Sambos i-landsproblem- grimskaft

Avalon

Trådstartare
Min sambo har så smått börjat bekanta sig med hästvärlden genom mig och därför fått höra en massa nya termer.
Namn på utrustning o en massa andra bra och veta saker (som buke tex :angel: )

Det mesta tar han in och accepterar men inte när det kommer till världens enklaste sak, grimskaftet.
Han förstår absolut inte varför det kallas grimSKAFT och inte grimrep eller snöre eller nått annat mer passande på denna sak.

Eftersom jag använt grimskaft i flera år utan att reflektera över dess namn så vet jag inte varför de heter så, men lovade såklart honom att ställa denna frågan till alla er andra hästmänniskor.

Så någon som vet vart de kommer ifrån? :D

Sv: Sambos i-landsproblem- grimskaft

Vad lustigt, min sambo säger också snöre om grimskaft :rofl:

Vet inte om man kan hitta något etymologiskt kring ordet grimskaft, men vill gärna veta! Hoppas någon har ett vettigt svar. I och för sig är det ju ett skaft man har till grimman, även om det inte är ett skaft som påminner om andra; exempelvis kvastskaft.

Ja klart det är ett skaft, men det accepterar inte han. :rofl:

Någon annan som har nån form av förklaring??

vet inte varför det heter så, jag tycker att dt låter bra, men sen har jag också hört det hela mitt hästliv så.:p men jag vet flera stycken, mammas ex bla. som var väldigt irriterad över det namnet :rofl:

Var det inte någon affär som sålde grimskaft, men som kallade dem för "dragrep"?

Annars är det ju faktiskt skaftet på verktyget man leder hästen med! (Sitter och funderar på hur 17 en grimma kan vara ett verktyg, enkelspåriga jag ser bara hammare och skruvdragare som verktyg framför ögonen...)

Det är väl itne alls omöjligt att ordet kommer av att man förr kanske använde just skaft, dvs nån typ av rundstavliknande grej, när man ledde hästar.
Det händer väl fortfarande om man leder aggresiva hästar som vill nfsa/bita, att man leder dom med en stång med karbinhake på, för att kunna hålla hästens huvud ifrån sig.

Vilken klok man du har... hädanefter tänker jag säga grimrep :D

det var jysk
men det stod "draglinor" på lappen, vilket ju är en hel annan sak inom hästvärlden haha. tror inte att grimskaft är lika hållbara som (de riktiga) draglinorna

En förklaring på varför jag missat den här sambogrejen är ju jag ute efter:mad::angel::D

Det är för att en viss person fortfarande går o väntar på en utlovad lunch :angel::D

Är de måntro bara de manliga släktet som uppfattat denna till synes pettitess sak eller finns det kvinnor också som reagerat kanske?? :p

hmm mycket möjligt ju, men samtidigt känns det lite långtsökt....
Eller ja om man forsker lite mer i de så kommer man säkert fram till de:D

Jag har ingen aning om grimskaft men en killkompis vägrar iaf säga "kratsa hovarna" han tycker man borde säga "krafsa hovarna" eftersom man krafsar ur smutsen ;)

knapplån

Lite info för "intresseklubben som antecknar", min sambo har ett ljusblått fluffigt grimskaft, det har han själv valt ut på hööks och det använder han alltid när han tar in vår 1åring. Ganska gulligt tycker jag o mina kompisar

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 586
Senast: Ajda
·
IT & mobiler Jag är en idéspruta av dess like, men har svårt att förklara för omgivningen med vad jag menar många gånger och kom på den briljanta...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Misantropi
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap... 2
Svar
37
· Visningar
6 913
Senast: tuaphua
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 365
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka