Sv: Samojed eller Finsk lapphund? Tips!
Jag har Samojed som jag älskar över allt annat men jag säger endå, Nej, aldrig en Samojed till!!
Nä, men de är en speciell ras som kräver en hel del stimulering för att hålla sig nöjda å glada!
Jag har tränat MYCKET lydnad och Agility med min Samojed och hon älskar det, sen spårar vi väldigt mycket vilket hon är grym på.
Men det är en envis och lite egen hund, och de kan vara lite halv skarpa i temperamentet då de har rätt mycket ur hund i sig och accepterar inte allt å alla jämt. Man får vara påhittig för att behålla motivationen i lydnad då de inte är någon lydnashund direkt kanske men skam den som ger sig.
Men min samojed har gett mig otroligt mycket kärlek och man kan alltid känna sig trygg om man har en samojed, för den backar INTE får något.
Men om de är någon som vill bråka, ja då bråkar hon tillbaka och de med besked, vilket inte alltid är så positivt eftersom andra hundar verkar ha svårt för henne för när hon kommer gående går hon väldigt högrest och dominant.
Min samojed har lite svårt att leka med andra hundar pga sin dominans och hon backar som sagt inte oavsett ras eller ålder på hund, och ALLA grejer är HENNES, och den som tar dem får skylla sig själva.
Lapphunden kan jag inte utala mig om då jag själv aldrig haft nån men min uppfattning av dem är att de är lite mildare i temperamentet och är lite mer åt sällskapshund än vad samojeden är.