Samla semin

SiZo

Trådstartare
För flera år sedan så såg jag en artikel där de hade försökt samla semin på hingstar som inte hoppade på en dummie. De stod kvar på alla 4 och tydligen så fungerade det.

Jag hittar inte artikeln nu, och tänkte höra om någon här har någon länk, eller vet hur de gick tillväga?

En vän har en väldigt väluppfostrad och snäll hingst som hon vill ha fruset semin på, meeeen de har lite problem med att få upp honom på dummien...

Därav kollar jag lite smått på andra lösningar.
 
Man får bara prova utan att de hoppar. En hel del hingstar förstår ändå vad de ska göra med "uppsamlingskärlet", de flesta skulle jag säga. Svårigheten ligger i att de måste släppa, det vet man först när man provat tyvärr.

Men om hon ska frysa så måste den stationen ha koll. När man jobbar med hingstar och semin brukar man samla på sig en hel del tips och trix 👍:)
 
Man får bara prova utan att de hoppar. En hel del hingstar förstår ändå vad de ska göra med "uppsamlingskärlet", de flesta skulle jag säga. Svårigheten ligger i att de måste släppa, det vet man först när man provat tyvärr.

Men om hon ska frysa så måste den stationen ha koll. När man jobbar med hingstar och semin brukar man samla på sig en hel del tips och trix 👍:)
Ok! Ja det verkade inte vara ett alternativ då de sa till min vän att om han inte hoppade så kunde de inte göra fryst semin?
Därav att jag tänkte om det finns litteratur på ämnet.

Hursom så lyckades de få till ett lyckat hopp igår em iaf, så idag ska de kika på om kvaliten är något att ha :D
Hingsten i fråga har betäckt ett 30 tal ston naturligt innan, och hoppar av om de redan har haft ägglossning, så därav att vi tänkte att det nog kunde bli knepigt att få honom att hoppa på en död sak :rofl:
Men efter några försök så gick det!
 
Själva samlingen för fryst och färsk går till på samma sätt. Skönt att det gick bra, ibland krävs det lite extra jobb och tålamod ;)
 
Själva samlingen för fryst och färsk går till på samma sätt. Skönt att det gick bra, ibland krävs det lite extra jobb och tålamod ;)
Jo det vet jag.
Ja, det såg lite stökigt ut, men efter ett par ggr så får han nog koll på det gissar jag.
 
När man samlade sperma för frysning i bevarandesyfte inom min ras (som annars bara betäcker naturligt), vet jag att de fick kliva på ett riktigt sto och så samlade man. Kan det vara ett alternativ? Annars antar jag att en rutinerad station är van vid och har lösningar på det mesta.
 
En vän till mig har jobbat som stuterichef på flera olika stuterier och hon ansvarade bl a för samlingen av hingstar. Vid några tillfällen har hon samlat hingstar ståendes. Det gäller bara att få hingsten att förstå vad som förväntas av den. Man får öva helt enkelt. :D
 
När man samlade sperma för frysning i bevarandesyfte inom min ras (som annars bara betäcker naturligt), vet jag att de fick kliva på ett riktigt sto och så samlade man. Kan det vara ett alternativ? Annars antar jag att en rutinerad station är van vid och har lösningar på det mesta.
Tror att det alternativet kan vara knepigt då han är väldigt duktig på att sikta :o
 
Tror det var hos Magnus Österlund som dom samlade hingstarna ståendes och artikeln handlade om :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 628
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
703
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 082
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp