Sambon vägrar skaffa hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och du verkar inte se skillnaden mellan att ha döda ting som intresse och att ta in en levande varelser i hemmet.
Vilket intresse som helst som inte innefattar att utöka familjen med mera liv hade varit jämförbart.

Störningsmässigt är det inte värre. Du kan ju knappast bestämma vad andra hade ansett störande i sitt hem.

Ts fattar nog mycket väl att en hund behöver annan omvårdnad än en dator som kan stå orörd. Det är ju knappast något hon uttryckt så fattar inte varför det ska överdrivas och poängteras.
 
Störningsmässigt är det inte värre. Du kan ju knappast bestämma vad andra hade ansett störande i sitt hem.

Ts fattar nog mycket väl att en hund behöver annan omvårdnad än en dator som kan stå orörd. Det är ju knappast något hon uttryckt så fattar inte varför det ska överdrivas och poängteras.
Det är nog det som är själva grunden i problemet för sambon.
 
Det är nog det som är själva grunden i problemet för sambon.

Var står det?
Eftersom att TS är den som har ansvar för hunden så är det ju ännu mindre logiskt att det skulle vara ett problem när det dessutom finns barn i bilden. Känns som att jag bara upprepar mig nu. Men eftersom att TS inte nu lever ett spontant liv där det är en massa resor etc där hunden inte kan vara med så makes det no sense att en liten hund skulle vara bindande när man redan har BARN.
 
Var står det?
Eftersom att TS är den som har ansvar för hunden så är det ju ännu mindre logiskt att det skulle vara ett problem när det dessutom finns barn i bilden. Känns som att jag bara upprepar mig nu. Men eftersom att TS inte nu lever ett spontant liv där det är en massa resor etc där hunden inte kan vara med så makes det no sense att en liten hund skulle vara bindande när man redan har BARN.
Ja du upprepar dig.
Det finns andra sätt att se på hundar än ditt sätt.
Men jag kommer liksom inte igenom.
 
Ja du upprepar dig.
Det finns andra sätt att se på hundar än ditt sätt.
Men jag kommer liksom inte igenom.

Min poäng är att det gäller alla intressen. Vad som stör folk är olika. Och stör något så sjukt mycket av någons intresse att man inte kan tänka sig det i sitt hem så öppnar man käften och säger det när personen berättar vad den vill göra.

För mig handlar det här inte primärt om hund. Utan att nackdelarna överdrivs (när de redan är lösta och medvetna) och framförallt att sambon inte sagt något när denna varit medveten om planerna i flera år, tom innan de flyttade ihop.
 
Min poäng är att det gäller alla intressen. Vad som stör folk är olika. Och stör något så sjukt mycket av någons intresse att man inte kan tänka sig det i sitt hem så öppnar man käften och säger det när personen berättar vad den vill göra.

För mig handlar det här inte primärt om hund. Utan att nackdelarna överdrivs (när de redan är lösta och medvetna) och framförallt att sambon inte sagt något när denna varit medveten om planerna i flera år, tom innan de flyttade ihop.
Givetvis är vad som stör olika för olika personer annars hade olika vanor och hobbies aldrig varit ett problem. Problemet och fördelen med levande djur är att de är familjemedlemmar man behöver förhålla sig till, som man förmodligen får någon form av känslor till, varelser att respekterar och när det riktigt krisar hjälpa till med. Varelser som har sin egen vilja och ibland inte beter sig som önskat och väntat och inte är accepterade fullt ut i samhället utan portförbjudna på många ställen. Som familj måste alla vara beredda att navigera runt det för att fungera som en familj.


De går inte att låsa in hunden en skrubb eller dra ur strömsladden för att den som har huvudansvaret varit med om en bilolycka (eller någon av de tråkigheter som kan drabba en människa under hundens livstid), kommer hem långt efter planerat eller om hunden skäller när matte är och handlar och behöver tystas/lugnas. Den kan behöva vård som oavsett vad man bestämt tär på familjens ekonomi, det kan påverka sambon direkt och indirekt, det går inte att stänga av och spara ihop pengarna so med datorn. Vi kan inte heller utgå från att @ChillyQ s sambo är ett monster som vägrar ge ett handtag med hunden när det är Kris, inte för hundens skull utanför att han älskar Chilly, och då är det oftast tid eller pengar som behövs.
 
Senast ändrad:
Givetvis är vad som stör olika för olika personer annars hade olika vanor och hobbies aldrig varit ett problem. Problemet och fördelen med levande djur är att de är familjemedlemmar man behöver förhålla sig till, som man förmodligen får någon form av känslor till, varelser att respekterar och när det riktigt krisar hjälpa till med. Varelser som har sin egen vilja och ibland inte beter sig som önskat och väntat och inte är accepterade fullt ut i samhället utan portförbjudna på många ställen. Som familj måste alla vara beredda att navigera runt det för att fungera som en familj.


De går inte att låsa in hunden en skrubb eller dra ur strömsladden för att den som har huvudansvaret varit med om en bilolycka (eller någon av de tråkigheter som kan drabba en människa under hundens livstid), kommer hem långt efter planerat eller om hunden skäller när matte är och handlar och behöver tystas/lugnas. Den kan behöva vård som oavsett vad man bestämt tär på familjens ekonomi, det kan påverka sambon direkt och indirekt, det går inte att stänga av och spara ihop pengarna so med datorn. Vi kan inte heller utgå från att @ChillyQ s sambo är ett monster som vägrar ge ett handtag med hunden när det är Kris, inte för hundens skull utanför att han älskar Chilly, och då är det oftast tid eller pengar som behövs.

Låter otroligt jobbigt att utgå ifrån värsta tänkbara hela tiden och undvika helt vardagliga saker/intressen och tro att det absolut inte skulle gå att fixa någon form av hundvakt och pensionat under tiden.

Att djur kan kosta om de blir sjuka, absolut. Men varken du eller jag har ju inblick i ts ekonomi så blir ju konstigt att anta saker när hon säger att hon ska stå för hundens kostnader. Finns ju massor med singlar som har hund.
 
Läste du ens vad jag skrev? Och förstod ändå inte?

I just detta fallet. Jag hade tyckt det var likadant om det här hade handlat om att ts ville börja köra motorcykel men inte fick för sambon. Eller köpa häst. Oavsett vad det är för intresse man längtat efter i flera år.
Jo jag har förstått det.
Men nu så handlar det här om ts sambos känslor inför hund och inte om dina känslor.

Jag försöker sätta mig in i vilka tankar och känslor han kan ha om att ha hund hemma hos sig i sitt hem.

Och du tuggar på om vad du tycker.
 
Jo jag har förstått det.
Men nu så handlar det här om ts sambos känslor inför hund och inte om dina känslor.

Jag försöker sätta mig in i vilka tankar och känslor han kan ha om att ha hund hemma hos sig i sitt hem.

Och du tuggar på om vad du tycker.


Mja, det handlar väl åndå om TS känslor, det är ju hon som skriver. Och de är ju här nu eftersom att han inte sagt något om vad han egentligen tycker under alla år utan bara glidit med och låtsats som ingenting när TS pratat om sitt intresse.

Men du får nog läsa vad jag svarat på också. Allt är ju inte svar till TS utan alla överdrifter folk hittar på skulle vara anledningen utan att de känner ts eller hennes sambo.

Samma som dig menar du? 😅
 
Jo jag har förstått det.
Men nu så handlar det här om ts sambos känslor inför hund och inte om dina känslor.

Jag försöker sätta mig in i vilka tankar och känslor han kan ha om att ha hund hemma hos sig i sitt hem.

Och du tuggar på om vad du tycker.

Allmänt intressant ändå att TS sambos känslor (som vi knappt fått reda på) kring hund är så mycket viktigare än ts känslor. Där gissas det och försvaras friskt.
 
[/QUOTE]
Låter otroligt jobbigt att utgå ifrån värsta tänkbara hela tiden och undvika helt vardagliga saker/intressen och tro att det absolut inte skulle gå att fixa någon form av hundvakt och pensionat under tiden.

Att djur kan kosta om de blir sjuka, absolut. Men varken du eller jag har ju inblick i ts ekonomi så blir ju konstigt att anta saker när hon säger att hon ska stå för hundens kostnader. Finns ju massor med singlar som har hund.
Vad menar du med att jag utgår från värsta tänkbara scenario? Är det verkligen värsta tänkbara scenario, det är ju inte så att jag skriver om dödsfall och ständiga bekymmer utan mest att livet inträffar då och då. Hrlt normsla saker som en hög veterinärräkning, läkarbesök och teater

Det är väl snarast höjden av optimism att tro att man undet hundens livstid kanske 8-15 år inte råkar ut för något alls som gör att ens sambo behöver rycka in, aldrig kommer sent, inga dyra veterinärräkningar. Inget besök på någon plats hundrn intecär välkommen (läkare tillvexempel). Och en hund som aldrig under många år sätter sig på fel plats eller vill ha uppmärksamhet av sambon.

En singel har inte en sambo som kan hjälpa till om det skiter sig och är mycket mer sårbar. Hundar har i värsta fall dött för att ingen insett att matte/husse inte kan ta hand om dem eller skaffa hjälp. Det jag skriver om är dock mer om att om sambon finns och kan hjälpa till denne hellre gör det än att djuret far illa, och kan styra upp och supporta ekonmiskt om det skiter sig.

Jag skriver också mer generellt än just om TS, vilket du också verkar göra. Ingen av oss vet så värst mycket om henne.
 
Senast ändrad:
Mja, det handlar väl åndå om TS känslor, det är ju hon som skriver. Och de är ju här nu eftersom att han inte sagt något om vad han egentligen tycker under alla år utan bara glidit med och låtsats som ingenting när TS pratat om sitt intresse.

Men du får nog läsa vad jag svarat på också. Allt är ju inte svar till TS utan alla överdrifter folk hittar på skulle vara anledningen utan att de känner ts eller hennes sambo.

Samma som dig menar du? 😅
Det handlar om att TS är ledsen över att hennes sambo absolut inte vill ha hund i sitt hem.
Vilket gör det intressant med orsaken till varför sambon känner så.
 
Lobelia: Vad menar du med att jag utgår från värsta tänkbara scenario? Är det verkligen värsta tänkbara scenario, det är ju inte så att jag skriver om dödsfall och ständiga bekymmer utan mest att livet inträffar då och då. Hrlt normsla saker som en hög veterinärräkning, läkarbesök och teater

Det är väl snarast höjden av optimism att tro att man undet hundens livstid kanske 8-15 år inte råkar ut för något alls som gör att ens sambo behöver rycka in, aldrig kommer sent, inga dyra veterinärräkningar. Inget besök på någon plats hundrn intecär välkommen (läkare tillvexempel). Och en hund som aldrig under många år sätter sig på fel plats eller vill ha uppmärksamhet av sambon.

En singel har inte en sambo som kan hjälpa till om det skiter sig och är mycket mer sårbar. Hundar har i värsta fall dött för att ingen insett att matte/husse inte kan ta hand om dem eller skaffa hjälp. Det jag skriver om är dock mer om att om sambon finns och kan hjälpa till denne hellre gör det än att djuret far illa, och kan styra upp och supporta ekonmiskt om det skiter sig.

Jag skriver också mer generellt än just om TS, vilket du också verkar göra. Ingen av oss vet så värst mycket om henne.

[/QUOTE]


Att hamna i en olycka så man inte kan ta hand om hunden under en längre period är ett rätt extremt scenario ja. Har aldrig under 20 år med häst (och hund) varit med om det varken själv eller i familjen. Ska man undvika att skaffa barn och djur för att man kan bli sjuk och hamna i olyckor så kan ingen skaffa det.

Missade att ts är intresserad av att gå på teater och annat där hunden inte är välkommen så ofta att det blir ett problem. Var står det?

Men läkarbesök och liknande. Jag vet faktiskt inte om du skämtar men tror du inte folk som har hund går till läkaren med sina barn? Hundar kan vara ensamma ibland. Och det finns hundvakt.

Det låter lite som att du inte tycker att någon ska skaffa hund? Jag förstår ärligt talat inte riktigt vart du vill komma? Får någon skaffa djur eller ska vi alla tänka att veterinär kan bli så dyrt att vi behöver ta bort djuret, man kan inte åka på läkarbesök och vi kan bli sjuka så vi behöver hjälp?

Du vet om att TS har barn eller?

Du är färgad av ditt eget behov av att ha hund och din egen inställning till rätten att ha hund.

Det är lite lättare om du läser vad jag skriver ;) Det handlar för mig inte om hund. Återigen. Jag hade tyckt att sambon varit lika dum som sagt nej till spelande om ts hade haft det som intresse, pratat om i flera år och berättat att de kommer börja spela igen innan de ens blev sambos.

Jag spelar inte, så du kan inte skylla på att jag är färgad av det intresset :)

Det handlar om att TS är ledsen över att hennes sambo absolut inte vill ha hund i sitt hem.
Vilket gör det intressant med orsaken till varför sambon känner så.

Som du inte vet utan bara spekulerar i. Däremot vet vi om att TS berättat för sambon i flera år att hon tänker skaffa hund när barnen blir äldre och han valde ändå att bli sambo.
 
Det är lite lättare om du läser vad jag skriver ;) Det handlar för mig inte om hund. Återigen. Jag hade tyckt att sambon varit lika dum som sagt nej till spelande om ts hade haft det som intresse, pratat om i flera år och berättat att de kommer börja spela igen innan de ens blev sambos.
Men igen.
Tråden handlar inte om dig eller vad du tycker.
Liksom inte alls.
 
Jag är så ledsen, besviken och frustrerad. Jag känner att djur skänker mig både glädje och harmoni.
Han har sina intressen som jag inte säger något om, även om det tar mkt tid.
Detta skulle bli mitt (och barnens) intresse.
Hur ska jag bara finna mig i att aldrig få förverkliga min dröm?
Vad hade ni gjort? Jag känner att detta gör mig bitter…

Men igen.
Tråden handlar inte om dig eller vad du tycker.
Liksom inte alls.

Mja, tråden handlar om ts och hennes känslor kring det hela där hon ber om råd och tankar. Och min åsikt är densamma som ts. Jag hade också blivit chockad och besviken om min sambo hade agerat så när jag äntligen haft möjlighet att hålla på med mitt intresse. Om det sen är att lägga pussel eller köpa häst är rätt ointressant.

Att börja fantisera ihop om varför sambon gör som den gör, överdriva hur det är att ha hund etc är väl ändå inte vad ts frågar efter i tråden? Har missat det isåfall :)
 
Men igen.
Tråden handlar inte om dig eller vad du tycker.
Liksom inte alls.

Inte om dig eller vad du tycker heller 🤷
Men nu efterfrågade ts åsikter om vad just vi tycker och hur vi skulle har gjort.

Jag hade gett precis samma svar till en som vill ha barn och vars sambo inte vill.
Följ din dröm, livet är för kort för att inte ens försöka. Byt sambo eller gör det själv.

Inte skrivit långa listor på allt negativt med barn trots att jag själv hellre skjuter mig i bägge knäskålarna än skaffar barn 😅

Sen kan bara ts svara på just hur viktig den drömmen är för henne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 596
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 563
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 350
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp