Samla galoppen på ridtravare

Pricken2004

Trådstartare
Hej!
Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och nästintill fatta galopp från halt i hans bra varv). Men han har fortfarande svårt att samla sig. Minst en gång i veckan har jag ett pass som går enbart åt att nöta galoppfattningar eftersom att det stärker så himla bra, men finns det något mer? Det är högt tempo hela tiden, men är ju snäll som ett lamm så han stannar ju när jag tar i honom, men det är just det. När vi galopperar så är det full fräs enligt honom, men tar jag i honom saktar han nästan direkt av till trav så lyckas aldrig få till en bra samlad galopp. Är det någon som har tips? Han var inriden osv när han kom till mig för ca 10 månader sedan, men hade knappt några muskler. Tack på förhand😊
 
Hej!
Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och nästintill fatta galopp från halt i hans bra varv). Men han har fortfarande svårt att samla sig. Minst en gång i veckan har jag ett pass som går enbart åt att nöta galoppfattningar eftersom att det stärker så himla bra, men finns det något mer? Det är högt tempo hela tiden, men är ju snäll som ett lamm så han stannar ju när jag tar i honom, men det är just det. När vi galopperar så är det full fräs enligt honom, men tar jag i honom saktar han nästan direkt av till trav så lyckas aldrig få till en bra samlad galopp. Är det någon som har tips? Han var inriden osv när han kom till mig för ca 10 månader sedan, men hade knappt några muskler. Tack på förhand😊
Jag tror att det är för tidigt att samla ngn galopp utan du får lägga tid på att få hästen att förstå att galopp kan ridas i olika tempo. Snabb galopp och mer långsam galopp, sedan utökar du med fler ”växlar”.

Jag tänker så i alla tre gångarter. Ju högre i utbildningsnivå ett ekipage kommer, desto fler växlar kan de laborera mellan.

Du tränar din häst genom att vara tydlig och samtidigt lyhörd, beröm minsta antydan till att den försöker göra rätt.
 
Hej!
Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och nästintill fatta galopp från halt i hans bra varv). Men han har fortfarande svårt att samla sig. Minst en gång i veckan har jag ett pass som går enbart åt att nöta galoppfattningar eftersom att det stärker så himla bra, men finns det något mer? Det är högt tempo hela tiden, men är ju snäll som ett lamm så han stannar ju när jag tar i honom, men det är just det. När vi galopperar så är det full fräs enligt honom, men tar jag i honom saktar han nästan direkt av till trav så lyckas aldrig få till en bra samlad galopp. Är det någon som har tips? Han var inriden osv när han kom till mig för ca 10 månader sedan, men hade knappt några muskler. Tack på förhand😊

Har du en instruktör på plats som kan hjälpa till? Det är alltid bra med ett extra par ögon.

Jag är överlag förtjust i cavaletti-arbete, det ger mycket gratis, och du kan använda cavaletti för att hjälpa hästen hitta takten och stärka den i alla gångarter. Om hästen är ovan så använd bara en eller två bommar i början, men sedan kan du träna med längre serier som gör att den måste korta eller länga sig för att inte snubbla.

Det finns många böcker som du kan titta på, jag tycker om Reiner Klimkes gamla Cavaletti från 1990. Men du kan även googla fram förslag på övningar.

Fördelen är att du aldrig hamnar i bråk, du lägger hästen i den takt du vill ha och bomserien skapar en tydlig ram. Du får dessutom hästen att se sig för, sänka nacken och titta framför sig, och dra upp magen när den lyfter sig över bommarna.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
757
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 908
Senast: banani
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 926
Senast: WildHorse
·
Träning Behöver tips på övningar för att få lite mer tryck och schwung i traven! Rider och utbildar en ridtravare som kommit en bra bit in i...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp