Såriga trampdynor

M

Moatje

Behöver lite hjälp. Har nu varit hos vet. för 3 gånger för trasiga trampdynor. Och när vi säger till vet. att de beror på att han har varit ute och sprungit på ler åkern (har stora inhängnader) är de som vet. inte tror oss. Finns liksom inte nått han kan skada sig på.
Vet. sa att de ser ju ut som om ni stoppat hans fötter i en marshall (har inte gjort detta, lovar :o) Ser ut som han har brännskador.

Kan inte förstå att han springer så att han skadar sig. Efter att detta hänt blev han liggande flera dagar, åt knappt och ville inte ens gå ut.

Vet. sa att han måste ha väldigt känsliga trampdynor. Hon trodde att de kanske berodde på att han hade någon vitamin brist. Men då måste han haft de sen han föddes. Spelar liksom ingen roll vart det är han springer, gräs, asfalt eller åkern. Han är nästan jämt sårig på trampdynorna. Men denna gång var värst. Han var helt uppfläkt, fanns ingen hud kvar alls. Så det är inte så att han spricker, utan allt bara försvinner.

Snälla är det någon som har något tips, eller erfarenhet av detta. Det är verkligen något han lider av. :cry:

Malin
 
JAg vet inte mcyket om hundar.Men drar en pararell med hästarnas karleder.Kan det vara en obalans med magen som spökar?Kanske testa med att byta foder då?
 
Kontakteksem, allergi? Låter nästan som nån slags överkänslighet.
 
Jag har haft snarlika problem med en tidigare hund, detta försvann när jag började ge samma tillskott som till hästar med hud / pälsproblem.
Dels ger jag alltid när nåt strular Foderjäst, kalk o äppelcidervinäger är oxå bra, allt detta ökar djurens (och vårt) immunförsvar så att vi lättare läker om vi skadas samt gör oss starkare och mer motståndskraftiga. Vid just en sån här situation skulle jag även ge Vetegroddsolja som genom att man tillför fett gör all vävnad lite smidigare.

Nu vet jag ju inte vilken ras eller stl på hund det gäller, jag har en Kuvasz, som väger ca 35 kg och hon får, 1 tsk foderjäst, ½ tsk kalk, 1 msk Äppelcidervinäger och 1 msk olja. Självklart får hon i botten ett bra fullfoder, men verkar ändå behöva dessa tillskott just nu.

Du får gärna PM:a eller maila mej om du vill ha fler tips.

MVH / Csira
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 255
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 862
Senast: SiZo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp