Sår hjälp!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare virrpANNA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 299
V

virrpANNA

Jag behöver hjälp, vet inte vad jag ska göra längre... För någon vecka sen rymde en galning ur annan hage in i hagen där min häst går. Han bet alla hästarna i hagen och sparkade. Min höst fick ett jätte bett på halsen! Tvättade och satte på sokatyl salva. Men flugorna äter upp salvan! Det är så mycket flugor i såret att det ser ut som en lomma av flugor... SÅ ÄCKLIGT! Provade att sätta på henne ett flugtäcke som gick upp över halsen, men hon kliade sönder det...

Någon som har förslag på vad jag kan göra för att hålla flugorna borta?! Det läker juh aldrig...

Sv: Sår hjälp!

Jag har använt salvan med svart burk och vitt lock, jag tror den heter 4S eller Skillingarydssalvan... Finns att köpa på Hööks och GeKås i alla fall. Suveränt! Flugorna håller sig borta eftersom det är lite tjära i den. Enligt min veterinär kan man även ta lite hovtjära/Trätjära ovanpå såret om man vill hålla flugorna borta, men då skall såret vara helt torrt och inte vätska.

Hej

Absorbine Ultra shield är sjukt bra, en svart stor spray flaska som är super bra, min häst har inte haft en enda fästing på hela sommaren och flugarna dör och vill inte vara i närheten av det. Kolla dock så att det inte är farligt att ha det på sår men det tror jag inte.

Hade det varit på benet hade du ju kunnat linda runt men det är ju lite svårt på halsen :)

Lycka till

var köper man Absorbine Ultra shield? Den vill jag ha!

När min häst blev biten på ryggen mitt i sommaren hade jag samma problem. jag kunde ju inte rida innan såret läkt och det läkte ju inte när flugorna trampade runt i det. Jag testade med salvor och grejjer men mest efektivt var att ta en lagom stor tygbit och tejpa fast den med såndär papperstejp som man använder när man målar för att få skarpa och raka kanter (denna tejp ger inte ifrån sig en massa kladdigt klister som fastnar i pälsen och är lätt att ta bort). På så sätt kunde flugorna inte komma åt såret, jag slapp kleta med ny salva hela tiden och det fastnade inte en massa smuts och skräp i salvan jag hade på.

Frågan är ju bara om hästkomisarna låter lappen sitta kvar i hagen, du kan ju alltid testa.

annars är ju som sagt skillingarydssalva väldigt bra.

Puttar upp och lånar din tråd då jag har liknande problem.

Min häst har sår i ansiktet som är rent av orsakat av att flugorna sitter och äter på honom. Jag klaffsar på skillingaryd salva men det hjälper bara högst en timma, sen är dom där igen.
Vidrigt.
Det är jättesvårt att ha flyveil o liknande för jag har två unghästar i hagen som äter upp den. Vad gör man :confused:

Sprayen finns i vanliga hästaffärer, kostar runt 249 kronor tror jag. Men just till såret skulle jag nog som någon tidigare nämnde, rekommendera skillingarydssalvan. Den är riktigt bra och flugorna tycker inte om den. Absorbine Ultra shield är ganska starka grejer, som sagt så dör flugor och andra insekter när de får sprayen på sig.. så var försiktig med den för nära sår, du ska nog i alla fall inte spraya det rätt på såret...

Nu vet jag ju inte riktigt hur stort sår din häst har, men jag anväder alltid tjärplåster-spray som finns på Granngården, då lägger sig tjärplåstret som en hinna över såret och flugorna låter bli att sitta där.
Det var min veterinär som rekommenderade det förra sommaren då min häst fått ett fult skav efter flugmasken som flugorna satt i hela tiden.
Hopplöst med sår på sommaren för flugorna är där hela tiden:(

på lillhästen i stav kostar sprayen 190 kr tror jag

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 022
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det... 2
Svar
28
· Visningar
4 806
Senast: Fiorano
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 208
Senast: inaa
·
Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från... 2
Svar
22
· Visningar
5 594
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår