Samma skär till kor å häst??

MaRomer

Trådstartare
Min kära systers sambo är en riktig klippa. Han har ordnat så att jag FÅR en Alfa Deval av sin arbetsgivare. den är bara använd 1 år=).

Men till kor. Så min fråga är om det är samma skär till kor som till hästar?? Har för mig att det står kor/häst eller får på skären man köper??

Någon som vet??

Sv: Samma skär till kor å häst??

Nä koskär är oftast grövre så blir inte så snyggt. Det står inget på skären, bara en kod! Men gå till granngården och köp hästskär, är inte såå dyra. Maskinen har du ju redan fått så.

Centaur skrev:
Nä koskär är oftast grövre så blir inte så snyggt. Det står inget på skären, bara en kod! Men gå till granngården och köp hästskär, är inte såå dyra. Maskinen har du ju redan fått så.

okej..när jag har klippt kor har nämligen de skäre tagit djupare. dvs lämnat mindre päls?? e det inte så då??? jag skulle inte klaga om de tog lite mer på min hårboll=)

Det kanske finns flera typer? Jag provade med koskär då mina andra var dåliga, men funkade inte så bra. :p

Men du kan ju prova på ett ställe som inte syns så mkt hur det blir med dom skären du har?

Centaur skrev:
Det kanske finns flera typer? Jag provade med koskär då mina andra var dåliga, men funkade inte så bra. :p

Men du kan ju prova på ett ställe som inte syns så mkt hur det blir med dom skären du har?

ja under manen kanske då...ja det ska ja testa,... tack för tipsen!

Har klippt med koskär vid något tilfälle (lånad sax) och hästen blev randigare av de skären än vanligt!
Men,det syntes mest de första dagarna,sedan tror jag inte någon märkte skillnad!
Men,somtipsen ovan,prova och se,annars får du köpa skär till häst!

Hästarna blir ganska randiga av koskären. Men om du inte ska iväg och visa upp dig och pållarna så spelar det ju ingen roll!

Fiorano skrev:
Hästarna blir ganska randiga av koskären. Men om du inte ska iväg och visa upp dig och pållarna så spelar det ju ingen roll!

ne ja ska inte iväg den närmaste veckan iaf...=) får se hur jag gör.....jag ska iaf få helt nya skär=).....

är det någon här som har en alfa deval där underskäret sitter fast med tre skruvar???

Jag har använt koskär när jag klippt, av den enkla anledningen att det var en av våra kosaxar som användes... Det blir lite randigare, men över lag så tycker jag att klippningen blir bättre då våra skär var bredare än många klippmaskiner för häst är. Randigheten försvinner på 1 - 2 veckor.
Ett + till är att det stoppar inte så lätt i koskären. De ska ju tåla tovig päls, grus och gödsel osv...

Det är bara att köpa skär för häst, till din nyg/beg maskin, det enda som skiljer skären åt är antalet tänder. Flera på hästskär än koskär, så slipper man ränder.

"det enda som skiljer skären åt är antalet tänder.
Flera på hästskär än koskär,
så slipper man ränder"

Det var fint sagt.

Det går ju att klippa med koskär, jag har själv gjort det då jag lånat bonden klippmaskin som är kanon bra! Däremot så blir det kanske inte lika snyggt (det blir randigare) men om man enbart tänker på funktionen så spelar det ingen roll :)

okej=)....jag ska inte ut på nån vecka så det blir nog koskären=)=)=)

tack för alla tips....te helgen kommer klippmaskinen=)=)....han börjar få lite lång päls nu=/

Jag har haft min klippmaskin i snart 10 år och när man köper maskinen är den utrustad med såkallade "koskär" det går jättebra att klippa hästar med dem men som tidigare inläggare talat om de blir inte så snyggt som de blir me de lite finare "hästskären" men de fungerar alldeles utmärkt (om du inte vill köpa nya på granngården)

det vette tusan om jag hade koskär eller hästskär, maskinen var från början tänkt till kor tror jag men om det var tillköpt hästskär vet jag inte. han vart likförbannat randig men det syntes bara några dagar.

Jag lånade klippmaskinen i laggårn från skolan förra vintern till min häst o jag tyckte det blev som när jag hyrde från ridskolan, det var DeLaval på bägge maskinerna. Det blev alltså bra med bägge.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
580
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
888
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka