Vad kan det vara?... ryggont som kommit tidvis..

Jag har inga referenser på kliniken du ska till, men jag hade ju direkt misstänkt knäproblem (bak) när du säger att hon inte vill rygga.

Det kan så småningom ge problem i ryggen i o m att bakbenen inte arbetar som de behöver för att ryggen ska fungera. Det är inte helt lätt att upptäcka problem med bakknän, men mycket av det du berättar gör att jag känner att det ändå kan finnas skäl att i alla fall utesluta knä som problemområde.
Jag tänkte också direkt på bakknäna primärt med inflammationer i rygg som sekundär problematik.
 
Iom att hästen är snubblig och vurpar i hagen hade jag inte sett det som ”den kanske skadade sig då” utan mer ”varför vurpar den i hagen upprepat?”.
Dvs vad för fel kan vara anledningen till dålig balans?

Håller med om att kolla halskotpelare och bakknän.

Låter också otroligt märkligt att en låsning vid huvud/första nackkotan inte skulle påverka. Man brukar kalla den koran för av- och på-knappen just för att låsning där påverkar hela kroppen. Och den vill man ha väck.
Sen blir hästen inte så snubblig bara av det. Men många bäckar små liksom..