Vad kan det vara?... ryggont som kommit tidvis..

Jag har inga referenser på kliniken du ska till, men jag hade ju direkt misstänkt knäproblem (bak) när du säger att hon inte vill rygga.

Det kan så småningom ge problem i ryggen i o m att bakbenen inte arbetar som de behöver för att ryggen ska fungera. Det är inte helt lätt att upptäcka problem med bakknän, men mycket av det du berättar gör att jag känner att det ändå kan finnas skäl att i alla fall utesluta knä som problemområde.
Jag tänkte också direkt på bakknäna primärt med inflammationer i rygg som sekundär problematik.
 
Iom att hästen är snubblig och vurpar i hagen hade jag inte sett det som ”den kanske skadade sig då” utan mer ”varför vurpar den i hagen upprepat?”.
Dvs vad för fel kan vara anledningen till dålig balans?

Håller med om att kolla halskotpelare och bakknän.

Låter också otroligt märkligt att en låsning vid huvud/första nackkotan inte skulle påverka. Man brukar kalla den koran för av- och på-knappen just för att låsning där påverkar hela kroppen. Och den vill man ha väck.
Sen blir hästen inte så snubblig bara av det. Men många bäckar små liksom..
 
Jag känner igen mig i en hel del av det du skriver Moa. Jag köpte min IC valack i januari förra året. I februari blev det karantän i stallet pga EHV4. Satte igång honom lugnt i mars/april men han kändes hängig, snubblig och flåsig och blodprov visade att han hade två fästingsjukdomar. Det blev en tuff behandlingskur och han fick vila. Började rida igen i somras. En sadelprovare kom ut, jag köpte ny sadel och vi fick besök av en osteopat. Allt var bra även om han inte var lika pigg som vanligt. Sen en dag i slutet av september skenar han med mig, helt utan förvarning. Har bockar av mig och sticker hem. Jag skadade mig så kunde inte sitta upp. Tre veckor senare lånar en kompis honom för att skritta en sväng. Hon hinner knappt sitta upp innan han går i taket. Jag tar ut veterinär som röntgar etc - ryggen ser fin ut - och hon kollade särskilt efter KS. Jag longerade honom och han gick fint. Jag la på sadel och han blev helt som förbytt. Bockade på stället och kunde liksom inte gå fram. Jag tog ut en osteopat igen och min häst reagerade starkt när hon klämde på ryggen. Ont nedanför manken samt ländryggen (ovanför njurarna) och stel i bakbenen. Enligt henne blir de ofta stela bak vid ryggont. Tog även ut ny sadelprovare som rekommenderade en annan sadel. Har senaste månaden börjat tömköra och gå promenader med sadel på. Min osteopat kom ut igen och tyckte att han nu känns fin i ryggen och att jag kunde börja rida igen. Han har inte reagerat negativt på sadel. För en vecka sedan satte jag så upp och skrittade lugnt i ca fem minuter. Tänkte att jag tar det superlugnt i början. Jag tömkör innan jag sitter upp så att han skall bli varm och tänker även köpa en sån där back on track ryggvärmare att lägga på innan jag rider. Tredje dagen skrittande jag en sväng runt stallet och han började hetsa upp sig. Svårt att säga om det var pga ryggen eller överskottsenergi.

En annan grej är att min häst slutade rulla sig i hagen vilket han annars gjorde varje dag. Det är först nu - tre månader och flera osteopatbesök senare - som han börjat rulla sig igen.

mycket jobbigt när man inte riktigt vet vad problemet är och jobbigt att inte veta om hästen kommer att gå i taket när man sitter upp. Jag känner mig inte så säker i sadeln som jag gjorde tidigare.

har du tagit blodprover? Min var väldigt snubblig när han hade fästingsjukdomarna.

hoppas verkligen att du hittar en lösning!
 
Hej!
Nu är det inte många dagar fram tills besöket som tur är..
Har inte känt på hennes rygg sedan osteopaten var här senast ( 2 v sedan ), och idag när jag kände så skönk hon 20 cm ner, hon bara pressade ner hela ryggen av smärta när jag bara tryckte ( och inte ens hårt ) har aldrig sett henne ha så ont innan😔
Ondast gjorde det från manken och 20 cm bak... men hela hon skönk när jag tryckte...
Mår så jävla dåligt att se henne såhär, och jag menar, nu har hon inte ens ridits ett ”normalt” ridpass i skritt och trav sedan oktober..
Önskar bara att hon inte behöver ha så här ont💔
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
533
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
571
Senast: AraSlei
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp