Såna där gummi...

Dreamer

Trådstartare
som man sätter under skon, som ska göra så att det inte bildas styltor under hästhoven, är det bra? Här i Skåne har vi nästan aldrig pudersnö utan blötsnö som packar sig ordentligt....
Funderar också på att låta hästen vara utan skor i vinter istället om det blir riktigt mycket snö. Synpunkter / kommentarer?
 
På vintern skor vi alltid våra ridhästar med snösulor och fyrbrodd, det finns inga alternativ!
Vi har också ofta kram/blöt-snö, och sulorna fungerar väldigt bra då! Visst, skrittar man i blötsnö så klampar det ju lite oavsett, men de lossnar på en gång. I trav och galopp är det aldrig några problem.
 
Vi har också snösulor runt om på våra isisar! OBS! Det ska vara gummiringar, inte hela släta sulor... Gummiringarna funkar bäst, lite dyrare men de går att använda flera vintrar i rad!
Rekommenderas varmt! :bow:
 
Hm, såna har jag nog inte sett? Men det känns helt klart fräschare, då hoven får andas undertill. Men kommer inte snön in under ringarna då?
 
De finns på granngården. Ljusblå genomskinliga saker.
De är faktiskt bra, fungerade utmärkt i vintras med mycket blötsnö mellan varven.
Enligt min hovvis så är de bäst..
 
Glömde... :o det är en luftfylld kanal på dem som lägger sig intill skon på insidan. Det är svårt att förklara :crazy:
 
Har för mig att jag gav drygt 100:- paret....men med mitt teflonminne + att det är lääänge sen (sist höst/vinter) kan minnet svika... :D
 
Nä, så himla dyrt är det inte. 95:-/par tror jag att jag betalade och det blir tredje vintern som jag använder dem nu! :)

Tänk på att köpa såna som har en luftkanal i ringen! (tror inte att det är det på dem på hööks) Luftkanalen gör så att snön inte kan packa sig sådär...

Och nej, snön kommer inte in under ringen. Ringarna fästs med sina kanter under skon, och sen ligger ringen längs med skon, på insidan, alldeles emot hovsulan... Det funkar kanon!

Hihi, behöver nästan aldrig kratsa hovarna på vintern :)
*latmask*
 
Sulor och skor med brodd runt om är nödvändigt på vintern.
Tycker jag i alla fall.

Man kan ha barfota oxå, men då bör det inte vara så isigt...

Mvh Norrland :bump:
 
Det kan kännas dyrt att köpa in sulorna - men de håller länge!

Vi har haft ett par i tre vintrar - det blir fjärde vintern vi sätter på dom nu!

Mvh Norrland :bump:
 
Jag hade snösulor på min häst för ett par vintrar sedan. Jag köpte snösulor utan kanaler, visste inte om att det fanns sådana då. Men det funkade bra ändå! :) Styltor blir det ju i alla fall i skritten, men dom lossar lätt och smidigt i trav och galopp. Dessutom hade jag dom i tre år i rad!

Jag har alltid haft brodd på min häst under vinterhalvåret, även när hon bara har stått utan att ridas/tränas. Det känns som en liten försäkring för mig att hon inte halkar omkring och vrickar fötterna av sig när hon busar i hagen.

I år kommer jag att köpa skor med plats för fyra broddar som vanligt och även köpa mig två par snösulor med kanaler. Det enda som är jobbigt med snösulor är att skorna inte vill sitta kvar alltför väl. Men nu har jag en ny hovis som verkar använda superlim på skorna så det ska nog bra... ;)

Sedan får gärna vintern komma! :D
 
Har inte haft några problem med att skorna lossnat pga sula på några av våra hästar...(även om jag vet att problemet finns). Några hästar har dessutom haft lite av problemhovar - men skorna med sulor har inte lossnat ändå.

Mvh Norrland :bump:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
783
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 371
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 272
Senast: Enya
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp