Bukefalos 28 år!

Santa cruz vs globus

Problematisk

Trådstartare
Tänkte på Santa cruz och globus sadlar. Hur är de i vidd i förhållande till varandra?
Alltså t.ex. xvid santa cruz, vad är det närmast i globus? 36?
Och vad för typ av rygg passar respektive sadel på?
 
Generellt sett 34: ca 100 grader i de nyare. Motsvarar xw i SC.

Däremot är vissa av Globus sadlar generösare i bommarna, t ex Clic, medan Esperanzan i 36 är som en 34. Riktigt gamla sadlarna rymligare i vidderna än nyare. Esperanza o clic är raka men Clic hopp är takformad. Loke lätt svängd.

SC å sin sida är lätt svängda hela bunten. Octavian rymligare i bommen (ao-bom), sen varierar resten rätt friskt vad gäller uppbyggnad, bossor, kanalvidd etc.

Både Globus och SC tillverkas i Argentina, hos olika tillverkare. Helt ok sadlar. Kopior på dyrare sadelmodeller men inte lika balanserade.
 

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
584
Senast: Barret
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 344
Senast: Thera
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 336
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 073
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp