Bukefalos 28 år!

Sår som inte försvinner?

E

eiwo

Min häst har ett litet sår, ungefär som min lillfingernagel, på utsidan av höger bakben, ungefär tio centimeter ovanför kotan, som vägrar försvinna :confused: Såg det när jag tog in honom för någon vecka sen, det satt redan en skorpa på men var lite 'rinnigt' under, så jag spolade bara av benet med vatten. Dagen efter var skorpan torr och fin. Inget svullet eller irriterat, han var inte öm.

I fredags hade skorpan lossnat och satt bara i en 'tråd', så den lossnade när jag borstade honom. Red en sväng och när jag kom tillbaka hade det runnit blod ner på hoven :crazy: Gjorde rent med alsolsprit och ställde honom i boxen. Såret var inte djupt, bara någon millimeter. På morgonen var skorpan torr och fin igen.

Var ute nyss i stallet och skorpan är fortfarande kvar :crazy: Fortfarande inte svullen eller något. Kan det sitta något i såret som irriterar? Jag har inte velat pilla bort skorpan eftersom den såg så fin och torr ut. Kan såret vara djupare än jag såg? Vet inte vad han har gjort illa sej på heller, han brukar få några broddtramp varje vinter trots boots i hagen men att han skulle ha trampat sej där såret sitter känns ganska omöjligt, även för honom :p Normalt brukar hans sår läka jättesnabbt, har fått beröm av vet. för hans bra läkkött. Är det något jag ska göra? Eller ska jag bara låta skorpan sitta kvar?
 
Sv: Sår som inte försvinner?

Min häst har ett litet sår, ungefär som min lillfingernagel, på utsidan av höger bakben, ungefär tio centimeter ovanför kotan, som vägrar försvinna Såg det när jag tog in honom för någon vecka sen, det satt redan en skorpa på men var lite 'rinnigt' under, så jag spolade bara av benet med vatten. Dagen efter var skorpan torr och fin. Inget svullet eller irriterat, han var inte öm.

I fredags hade skorpan lossnat och satt bara i en 'tråd', så den lossnade när jag borstade honom. Red en sväng och när jag kom tillbaka hade det runnit blod ner på hoven Gjorde rent med alsolsprit och ställde honom i boxen. Såret var inte djupt, bara någon millimeter. På morgonen var skorpan torr och fin igen.

Var ute nyss i stallet och skorpan är fortfarande kvar Fortfarande inte svullen eller något. Kan det sitta något i såret som irriterar? Jag har inte velat pilla bort skorpan eftersom den såg så fin och torr ut. Kan såret vara djupare än jag såg? Vet inte vad han har gjort illa sej på heller, han brukar få några broddtramp varje vinter trots boots i hagen men att han skulle ha trampat sej där såret sitter känns ganska omöjligt, även för honom Normalt brukar hans sår läka jättesnabbt, har fått beröm av vet. för hans bra läkkött. Är det något jag ska göra? Eller ska jag bara låta skorpan sitta kvar?


hade samma problem med min häst för ett tag sen.. dock va de på insidan av hasen.. va precis som för dig, såg fint ut, rann lite blod, blev en tunn skorpa, va ej halt (antar att din inte heller är det) osv, men efter ca tre v. började de svälla runt såret så vi åkte till vet. å de visade sig att det va nått litet skräp däri, hade kapslats in därav tog de tid innan kroppen reagerade så en annan kunde se det..

ja skull e nog börja med att skölja ur å därefter se hur de läker med en ny skorpa över.. därefter skulle ja nog åka till vet, för nånting borde ju va fel om de inte läker, framför allt om de e så litet
 
Sv: Sår som inte försvinner?

hade samma problem med min häst för ett tag sen.. dock va de på insidan av hasen.. va precis som för dig, såg fint ut, rann lite blod, blev en tunn skorpa, va ej halt (antar att din inte heller är det) osv, men efter ca tre v. började de svälla runt såret så vi åkte till vet. å de visade sig att det va nått litet skräp däri, hade kapslats in därav tog de tid innan kroppen reagerade så en annan kunde se det..

ja skull e nog börja med att skölja ur å därefter se hur de läker med en ny skorpa över.. därefter skulle ja nog åka till vet, för nånting borde ju va fel om de inte läker, framför allt om de e så litet
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 780
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 164
Senast: Djurvän
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 098
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp