Sånt som verkar vara logiskt för alla andra...

Jag har SÅ svårt för det här med valutaomvandlingar. Jag behöver veta exakt hur mycket jag ska dela/multiplicera med, och det är väldigt sällan som jag klarar av att räkna ut det själv.
 
Hur man ska lägga in papprena i skrivaren när man ska kopiera, det blir alltid bak och fram och upp och ner och jag vet inte vad :rofl:
Säg att man har ett hålat papper, så ska man kopiera båda sidor och har inte sån skrivare som kan kopiera både bak och framsida samtidigt. Då kopierar jag framsidan, tar kopian och lägger den i skrivaren där papprena ska ligga, så långt blir det rätt. Men sen får jag ALLTID baksidan utskrivet fel för jag lägger i originalet åt fel håll. :banghead: Oavsett om jag vänder på det blir det fel :D
 
Det är meningen att man ska tänka att den är delad av en itu av en stor skreva, och sällan ska de mötas.

Delad betyder ju två saker, antingen delar man något (en flaska vin, godispåse) och njuter tillsammans, eller så delar man något (vedklabbe) det vill säja har isär delar.

Jag svarar mig själv att jag stavat fel på ordet säga. Fick nog lite tröttspel igår.
 
Tänkte på en till. Högerregeln! Numera går det jättebra men jag hade halvt panik när jag skulle lära mig köra bil och kom till en korsning där högerregeln gällde. Jag försökte liksom förutse hur alla skulle köra i korsningen utifrån högerregeln, och fundera på vem jag var till höger om och vem som var till höger om henom och om vi bara var två bilar mittemot varandra så var ju ingen till höger om någon, vad skulle då hända? :confused::eek::nailbiting:

Numera inser jag ju att det räcker gott att jag själv håller koll på vem som är till höger om mig, men det fattade jag inte då. Och där och då tyckte jag verkligen att ALLA fattade det här, utom jag.:o
 
Jag fattar inte det här med selfies. Alla "vet" att man ska fota lite uppifrån för att se (tydligen) smalare och snyggare ut. Men jag ser helt miffad ut om jag tar mina selfies så :confused:. Mina blir bäst rakt på eller - ännu hellre - lite snett nedifrån. Varför är det så? Hur går det här ihop??
 
Nanopartilar!

Alltså hur kan man tillverka nanopartiklar? Sådant som är mindre än tusendels millimetrar? Som gör material starkiare? Hur kan något som är yttepyttelitet påverka ett material??
Ju mer jag tänker på det desto konstigare är det. Fattar absolut inget.

Lika konstigt som universum. Saker måste väl ha ett slut och hur kan något vara så långt borta att det tar tusentals år att nå det med ljusets hastighet. Vad finns där det tar slut?
 
Nanopartilar!

Alltså hur kan man tillverka nanopartiklar? Sådant som är mindre än tusendels millimetrar? Som gör material starkiare? Hur kan något som är yttepyttelitet påverka ett material??
Ju mer jag tänker på det desto konstigare är det. Fattar absolut inget.

Lika konstigt som universum. Saker måste väl ha ett slut och hur kan något vara så långt borta att det tar tusentals år att nå det med ljusets hastighet. Vad finns där det tar slut?

Ännu mer ofattbart att all materia i universum som finns idag bara är en liten del av den materian som tros ha befunnit sig på ett och samma ställe en gång i tiden. Var sjutton låg det stället, vad fanns runt det då? Tomrum? Men tomrumet måste väl också vara någonstans? Eller? Jag älskar att prata om rymden och universum men jag blir helt knäpp om jag tänker för mycket på det O_o
 
Att fånga dagen/ta stunden tillvara.
Jag har jättesvårt att förstå hur man gör det rent praktiskt.:cautious:
Visst kan jag njuta i nuet, men ska jag liksom turbosuga in allt så känns det som om jag ska ha tanken om alltings förgänglighet närvarande, och då blir det ju kanske inte alltid så muntert.
 
Något som är helt obegripligt och helt omöjligt är att vika drapålakan. Sådär reklamsnyggt.

Jag slår på en instruktionsvideo (!) på youtube.
Håller i lakanet. Gör som dom visar och säger. Pausar, tänker, spolar tillbaka, ett steg i taget.
Näpp!

Slutar oundvikligen med att jag rullar ihop det till en boll.
Eller hur! Det är helt hopplöst att vika dom. Själv brukar jag ge upp och rulla dom till ”korvar” :meh:.
 
Alltså jag älskar den här tråden! :love:

Senaste tanken jag funderar på just nu är vad som är "rätt"? Brinner något upp eller brinner något ner? :confused:
Det beror på var branden börjar. Nere i botten på något brinner det upp, uppe i toppen på något brinner det ner. Har jag fått lära mig i allaett fall.
 
Alltså jag älskar den här tråden! :love:

Senaste tanken jag funderar på just nu är vad som är "rätt"? Brinner något upp eller brinner något ner? :confused:
Brinna upp = fullständigt förtäras av eld; ett generellt uttryck som kan användas om det mesta.
Brinna ned = betyder i princip samma sak, men kan bara användas om saker som är stående, uppstaplade etc.

Ett hus kan alltså både brinna upp och brinna ned, utan att det är någon skillnad mellan uttryckens innebörd.
Medan resterna efter ett oljeutsläpp som ligger och flyter till havs enbart kan brinna upp.

Notera också huset som "brunnit" (ej upp/ned). Där lyckades man släcka, så det står kvar och är bara skadat i två rum på övervåningen. :)
 
Jag har ett jätte irriterande moment i min vardag som jag inte fattar hur man ska göra och fattar inte ifall det bara är jag som är korkad eller om alla har problem med det. Jag kan nämligen inte öppna en tvålflaska... Det står åt vilket håll man ska vrida, och jag tror mig veta att man ska trycka ner pumpen och dra åt det hållet men det går ju banne mig inte! Jag skruvar och trycker och använder våld, ibland ger jag upp och tar pumpen från flaskan som precis blivit tom och sätter i den nya flaskan. Inte blir det bättre av att jag tvättar händerna ganska så mycket så flaskorna går åt snabbt. Alltså hur gör man?? Tips mottages tacksamt!

Dagens igenkännande skratt.
Jag har samma problem, så jag brukar skruva lite hit och lite dit och provtrycka och förr eller senare brukar det ordna sig. Men vilket håll som är rätt begriper jag sällan.
 
Det där med strax.
För mej är det typ tio minuter typ nånting.

Jag visste inte ens att det står åt vilket håll den ska dras:laugh:
Jag trycket bara ner pumpen, sen provar jag åt båda hållen tills den ’hakar i’ liksom :cool:

Har du alltså förfinat tekniken?
Typ, trycker ner pumpen lite försiktigt och samtidigt som den är något nedpressad, vrider?
Det lät ju i så fall väldigt praktiskt.
 
Ja det vet jag. Men det förutsätter ju att jag står vid punkt A och tittar åt ett viss håll, ex norr. Vänder jag mig 180 grader så blir medsols i min värld åt andra hållet. Dvs värdelös beskrivning. Hur är det tänkt?

Nej.
Det blir samma, ändå. Solen rör sig faktiskt åt samma håll oavsett var du befinner dig och i vilken riktning du tittar.
 
Väderleksrapporter : hur kan man veta vad det ska vara för väder om en vecka? Vad det ska bli för väder imorgon ser man ju på himlen ikväll..
Jag har fått förklarat för mig så många gånger att man vet vädret framåt pga vindar och blablablaa... Men hur kan man veta att inte vinden vänder?
....

Fast man vet ju inte hur vädret blir imorgon eller om en vecka. De tar ju fel med jämna mellanrum, eftersom vinden ändrar sig mot hur meteorologerna gissade...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp