Sår i karleden.

mirage

Trådstartare
Min häst har varit/är svullen i benet, antagligen pga en öppnad infekterad hovböld. Jag trodde först att han hade fått ett sår jag inte såg och lade jodopaxomslag runt benet i tre dagar. Svullnaden började nere ovanför hoven och steg sedan uppåt. Kom på att jag kanske skulle sätta omslag runt nedre delen av benet också dvs runt karleden men aj vilket misstag! Tyckte inte att jag blandade för starkt jodopax men hästen fick sår i karleden utav detta som inte vill ge med sig.

Har tvättat med vatten och smörjt med Helosansalva men det går inte bort. Ska köpa lactacyd imorrn och tvätta med och går det inte bort får jag ringa vet men jag undrar om ni har några förslag på omslag, salvor eller liknande som man kan testa (receptfritt)! :confused:

Väldigt tacksam för svar!
 
Tråkigt att det blev så :(

Socatyl salvan är kanonbra till allt.
Har för mig att det är receptfri.
Jag brukar använda en salva som heter Vegebom,som används mkt till kossor och till deras spenor och så.Men den är kanon till hästar också,toppen salva verkligen..Använder till själv till mugg och rasp funkar toppen.

Hoppas du reder ut det där med såren :)
 
jummet vatten och mild tvål... låter inte så effektivt, men funkar...
kram
 
Även på typ brännskador alltså? Jag ska tvätta och fixa så får vi se om det fungerar. :bow:
 
Acetylsalesyrsalva (eller vad det nu kallades, något liknande iaf) använde jag när min pålle haft mugg och därefter fått sår i karleden. Fungerade kanonbra! Streptocillin är annars min favoritsalva, men den tror jag är receptbelagd tyvärr.
Lycka till!
:bump://Z
 
En salva med Aloe-vera och bipropolis brukar vi använda. Fungerar jättebra :D

Mvh/Marie
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 524
Senast: Piranesi
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
773
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
664
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp