Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi misstänker starkt att vår son är särbegåvad och det ger en sådan enorm oro inför skolstart i höst. Hur ska vi få honom att tycka skolan är meningsfull så han använder sin fulla potential?Ja det är vad det är med en sådan IQ.
Ingen är med på vad man menar. Utom de som är likadana som en själv.![]()
Ja det riktiga testet är också matriser.Var det samma typ av uppgifter i det riktiga testet som i provtestet?
https://www.mensa.se/provtestet/test/
Jag jobbar just nu i en arbetsgrupp för att utveckla pedagogers medvetenhet om särbegåvning. Just för att skolan ska kunna bemöta dessa elever på deras nivå. Men det är ett stort och tungt arbete.Vi misstänker starkt att vår son är särbegåvad och det ger en sådan enorm oro inför skolstart i höst. Hur ska vi få honom att tycka skolan är meningsfull så han använder sin fulla potential?
Han är 5år och jag känner mig korkad i närheten av honom liksom![]()
Jag har lägre än "normalt IQ" när det kommer till att kommunicera, skriva och prata osv. Däremot så har jag långt över det normala när det kommer till andra delar man testar på.Så är både korkad och smart. Har en autism diagnos.
Jag har lägre än "normalt IQ" när det kommer till att kommunicera, skriva och prata osv. Däremot så har jag långt över det normala när det kommer till andra delar man testar på.Så är både korkad och smart. Har en autism diagnos.
Ja, samma typ.Var det samma typ av uppgifter i det riktiga testet som i provtestet?
Jag är tvärtom, språkligt avancerad men om man skulle testa mig i t ex matte så skulle jag framstå som totalt borta.Jag är också autistisk och har (typiskt för diagnosen) en väldigt ojämn begåvningskurva. Känner igen mig i flera av beskrivningarna kring skoltiden osv men har inget minne av att jag fick en IQ-siffra när jag gjorde WISC-testet under min utredning (iofs ca 17 år sen så saker har säkert ändrats sen dess). Däremot kan jag konstatera att snabbtest online osv inte ger en speciellt positiv bild eftersom de ofta fokuserar på de delar jag är svag i.
![]()
Nu har jag bara kollat första sidan men är det sådär hela testet med rutor eller är det någon annan övningsdel som tillkommer?Var det samma typ av uppgifter i det riktiga testet som i provtestet?
Han kan hoppa upp någon klass och sedan få mer individuella uppgifter. Tenta av istället för att nöta.Vi misstänker starkt att vår son är särbegåvad och det ger en sådan enorm oro inför skolstart i höst. Hur ska vi få honom att tycka skolan är meningsfull så han använder sin fulla potential?
Han är 5år och jag känner mig korkad i närheten av honom liksom![]()
Åh vad jag känner igen mig i detta. Har en uppmätt iq på 143 och det är precis som du beskriver. Jag har dessutom en tendens att köra hela tankegången för mig själv så när mitt inlägg kommer så undrar motparten hur tusan jag kom ditförsöker bli bättre på det dock.
Hittade en karl som ligger över 130 Så honom håller jag hårt itror inte jag skulle kunna hitta ngn annan som orkar leva med mig
![]()
Många har svårt att fatta att verbal förmåga (typ tänka i ord) inte är samma som kommunicera (där 80% är icke-verbalt, inte orden man faktiskt säger; plus betydelsen av sociala normer, förstå andras intentioner och tankar etc. för att lyckas nå fram med det som ska förmedlas).Som du säger är det typiskt med ojämn begåvningskurva. Inte bara riktat mot dig nu men att vara autistisk och ha ett väldigt välutvecklat språk- och ordförråd är något jag träffat på kliniskt många gånger. Det har ofta varit till nackdel för patienten, eftersom den har gett sken av att ha större fungerande än vad den har eftersom den har kunnat "fejka" en bättre funktionsnivå genom sitt snygga och omfångsrika språk, och har därmed kunnat glida igenom många skolår utan att egentligen lära sig särskilt mycket och aldrig riktigt fått det stöd som hen egentligen kanske behövt för att verkligen avancera sin inlärning.
Oftast faller det då snabbt efter gymnasiet när man ska ut i vuxenvärlden genom antingen yrke eller studier och det snygga språket inte hjälper en att strukturera sin vardag.
Får man fråga vilken roll är du där i om du jobbar med det, men inte räknas som en kunnig som får/bör bidra?Det svåra är när man ska lyssna på auktoriteter som tex psykologer, logopeder osv i jobbet. Jag ser samma testresultat men drar helt andra slutsatser. Det har hänt så många gånger att de missar väsentligheter och inte sätter det i sammanhang. Då måste man trippa på tå och få dem att se samma sak för om man försöker dra upp det så blir det bara fel. Otroligt jobbigt när man ser och resonerar mer än utbildade. Innan kände jag mig konstig och jagade upp mig. Nu försöker jag bara undertrycka mig själv och sen gå min egen väg.
Delvis kan det nog bero på hur synen på kunskap förändrats och en sämre undervisning även på universiteten samt att fler utbildar sig vilket också sänker nivån.Det svåra är när man ska lyssna på auktoriteter som tex psykologer, logopeder osv i jobbet. Jag ser samma testresultat men drar helt andra slutsatser. Det har hänt så många gånger att de missar väsentligheter och inte sätter det i sammanhang. Då måste man trippa på tå och få dem att se samma sak för om man försöker dra upp det så blir det bara fel. Otroligt jobbigt när man ser och resonerar mer än utbildade. Innan kände jag mig konstig och jagade upp mig. Nu försöker jag bara undertrycka mig själv och sen gå min egen väg.
Lärare, vikarierande specialpedagog.Får man fråga vilken roll är du där i om du jobbar med det, men inte räknas som en kunnig som får/bör bidra?
Men då är du lika mycket utbildad och kompetent? Norm att vissa professioner har mer auktoritet, eller menade du att ditt särbegåvningstänk skiljde dig för mycket från de andra? Tror jag läste dig fel om varför du inte kunde ta upp det som du ser...Lärare, vikarierande specialpedagog.
Nja. Jag får inte uppfattningen att en psykolog känner sig jämställd med en lärare/specped. Inte heller en logoped. Så det finns nog en slags överordnad känsla att psykologer har tolkningsföreträde på resultat inom psykologutredningar. Och en logoped på logopedutredningar.Men då är du lika mycket utbildad och kompetent? Norm att vissa professioner har mer auktoritet, eller menade du att ditt särbegåvningstänk skiljde dig för mycket från de andra? Tror jag läste dig fel om varför du inte kunde ta upp det som du ser...
När man läser den här tråde kan man ju konstatera att hästmänniskor är MYCKET smartare än övriga populationen![]()