Samojed eller Finsk lapphund? Tips!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare JessicaS
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 7 153
J

JessicaS

Jag har nu blivit sugen på att skaffa hund, och funderar på någon av desa raser. Ni som har samojed eller finsk lapphund, skriv gärna era erfarenheter av rasen Hur är de i temperament? Hur är "vardagen" med hunden? Och så vidare. Varför samojed? Eller varför fisnk lapphund?

Tacksam för tips!

Sv: Samojed eller Finsk lapphund? Tips!

Jag har Samojed som jag älskar över allt annat men jag säger endå, Nej, aldrig en Samojed till!! ;)

Nä, men de är en speciell ras som kräver en hel del stimulering för att hålla sig nöjda å glada! :)

Jag har tränat MYCKET lydnad och Agility med min Samojed och hon älskar det, sen spårar vi väldigt mycket vilket hon är grym på.

Men det är en envis och lite egen hund, och de kan vara lite halv skarpa i temperamentet då de har rätt mycket ur hund i sig och accepterar inte allt å alla jämt. Man får vara påhittig för att behålla motivationen i lydnad då de inte är någon lydnashund direkt kanske men skam den som ger sig.

Men min samojed har gett mig otroligt mycket kärlek och man kan alltid känna sig trygg om man har en samojed, för den backar INTE får något.

Men om de är någon som vill bråka, ja då bråkar hon tillbaka och de med besked, vilket inte alltid är så positivt eftersom andra hundar verkar ha svårt för henne för när hon kommer gående går hon väldigt högrest och dominant.

Min samojed har lite svårt att leka med andra hundar pga sin dominans och hon backar som sagt inte oavsett ras eller ålder på hund, och ALLA grejer är HENNES, och den som tar dem får skylla sig själva.

Lapphunden kan jag inte utala mig om då jag själv aldrig haft nån men min uppfattning av dem är att de är lite mildare i temperamentet och är lite mer åt sällskapshund än vad samojeden är.

De lapphundar jag träffat har varit otroligt trevliga hundar om man vill ha en "självgående" sällskapshund.

Jag tror att de i allmänhet är lika samojeden, men ingen jag träffat har varit särskilt dominant.
De är tuffa, smarta och trogna men kan vara svårmotiverade och är väl ingen egentlig lydnadshund.

Precisera vad du vill "använda" din hund till så är det lättare att rekomendera ras.
Att bara gå efter utseendet kan vara förödande.
Det är inte för inte som tyvärr många Samojed hannar hamnar i omlpacerings-svängen. :cry:

Jag tillhör "samojedfolket" och är världens sämsta marknadsförare av rasen. Jag har haft från flera olika fallanger ( drag, utställning, engelsk, austr. Linjer)

Det är inte en ras som jag rekomenderar för dem som vill ha en vanlig hund till sällskap och några skogspromenader då och då.
Samojeden kräver mycket stimulans den älskar att använda huvudet till problemlösningar och ger man inte det som ägare så fixar samojeden det alldeles själv genom att aktivera sig med "sporter" som vi tvåbenta inte gillar.:devil:

Finska Lapphunden är en skällande vallare som oxå behöver stimulans, den är inte lika samojeden i psyket såtillvida att den har vallarens "skvättiga tendens" -vilket är ett måste för att klara sig från sparkar i tex. renhjordar. Samojeden har järn-psyke kan lite samanfattas lite som: störst bäst & vackrast *L*

Som sagt: Vad vill du göra med din hund? Det finns raser för ALLA!

Jag har nu blivit sugen på att skaffa hund, och funderar på någon av desa raser. Ni som har samojed eller finsk lapphund, skriv gärna era erfarenheter av rasen Hur är de i temperament? Hur är "vardagen" med hunden? Och så vidare. Varför samojed? Eller varför fisnk lapphund?

Tacksam för tips!

Har aldrig haft en samojed men finsk lapphund har jag och det är underbara hundar, stabila psyken, glada, pigga, och en aktiv hund som man ska jobba med.
Om du är aktiv så tycker jag att du ska skaffa en finsk lapphund.

Jag joggar, cyklar tränar lite lydnad och agility på fritiden med min och han älskar det.
Varför har du just fastnat vid dessa raser då?

Lycka till med köp:)

Tack för alla svar!
Jag vill använda min hund till sällskap, vara ute i naturen, jogga, följa med när jag rider min häst, träna lydnad och kanske hålla på med agility eller liknande då och då. Kommer att bo på gård "på landet" så hunden kommer att få vistas ute väldigt mycket. Jag har haft en dvärgspets för många, många år sen så det är den enda hund jag haft (så jag kan inte säga att jag är så hemskt erfaren vid hundar), därför kanske jag inte bör välja en "svår" och väldigt envis ras. Någon fler med finsk lapphund som kan tipsa om det kan vara en bra ras för mig?

Jag har haft två samojedkorsningar. Jag säger som de andra att det är inte en ras jag rekommenderar. Mina har varit jättegoa men haft en nackdel som många jag pratat med som samojed nämnt. De smiter. Min första hunds mamma (renrasig samojed) påstås ha innehaft rekordet i Radio Kristianstads hundefterlysningsdel. Min stack också, men kom alltid tillbaka till mig även om det tog tid. Valpen som är fyrvägskorsning är bättre. Hon sticker men inte så långt.

Jag tror nog Finsk lapphund kan vara en bra ras för dig. Sitter själv med en 6månaders valp här hemma och när jag valde ras var det ungefär samma saker som du jag ville med en hund. (fast lite mer träning istället för hänga med hästen då hunden är den enda fyrbening jag har) ;)

Men jag skulle tipsa om att du forskar så mycket du kan om linjerna bakom den ev valpen (nog oavsett ras) för att öka chansen att du får en sådan hund som du vill ha. Själv ville jag ha en lappis med lite mer "go" i än medel, så då kikade jag (mha en kompis) på hur föräldrar och resten av släkten var i det avseendet. Och än så länge så har jag antingen fortfarande en vääldigt livlig valp eller så gjorde jag ett lyckat val i fråga om aktiv hund. Även om jag ibland undrar vad sjutton jag gett mig in på så kunde jag ändå inte ha fått mer rätt:love: Hon har definitivt en lovande framtid framför sig då samma egenskaper som gör henne jobbig är de som jag längtat efter, sen att det kanske blev för mycket av det goda är en annan sak:rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 084
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 697
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 825
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka