Samma sadel??!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SILVER
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 520
S

SILVER

Läset någonstans att malin baryard använder samma sadel till alla hästar hon rider på en dag! :crazy: Kan man göra det? den kan ju knappast ha passat jättebra på alla hästarna?? :confused:

Sv: Samma sadel??!

De flesta ryttare som rider många hästar har inte en sadel till varje. Det är ju rätt dyrt, ofta så är det försäljningshästar och då är det inte lönt att hitta en sadel till en häst som inte ska vara kvar så länge.
Utan man har kanske ett par stycken som man har till alla och sen använder paddar och liknande.

Men det är klart att en sadel inte passar alla hästar, men en riktigt bra sadel brukar passa fler än en billigare och sämre. Det är värt att investara i en dyrare bra sadel om man ska ha den till många hästar.

Jag tror att Malin Baryard har har koll på sina hästars ryggar så att de inte tar skada.

Den kan knappast sitta så dåligt att hästen inte kan arbeta riktigt. Dom mår bra av att ridas i den och det är huvudsaken !

:o :o :o :o :o :o :o :o

Det gör nog så gott som alla ryttare på den nevån, titta bara på VM då dem fyra sista ryttarna rider varndras hästar då tar även ryttaren med sig sin sadel till dom andra hästarna.

Brukar se ganska roligt ut när dom spriger omkring och byter sadlar hela tiden.

Kram

Det är oftast så att dom har en sadel som ligger helt 100 på den finaste hästen.
I det här fallet Butterfly flip.
Det är möjligt att hon har fler sadlar som är utprovade till hennes (max 3) bästa hästar.
Hon behöver juh knappast betal dom själv, sponsorerna känar sej multum av att bara nämna hennes namn.
Om man endå hade det så! :o

Det finns en del histoerier om att när ryttarna provrider nya hästar så tar dom med sej sin egen sadel, och funkar inte hästen bra (pga att sadeln trycker tex.) så är det ingen bra häst.

Men sadeln anpassar sig ju efter hästarna, alltså skulle den inte ligga helt hundra på Flippan så länge.

aah.. men eftersom att flippan e en sån dyr häst kanske hon har en "privat" sadel till henne.
Alt. flera sadlar, eftersom att sponsorerna slåss om henne såpass mycket..

Vore ju logiskt. Att förstöra en häst för det antalet millar för att spara pengar känns inte speciellt genomtänkt liksom.

Det förvånar mig inte ett dugg. Själv är jag uppstallad på en anläggning där många rätt så etablerade tävlingsryttare har sina hästar. Dels så är det en SM-ryttare i hoppning som fn. ligger 8:a på rakningslistan :p som har sina hästar i ett stall, han har Två sadlar. Båda är Prestige för det har ja spanat in i sadelkammaren hehe :p

Hästarna kommer ju och går oftast, och dessutom så är inte alltid heller de ryttarna som tävlar så mycket - vad jag har sett, alltid svinrika. Som alla verkar tro. Visst de har oftast märkeskläder både till vardags och hästeriet, har fina hästar, fin utrustning osv. Men ekonomin är ofta begränsad, man tvingas anställa någon svart och man har inte råd att köpa in mer än vad som är nödvändigt till stall och hästar...

Kan tänka mig att det gäller fler elitryttare osv. än vad man säkert inte tror!
Speciellt de som hyr in sig och hästarna på någon annans anläggning.

Men även vissa privatryttare som har fler än häst här, t.ex. stallägarens dotter som har tre hästar, har två sadlar till sina. En stübben o en Prestige, men hon använder nästan bara Prestigen jämt.

A som jag rider för, har ett flertal hästar men bara två sadlar. Den ena sadeln går det dock att Värma om bommen på något sätt, om jag förstått det hela rätt...

Hon har iaf. inte an sadel till varje häst - säker!
Det är det inte många som har.

Stallet där jag jobbade senast hade båda ryttarna två sadlar var (Butet) för att man ska kunna gör iording en häst medan de rider en annan.
De har ingen speciell sadel till sina bästa hästar (svåklasshästar i hopp och fälttävlan) och de är väldigt fina i ryggen allihopa.
jag tror som sagt att dyra (läs bra) sadlar passar rätt bra på de flesta hästar.

Sen vet jag inget om Malin Bryards sponsorer men sponsorerna sponsrar ju med de som de tillverkar. Ett foderföretag tex. sponsrar ju med foder och inte sadlar.
Så det gäller ju att hitta en sadeltillverkare som sponsor om man ska kunna få många bra sadlar

Men det är juh hlet klart skilldnad på om man har 2 hästar och om man har 20.

Det stämmer säkert, men det är nog inget någon sadelmakare/utprovare som rekomderar det eftersom det är som många hr ovan skriver att rider man med sadeln ett tag på en och samma häst så formar sig sadeln efter hästen, det är ju ganska självklart. :)

Däremot kan man ju ha en sadel som ligger någorlunda ok och ha tex en polypad i syfte att minska/förebygga ev tryckskador på en häst som inte ska stanna utan bara är till för försäljning.

Men jag tror att Malin har fler sadlar, har hon varit branschen så pass länge som hon har så red hon nog inte OS i atlanta med samma sadel som hon red i förra OS:et, så även om hon inte använder de gamla sadlarna så finns de säkert kvar ifall hon skulle få hem en häst som absolut inte kan ha den hon normalt använder.
Detta gäller FÖRHOPPNINGSVIS både henne och alla andra tävlingsryttare/fritidsryttare.

jag tog med egen sadel när jag skulle provrida min första häst.
Men det var nog mest för att slippa rida i galoppsadel.
Dessutom var det en w-sadel jag tog med ;) :p

Men hästarna påverkas ju ändå negativt om inte sadeln ligger helt bra och hästen blir riden med den dagligen under flera års tid. Ja, jag antar att du syftade på dottern då.

För den andra, han har i af 12 hästar oftast. De kommer och går.. 5 nya boxar är dessutom på G.

*lånar*
Dom sadlarna som används av eliten är väl i huvudsak Prestiges dyra modeller och Butet. Sadlar som är gjordan för att passa dom flesta hästar av modern ridhäst-typ. En bra hopphäst har oftast ett bra exteriör, och dom är byggda på ungefär samma sätt. Därför kan dom ha samma sadlar. Sen har dom ju oftast minst en pad under......

Helena Lundbäck springer med sin egen sadel jämt när hon provar häst.. Känns lite överdrivet kanske.. Såå bortskämd kan väl inte rumpan vara?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 059
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 219
Senast: MiniLi
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka