samla lån, fundering

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala klarspråk.
OM jag skulle ta ett nytt lån för att samla mina lån och krediter till en betydligt bättre ränta än jag har nu. Är det då okej om jag betalar av lånet och toppar upp kontokrediten men samtidigt behåller kontokrediten för eventuella framtida behov? Eller bör/måste jag säga upp kontokrediten om jag tar ett samlingslån för att lösa lånet+krediten? (blev det begripligt?)
När jag kollar via "Kreddy"-appen ser det ut som att jag skulle kunna få lägre ränta för summan jag behöver låna för att täcka dem båda än vad jag betalar för bara lånet idag, så det blir ju bättre för mig oavsett hur jag gör.

Och en rent praktisk fråga. Om jag tar ett sånt samlingtlån, hur går det då till att lösa krediterna? Får jag ut det nya lånet och sedan själv betalar in summorna till kreditgivarna? Eller hur gör man?
 
Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala klarspråk.
OM jag skulle ta ett nytt lån för att samla mina lån och krediter till en betydligt bättre ränta än jag har nu. Är det då okej om jag betalar av lånet och toppar upp kontokrediten men samtidigt behåller kontokrediten för eventuella framtida behov? Eller bör/måste jag säga upp kontokrediten om jag tar ett samlingslån för att lösa lånet+krediten? (blev det begripligt?)
När jag kollar via "Kreddy"-appen ser det ut som att jag skulle kunna få lägre ränta för summan jag behöver låna för att täcka dem båda än vad jag betalar för bara lånet idag, så det blir ju bättre för mig oavsett hur jag gör.

Och en rent praktisk fråga. Om jag tar ett sånt samlingtlån, hur går det då till att lösa krediterna? Får jag ut det nya lånet och sedan själv betalar in summorna till kreditgivarna? Eller hur gör man?
Den som beviljar lånet brukar lösa krediterna. Det är fullt möjligt att du får behålla kontokrediten men hör med lånegivaren.
 
Och en rent praktisk fråga. Om jag tar ett sånt samlingtlån, hur går det då till att lösa krediterna? Får jag ut det nya lånet och sedan själv betalar in summorna till kreditgivarna? Eller hur gör man?
Det beror helt på vilken långivare det är. Jag skulle säga att i de flesta fallen får du lösa lånen och krediterna själv.

Vad gäller ditt kreditkort så rekommenderas det inte att ha kvar den krediten ifall man behöver använda den titt som tätt, just eftersom man tenderar att hamna i samma situation igen med krediter som behöver betalas.
 
Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala klarspråk.
OM jag skulle ta ett nytt lån för att samla mina lån och krediter till en betydligt bättre ränta än jag har nu. Är det då okej om jag betalar av lånet och toppar upp kontokrediten men samtidigt behåller kontokrediten för eventuella framtida behov? Eller bör/måste jag säga upp kontokrediten om jag tar ett samlingslån för att lösa lånet+krediten? (blev det begripligt?)
När jag kollar via "Kreddy"-appen ser det ut som att jag skulle kunna få lägre ränta för summan jag behöver låna för att täcka dem båda än vad jag betalar för bara lånet idag, så det blir ju bättre för mig oavsett hur jag gör.

Och en rent praktisk fråga. Om jag tar ett sånt samlingtlån, hur går det då till att lösa krediterna? Får jag ut det nya lånet och sedan själv betalar in summorna till kreditgivarna? Eller hur gör man?
Det måste du diskutera med kreditgivarna.
Både de nuvarande och framtida.
De nya kreditgivarna vill ofta lösa de gamla lånen själva så att låntagaren inte kommer åt att konsumera pengarna i stället.

Du kan inte ta ett lån på din bostad i stället?
Det ger betydligt bättre villkor och påverkar inte andra krediter.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Naturligtvis så kom jag på denna fråga 5 min efter att kontoret stängt... Hur som helst, jag ska byta fönster på mitt hus. Var hit en...
Svar
8
· Visningar
2 720
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 738
Senast: lbb
·
Fritid Jag och min exmake separerade för snart två år sedan, men av olika anledningar har vi inte kommit oss iväg till banken för att ordna med...
Svar
16
· Visningar
4 156
Äldre Jag har en del småkrediter osv, och nu har jag helt plötsligt förvandlas till en "spara" istället för en "slösa". Jag har mått jätte...
2
Svar
23
· Visningar
2 370
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp