Sänkt avelsvärdebokstav

joijohanna

Trådstartare
tittar runt på lite annonser på unghästar på hästnet.se. Då framförallt halvblod. Förvånas över att flera är e. och u.e hingstar som fått sänkt avelsvärdebokstav…. Inte nått vidare att avla på alltså… Eller? Varför väljer man en sådan hingst? Typ Falleur, Lipton och Artist är alla sänkta till C. Någon som vet orsaken? Har de ändå gett många bra hästar? Skulle ni köpa en häst e eller u.e en hingst med sänkt avelsvärde?
Jag har varit för lite involverad i halvblodsaveln under ett par år… Har bloggat lite om detta men ej fått några svar kring detta. Vore intressant att höra er tankar och åsikter!

Sv: Sänkt avelsvärdebokstav

Artists yngsta är 5 i år, bara en avkomma 2007, sänktes 2007.
Falluer är död sedan 2003, så lär ju inte finnas några unghästar efter honom. Sänktes 2004

Lipton sänktes 2008 och har efter det inte fått några registrerade avkommor.

Så vad jag fattat har ingen av dessa hingstar används efter sänkningen.

Falleur vet jag har varit populär som far inom körsporten, han har själv 18 placeringar i msv dressyr, Artist har 45 placeringar i svår hoppning, Lipton 65 placeringar i svår hoppning.

Falleur kanske inte var toppresterande men de andra två har ju själva presterat bra på tävlingsbanan, sen att dom inte förvärvade sig lika bra kan man ju inte veta förrän efteråt.

Jag tror att dom flesta som letar häst ser mer till individen än just stammen. När jag letar efter häst kollar jag stammen, men mest för att se vad som finns bakom, resultat och individen i sig är viktigare. Och att dom inte är bra som pappa betyder det inte att dom inte kan vara bra i andra led.

Falleur vet jag har varit populär som far inom körsporten, han har själv 18 placeringar i msv dressyr, Artist har 45 placeringar i svår hoppning, Lipton 65 placeringar i svår hoppning.

Falleur kanske inte var toppresterande men de andra två har ju själva presterat bra på tävlingsbanan, sen att dom inte förvärvade sig lika bra kan man ju inte veta förrän efteråt.

Jag tror att dom flesta som letar häst ser mer till individen än just stammen. När jag letar efter häst kollar jag stammen, men mest för att se vad som finns bakom, resultat och individen i sig är viktigare. Och att dom inte är bra som pappa betyder det inte att dom inte kan vara bra i andra led.

Förtydligande alltså har sett flera avelston som är efter dessa hingstar, alltså unghästarna är då u.e Ex Falleur, Artist och Lipton.

Nej det stämmer naturligtvis, de kan vara bra hästar ändå. Men sänkningen måste väll ändå bero på något? Att de inte gett bra avkommor?

Senast ändrad:

Sen är det ju klart att man ser till individen framförallt men individen är ju ett resultat av stammen (sen naturligtvis även yttre orsaker som uppväxt, hantering osv). Och några resultat har ju sällan 1,2 och 3åringar.

Det har varit lite olika regler genom åren för hur och när en hingst ska höjas eller sänkas. Falleur som varit på tapeten redan i tråden lämnade många väldigt bra körhästar. Men deras resultat räknades inte in i statistiken för för hans avkommor, så när man tittar på tävlingsresultat för Falleuravkommor finns inte så många. Sedan betäckte han naturligt och det gjorde ju att han inte heller fick så många ston och inte så stor spridning.
Om jag kommer ihåg rätt så är det liknade med Lipton, han betäckte naturligt och tävlade själv på hög nivå vilket gjorde att inte heller han fick så många avkommor.
Artist själv var lite mindre och nog gjort sitt bästa inom ridponnyaveln istället för bland stora hästar.

När man då ser att dessa hingstar är sänkt till C är det lätt att missa att det finns många fina avkommor till dom också. Falleur är bl a far till ett elitpremierat sto som varit uppe här på buke innan. Så som det redan konstaterats är det individen man måste se till och även resten av stammen, innan man kan säga varken det ena eller andra.

När det gäller Artist så är jag väldigt förtjust i honom som morfar. Jag tror som tidigare nämnts att hans sänkning främst beror på det stora antalet små hästar och ponnyer. Hans ponny avkommor har varit väldigt framgångsrika, och jag tycker att Artist stona brukar nedärva mycket av Artist talanger till fölungen (kvickhet och gummi, samt takt och balans :). Är partisk då jag ridit flera sådana avkommor och har nu hittat ett Artist sto över ponnymått och som lämnar föl med bra storlek, har i år en fölunge e-cohiba och betäcks i år med Last mans hope :)

Jättebra info om Artist! Tack :)
Någon som kan berätta om avkommor som har Falleur och Lipton som morfar?

Fast man kan ju ha ett trevligt sto efter en sänkt hingst ändå, det behöver ju inte betyda att man ska sluta avla på dom.

Liknande trådar

Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 677
Senast: Boj
·
K
Avel Tänkte att efter som det finns trådar om våra fölisar och om deras pappor och andra hingstar är det dags att kasta ett öga på våra fina...
Svar
13
· Visningar
1 910
Senast: Tarantino
·
Avel Hittade info på ASVHs webplats att man sänkt avelsvärdeklass för ett antal hingstar. Se nedan... Men ärligt talat, är det någon som är... 17 18 19
Svar
369
· Visningar
28 438
Senast: Görel
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka