Bukefalos 28 år!

San Francisco

Tack för alla svar!

Nu har jag läst på mer och även kontaktat en avlägsen släkting som bor någon timme från SF och jag har fått en lite mer nyanserad bild av San Francisco. :)
Jag/vi har rest en del i USA genom åren och de storstäder som besökts tidigare är NY, LA, San Diego, Miami, Boston och Houston och jag har aldrig stött på så många negativa vittnesmål om en stad som nu. Det var lite samma bild jag hade som flera av er som varit där för 10-20 år sedan har vittnat om, en oskyldig idyll. Men även om det inte är lika illa som jag trodde först så är det numer INTE en av de oskyldigare städerna utan tvärtom. Det är tydligen en stad med stora sociala problem. och t ex är det inte en ovanlig syn med människor som skjuter heroin mitt på ljusa dagen helt öppet i de mest turisttäta områdena. Sånt är ju så klart obehagligt och tragiskt att se, men för ens egen säkerhets del verkar det vara normal "streetsmarthet" som gäller och hålla sig borta från de värsta områdena. Det blir nog bra det här. :) Och ja @Lena Furberg, ett besök till Alcatraz står definitivt på schemat!
Hur länge ska du stanna och ska du bara vara i staden?

Du borde ju åka till "Grand canyon state" Arizona också.

//Hon som åker till västra delen av USA för sjunde gången i morgon men inte varit just i San Diego.
 
Hur länge ska du stanna och ska du bara vara i staden?

Du borde ju åka till "Grand canyon state" Arizona också.

//Hon som åker till västra delen av USA för sjunde gången i morgon men inte varit just i San Diego.

Vi stannar en dryg vecka men hyr bil och har även tänkt hinna med Redwood- och Sekoya-natur och så Napa Valley och lite vinprovning så egentligen blir det inte så många dagar i själva staden.
 
Vi stannar en dryg vecka men hyr bil och har även tänkt hinna med Redwood- och Sekoya-natur och så Napa Valley och lite vinprovning så egentligen blir det inte så många dagar i själva staden.
Ah, på en vecka med de sakerna redan planerade hinner man ju inga längre utflykter kanske.
Jag har de mesta av mina favoriter i Az, men även Universal studios theme park i LA är väl värd ett besök. Men det är ju sex timmars körning från SF :/
 
Hur länge ska du stanna och ska du bara vara i staden?

Du borde ju åka till "Grand canyon state" Arizona också.

//Hon som åker till västra delen av USA för sjunde gången i morgon men inte varit just i San Diego.
Haha SF ska det stå, har faktiskt varit i just Diego
 
En smula OT, men just nu kan nog de flesta runt om i världen bli totalt avskräckta från att åka till Malmö med hänsyn till alla skjutningar och bilbränder. Rena krigsstämningen. Ändå är det ju inte så att Malmös befolkning lever under utegångsförbud...

Det är verkligen alldeles sant. Honung var ju inne på detsamma tidigare i tråden. :)
 
En smula OT, men just nu kan nog de flesta runt om i världen bli totalt avskräckta från att åka till Malmö med hänsyn till alla skjutningar och bilbränder. Rena krigsstämningen. Ändå är det ju inte så att Malmös befolkning lever under utegångsförbud...
Ju längre bort man är, desto farligare verkar det ... I veckan nådde gängkriget i Biskopsgården här i Göteborg en ny peak, när någon kastade in en handgranat genom ett fönster och en åttaåring dog.

Detta fick en av mina grekiska facebookvänner att aktivera facebooks säkerhetsfunktion och fråga om jag var safe. Jag fick ju vara snäll och svara ja. Först några dagar senare såg jag att det där inte bara legat i nyhetsflödet utan låg kvar på min tidslinje. Det var jätteskämmigt, som om jag försökte utmåla mig själv som överlevande :o
 
Det som jag tycker är så kul med SF är bl.a. att staden faktiskt har egen karaktär! Den är ju unik. Många amerikanska städer ser likadana ut; raka linjer, byggnaderna likadana, "restaurang"kedjor identiska, osv osv. San Francisco går liksom inte att förväxla med någon annan stad!

Det finns typ tusen firmor som hyr ut cyklar, ett tips är att cykla över Golden Gatebron! Det är lite småhäftigt att ha gjort det, även om det inte är nån episk upplevelse, så ändå. Jag ska nog göra det igen nästa gång jag åker dit.
 
Ju längre bort man är, desto farligare verkar det ... I veckan nådde gängkriget i Biskopsgården här i Göteborg en ny peak, när någon kastade in en handgranat genom ett fönster och en åttaåring dog.

Detta fick en av mina grekiska facebookvänner att aktivera facebooks säkerhetsfunktion och fråga om jag var safe. Jag fick ju vara snäll och svara ja. Först några dagar senare såg jag att det där inte bara legat i nyhetsflödet utan låg kvar på min tidslinje. Det var jätteskämmigt, som om jag försökte utmåla mig själv som överlevande :o
Ja veckan innan hade jag förgäves försökt övertyga en tyska att komma hit. Han vägrade med motiveringen att han inte ville riskera att bli knivhuggen eller av med bilen.
Att jag bor här lugnade honom inte alls.han litade mera på att varningar om att det är ett"no go"område enligt tyska turistforum
 
Ju längre bort man är, desto farligare verkar det ... I veckan nådde gängkriget i Biskopsgården här i Göteborg en ny peak, när någon kastade in en handgranat genom ett fönster och en åttaåring dog.

Detta fick en av mina grekiska facebookvänner att aktivera facebooks säkerhetsfunktion och fråga om jag var safe. Jag fick ju vara snäll och svara ja. Först några dagar senare såg jag att det där inte bara legat i nyhetsflödet utan låg kvar på min tidslinje. Det var jätteskämmigt, som om jag försökte utmåla mig själv som överlevande :o
Jag såg flera sådana markeringar den dagen. Det kändes lite hysteriskt eftersom det var fråga om endast en död person. Hade det gällt jordbävningen i Utaloen tex, och man bodde i trakten, hade jag kunnat förstå det.
 
Åker med familjen till SF i vinter. Nu sitter jag och läser på om staden och blir alldeles förskräckt över stadens problem med brottslighet, slum, hemlösa och droger. Ser att det är vissa områden där man starkt avråds från att sätta sin fot, men att problematiken är utbredd i hela staden. San Francisco verkar vara värst i hela USA. Jag känner mig helt förskräckt just nu. Är det någon som känner till SF? Som har varit där nyligen? Kan man känna sig säker någonstans?? :nailbiting::nailbiting:

San Francisco är en av mina favoritstäder. Men det finns båda bra och dåliga områden. Jag har bott på hotell i Mission och då gick man förbi något kvarter där det på kvällen inte kändes supertrevligt att gå förbi ett specifikt kvarter där det hängde mycket missbrukare på kvällen. Likaså någon gång jag skulle tvära rakt över någonstans och bara kollat vägen innan utan att kolla området så helt plötsligt låg det människor på gatan och sov huller om buller mitt på dagen. Så det är skarpa gränser mellan bra och mindre bra områden. Jag kommer ihåg att jag åkte trådbuss till Hagiht-Ashbury och även då fick man se annan bild av staden än vad det görs reklam för.

Jag gillar Cable Car museum, det är gratis och jag som ingenjör är väldigt fascinerad av mekaniken. En tur till Napa Valley och vinodlingarna, där finns en mindre outlet(med amerikanska mått) med om man är sugen på shopping, titta på Sjölejonen på pier 39, Alcatraz, SFMOMA om man gillar modern konst, Lombard street. Och sen är jag väldigt svag för milkshaken på Loris diner.
 
Jag fattar ju att det måste finnas tunga områden. Men under den dryga vecka jag var där såg jag INGET som kändes det minsta farligt. Jag var förvisso inte där för att studera sociala frågor, men jag gick långa promenader på kvällarna och hängde på gayklubbar på nätterna. Min upplevelse var verkligen att staden helt domineras av välmående medelklass, med viss tonvikt på låtsashippies (eller vad man ska kalla dem) och den mest bekymmersfria hbt-community jag någonsin har sett.

En och annan uteliggare också så klart, men tex inga stökiga gäng av något som helst slag vad jag kan minnas.

Jag ar i SF och precis over "bron" flera ganger om aret och har aldrig sett nagot som skulle fa mig att tanka "forsiktig" ... SF ar en fantastisk stad och hela omradet utanfor lika sa. Massor av vanliga manniskor, och om det inte var sa forbaskat dyrt hade jag nog lobbat for att bo dar ... fast sonerna bor har i Oregon, en 6 timmars korning norrut.

@mackan

Jag vet inte vilka länder du syftar på men självklart finns det mer kriminella länder än USA.

Saker som jag reagerade på:

Man gick inte ut och promenerade efter mörkrets inbrott, inte ens om man var ett gäng. Man tog bilen eller så var det någon som skjutsade.

Det har inte med kriminalitet eller osakerhet att gora ... det har med kulturen i Florida och hur staderna ar uppbyggda. Det nu runt 40*C i Florida med en luftfuktighet pa runt 90% ... ingen vill ga nagonstans i det ... dessutom kommer det "Florida's tropiska regn" varje dag nu pa sommaren ... det ar inte ett klimat man gar i. Att man sedan undviker vissa delar av Miami ar en helt annan sak. Jag undviker ocksa vissa delar av Stockholm eller vilken annan storstad i varlden som helst.

En engelsk kompis blev varse att hon bodde i ett sk "bad neighbourhood" när de vägrade leverera pizza till hennes lägenhet."Nej dit kör vi inte"

Det behover inte vara pa grund av "bad neighborhood" det kan ocksa vara pa grund av trafik situationen.

Lokalbefolkningen tittade alltid i titthålet i dörren innan de öppnade när det ringde på dörren. En belgare blev utskälld av sin amerikanska fru när han inte gjorde det.

Det finns radda nervosa manniskor overallt ... kanske de bodde i ett "bad neighborhood" eller kanske hon var allmant nervos?

Biluthyrningsfirmorna i Miami kunde inte ha reklam på sina bilar för det var så många tyskar som blev rånade.

Biluthyrnings firmorna tog av all reklam fran bilarna i Florida for manga ar sedan efter att en "liga" opererat och ranat just hyrbilar. Normen har i USA ar att jag lamnar mina tillhorigheter i bilen och de ar kvar nar jag kommer tillbaka. Tillochmed det som ligger pa flaket pa pick-up trucken nar jag reser land och rike runt. Jackor, vaskor, och allt annat liknande finns alltid kvar i bilen, vi alla har lamnar sadant i bilen sa om flera bilar blivit ranade ar det ett problem har.

Jag blev väckt mitt i natten av att polisen bankade på min dörr och frågade om jag gömde en brottsling. Jag fick förklara i pyjamas att jag var en helt oskyldig forskare från Sverige.

En kompis/kollega blev mordhotad av en kille på telefon av någon som ville åt hans rumskompis etc. etc.

Ja, jag har rest en del.

Det tyder pa att du antingen var i ett mycket "daligt" omrade i Miami eller att det var nagot annat speciellt som pagick ... Jag har bott i Florida i 10 ar och aldrig ens sett nagon jag skulle kunna peka ut som trolig "bad person" och det enda jag sett av polisen ar hjalpsamhet.
 
Har du varit i Oregon annu?

/hastflicka som just flyttat till Oregon's vin distrikt/ :cool::d
Rest igenom en del av Oregon när vi bilade Seattle-Twin falls-Salt Lake City-Vegas-Phoenix.
Men Utah och Az.s vackra vyer är det som tilltalat mig mest.
Sedan har jag släkt och hästvänner i Az dessutom :)
 
Åker för 3e året irad till SF nu i oktober. Bor i ett villaområde i Richmond strax utanför själva SF. Första gången jag va där frågade folk på tåget hur jag vågade va i Richmond
Det dödades visst en i veckan där. Tog upp de med hon jag bor hos och de berätta att det finns områden i Richmond de inte åker igenom själva men annars va de lugnt

Så som sagt 4e gången dit å 3e året i rad. Ser fram emot de såååå mkt. Men jag gillar mer naturen runt SF så varken vart på alcatraz eller napa valley
 
Rest igenom en del av Oregon när vi bilade Seattle-Twin falls-Salt Lake City-Vegas-Phoenix.
Men Utah och Az.s vackra vyer är det som tilltalat mig mest.
Sedan har jag släkt och hästvänner i Az dessutom :)

Jag bor nu i Oregon's vin distrikt ... det ar helt fantastiskt har. :D Arizona en del av mina favorit stallen i varlden ... men det ar inte sa latt att leva i oknen ... jag foredrar dar jag ar med frekventa besok till Arizona. :p

Åker för 3e året irad till SF nu i oktober. Bor i ett villaområde i Richmond strax utanför själva SF. Första gången jag va där frågade folk på tåget hur jag vågade va i Richmond
Det dödades visst en i veckan där. Tog upp de med hon jag bor hos och de berätta att det finns områden i Richmond de inte åker igenom själva men annars va de lugnt

Så som sagt 4e gången dit å 3e året i rad. Ser fram emot de såååå mkt. Men jag gillar mer naturen runt SF så varken vart på alcatraz eller napa valley

Fast Naturen runt SF ar densamma som i Napa Valley :confused:
 
Åker för 3e året irad till SF nu i oktober. Bor i ett villaområde i Richmond strax utanför själva SF. Första gången jag va där frågade folk på tåget hur jag vågade va i Richmond
Det dödades visst en i veckan där. Tog upp de med hon jag bor hos och de berätta att det finns områden i Richmond de inte åker igenom själva men annars va de lugnt

Så som sagt 4e gången dit å 3e året i rad. Ser fram emot de såååå mkt. Men jag gillar mer naturen runt SF så varken vart på alcatraz eller napa valley

Naja ... det har skett 10-11 mord om aret i Richmond per ar de senaste aren, sa ett i veckan ar en 'latt" overdrift. :angel: Och det finns omraden i alla storstader jag varit i (London, Paris, Berlin, Oakland, Stockholm, Malmo, etc, etc, etc ...) som jag inte aker igenom sjalv ...
 
Jag bor nu i Oregon's vin distrikt ... det ar helt fantastiskt har. :D Arizona en del av mina favorit stallen i varlden ... men det ar inte sa latt att leva i oknen ... jag foredrar dar jag ar med frekventa besok till Arizona. :p



Fast Naturen runt SF ar densamma som i Napa Valley :confused:


Jo men dricker inte vin tex. Men mest åker jag ettan norrut. Tex Bolinas beach och point reyes. Men hoppas hinna med yosemite i år igen.
 

Liknande trådar

Samhälle Lång och läsvärd artikel om det 'parallell' samhälle som växer upp i vissa invandrartäta områden i Göteborg (och antar jag i andra...
2
Svar
31
· Visningar
2 352
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 056
Senast: MiaMia
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 827
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp