samlad trav - arbets trav

P

PernillaO

vad är det för skillnad på samlad trav och arbetstrav? :)
 
Arbetstrav är vanlig, balanserad trav utan några konstigheter.
Samlad trav är som det låter, mer samlad än arbetstrav.
I de lättare programmen förekommer bara arbetstrav, men ju högre man kommer i sin utbildning, ju högre krav ställs på samlingen.
 
:smirk: "Samlad trav" brukar se ut så på dagens tävlingar, ja. Hästar som flänger runt i balanstrav eller mellantrav med sänkt rygg, helspända så att de flyger i luften om någon väsnas på läktaren, och som nästan inte kan göra en 10-metersvolt utan att tappa balansen.

Själv tycker jag att en samlad trav är just vad det låter som, en trav där hästen trampar under sig ordentligt och bär mer vikt på bakdelen. Frambensrörelserna blir luftiga pga att samlingen sänker bakdelen och framdelen relativt sett blir högre; inte pga att hästen blir spänd och sprätter fram. Samlat tempo, mer åt piaff-hållet, på en lösgjord och avslappnad häst.
 
Hmm...
Skrev jag mellantrav eller balanstrav??

Du beskriver ju samma sak som jag, men klär din beskrivning i ord som kan vara ut TR.

En häst kan gå i samlad trav utan att vara psykiskt lösgjord, en del har det naturligt. Klart att det blir åt passage/piaff, det är ju de mest samlade rörelserna du kan rida (förutom skolorna över mark).
 
Jag tolkade dig nog fel, tyckte bara att "hyperaktiv" stämde bra in på den balanstrav som minst hälften av alla dagens dressyrhästar i MSV dressyr susar runt i...

Ber om ursäkt!!! :)

Men vad menar du med att en häst kan vara samlad utan att vara psykiskt lösgjord? Har man inte då en häst i spänning, som inte alls höjer ryggen utan bara tar upp huvudet och sprätter med frambenen, en häst som det sedan inte går att arbeta vidare med mot en högre samling såsom piaff och levad? (Fattar inte riktigt!)
 

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
23
· Visningar
1 555
Senast: Sar
·
IT & mobiler Vilken ska man ha? Den jag har funkar ju inte varken till att ta emot mms eller skicka mms utan att krångla med någon inställning jag...
2
Svar
29
· Visningar
973
Senast: sardellen
·
  • Artikel
Hästnyheter Olivia Paulsson har en bakgrund som ryttare i Australien till och med 150 hoppning, och driver nu hingsthållning, utbildning av...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp