Sandloppor/loppor från Grekland?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 11 023
W

Warmia

Efter en underbar vecka i Grekland kunde vi konstatera när vi var hemkomna att dom röda märkena var loppbett på vårdcentralen. Har ni råkat ut för detta på nått av era barn, hur svårt var det att bli av med det, hur noga sanera ni?

Stackars unge är full med röda prickar men dom verkar inte klia så jättemycket...

Sv: Sandloppor/loppor från Grekland?

Sånna sk loppor heter Cerkarier, som är larvstadiet av en inälvsmask, fågelbilharzia" hos fåglar. Symptomen kallas "badklåda". Cerkarier finns i hela europa. Via fåglarnas avföring kommer äggen till denna parasit ut i vattnet i en sjö där de kläcks och sedan letar upp sötvattensnäckor där de lever denna andra del av sitt liv.

De små larverna börjar leta efter sjöfåglar i ytvattnet, gärna nära stranden där vattnet är varmt. Hittar de en fågel så tränger de in genom huden och en ny generation parasiter utvecklas inne i fågeln.

När ett litet barn, som ju håller till nära stranden, kommer in bland Cerkarierna kan parasiten lockas att försöka tränga in i människans hud i stället.

- De är bara 0,2 millimeter stora och dör när de försöker tränga sig in i en människas hud. Det är då symptomen för badklåda uppstår. Små, myggbettsliknande utslag, som hos en del nästan inte känns och hos andra kan klia ordentligt.

Det är självläkande.

Aha! :idea: Det låter som något min son kan ha drabbats av? Fast hemma i trädgården, i sandlådan? De senaste veckorna är han översållad av "myggbett", speciellt på baksidan/insidan av låren men även lite allmänt på benen. Inte lika mycket på bålen eller armarna/uppåt. De senaste veckorna håller vi på med "potträning" och han går mest i enbart kalsonger i trädgården alt byxblöja, inga långbyxor. Jag fattar inte vad prickarna kan vara för något, allergimedicinen biter inte på dem, och de verkar inte klia så mycket. Vi har mycket fåglar i trädgården.

Edit: Nehe, det är nog något annat som drabbat min son. Googlade precis på cerkarier och de förkommer nog inte i sandlådan hemma i trädgården. Några andfåglar har vi inte vad jag vet här.

Senast ändrad:

Åh tack för svaret, hoppas det är just sånna då.
Läkaren sa att vi måste sanera alla kläder, resväskor mm, kan dom överleva där?

Fast din son har nog bara sk vanliga loppr. Kallas vårloppr, sandloppr eller snöloppor beroende på vart man bor. Mycket vanligt i sandlådor, trädgådar osv.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jaha nu har grabben fått nått som liknar ringorm på ryggen. (en brännmärksliknade fläck som efter en vecka började vidga sig och se ut...
Svar
1
· Visningar
794
Senast: pudsey
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 121
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 538
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Ja, vad är det för skit jag har? För mer än två veckor sen fick ja ont i halsen. Bara lite, kunde äta o så utan problem. Nu för lite...
Svar
10
· Visningar
2 337
Senast: Linnea F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Starlink
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur