagar med främst med synen (till skillnad från "vanliga jakthundar" som jagar med nosen). Tappar de bytet med synen så slutar de allra oftast att jaga.

De är lugna inomhus, full fräs ute och kan vara med på hur mycket som helst. Mot främlingar (både människor och hundar) är de ofta mjuka och vänliga, men det är inte många som kastar sig över allt och alla och älskar alla. Framförallt salukin måste man förtjäna tillgivenhet från. (Whippen är ju också sådan, men jag upplever att det är en skillnad mellan raserna på den punkten och att salukin ofta har mer värdighet och avhållsamhet mot omgivningen).

Svårt att berätta när jag inte vet vad det är du vill veta direkt.
Bilder tänker jag inte bidra med, eftersom jag anser att man aldrig ska välja ras efter vad som är mest estetiskt tilltalande, men kikar du runt här på buke kan du hitta trettioelva miljarder bilder på mina två salukidamer och kanske någon bild på våra whippetkompisar också :)
 
Sv: Saluki & Whippet

Ja min saluki är väldig väldigt lungn inne nöjer sig med att ligga i soffan eller att få hålla koll igenom ett fönster, men när vi väl är ute så är det verkligen 200 på han hela tiden. Men ändå väldigt lätt ha med sig, om vi åker buss så lägger han sig sover direkt tills vi ska av. Och han är ju ingen hund som bara slänger sig på folk som han ser utan dom får ta kontakt och vissa tycker han är mer intressant en andra så vissa kollar han inte ens överhuvudaget på medans folk han känner blir han överlycklig av att få se och träffa.

Sen är det ju olika med från hund till hund, men ja det är en helt underbar ras!:laugh:

Lite bilder på min kille då:
Jamal2.jpg

assdfgds%20(kopia).jpg

DSC_0258.JPG
 
Sv: Saluki & Whippet

Tack så mycket för svaren!:)
Red_Chili: jag är bara nyfiken på rasen överlag.. det är just dina bilder som ar gjort att jag fått upp ögonen för salukis..
Tycker ni att salukis och afghaner är lika i tempramentet??
 
Sv: Saluki & Whippet

:D Då kan jag väl passa på att lägga in i alla fall en bild här :angel: (och eftersom Madde la in en exteriörbild är jag tråkig nog och gör detsamma, men jag tror nämligen inte att den blivit visad här på buke)

Men jo, jag tycker att saluki och afghan är lika mentalt. De är nog mer lika varandra än saluki och whippet i alla fall. (sedan ska jag inte uttala mig helt säkert om den saken då jag aldrig lärt känna någon afghan på samma sätt som jag lärt känna både saluki och whippet)

dsc_6992-copy_35742275.jpg



Tillägg: Råkar du befinna dig i närheten av Sthlm så är du varmt välkommen att träffa mig och mina damer för att bekanta dig mer med salukin. Har även vänner med whippet, så vi kan fixa "whippet- och salukiträff" så att du kan jämföra dem lite.
(skulle någon annan än TS läsa detta och vilja samma sak är det självfallet bara att höra av sig)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 352
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 216
Senast: geting
·
Övr. Hund Usch, så irriterad jag blir. I helgen var det en saluki som fick "good" på utställning, för att domaren inte gillade färgen... Det...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 126
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Min stora kille (Greyhound x Border Collie x Saluki) får ofta darriga bakben efter intensiva springrusher. Darrandet kan hålla på i...
Svar
19
· Visningar
1 649
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp