sårläkning

Ingela_S

Trådstartare
Min häst har lite halvtaskigt läkekött som gör att ruvan på ett sår sitter kvar rätt länge och när den väl lossnar så lämnar den efter sig nån sorts förhårdnad. Så blir det på benen (det är där han har haft flest sår) men inte på kroppen, där läker såren "som vanligt" och försvinner sen.

I november fick hästen en spark mitt på ett framben, snett framifrån/insidan. Såret blev ca 3 cm långt men var inte särskilt djupt. Svullnaden lade sig inom ett par dagar, men en bula runt såret blev kvar. Veterinären som tittade på det tyckte såret såg fint ut och att bulan inte var något att bry sig om, den skulle ge med sig efter hand. Hästen var varken halt eller öm.

Idag pillade jag lite på förhårdnaden som blivit kvar efter såret. Under förhårdnaden fanns ett "ärr" på 2 cm, men den sista centimetern såg nästan ut som en blåsa. Efter som jag är som jag är ( :angel: ) så pillade jag lite till och då lossnade lite skinn från blåsan. Det blödde lite, men inte så farligt. Blodet såg "fint" ut och inte tillstymmelse till var eller vätska. Blåsan försvann däremot inte, utan visade sig mer vara som en köttig bula (1 cm i diameter). Hästen hade uppenbarligen inte ont (han är rätt känslig med sånt) och reagerade varken när jag klämde och grejade eller när han fick röra på sig.

Tyckte inte det verkade tillräckligt akut för att ta ut jourveterinär, men tänkte ringa och höra med vet. på måndag. Under tiden tänkte jag höra om det är nån här som har sett nåt liknande? Kan det ha nåt med sparken att göra? Inga andra sår har sett ut så här... (Kan ta med kameran och ta kort på det imorgon, om det hjälper att se det.) Funderingar, råd, idéer någon..?
 
Sv: sårläkning

när jag köpte min häst för fem år sedan hade hon en knöl liknande den du beskriver på sitt ena framben, den är fortfarande kvar och hon har inte besvärats alls av den. det kanske inte alls är samma som din häst har men jag tänkte att det kanske kunde lugna dej lite.
 
Sv: sårläkning

Okej. Skönt att din häst inte har några besvär iaf.


Här är två bilder på Lidos sår med "köttbula". :p Man ser ju tydligt hur långt såret har varit, trots att det är 4 månader gammalt...

18961403.jpg


18961404.jpg
 
Sv: sårläkning

Vet inte vad de beror på men de är inte helt ovanliga och brukar försvinna med tiden. Jag har sett detta många gånger på olika hästar.
 
Sv: sårläkning

kanske något som blivit kvar i såret och vill ut ?
 
Sv: sårläkning

Ser ut lite som svallkött, dvs överproduktion av vävnad efter en skada, blir lätt så ffa på benen av någon anledning. Brukar inte ömma (inga nerver i) men kan blöda en del då det ofta är rikt kärlförsörjt. Helt ofarligt, så länge det inte sitter i vägen.
Kan försvinna av sig själv, alt skära/"bränna" bort med lothagen, men prata med veterinär först!
 
Sv: sårläkning

kanske något som blivit kvar i såret och vill ut ?

Funderade på det också, men borde det inte vara infekterat då..? Ser hur rent och fint ut som helst.


Tack för era funderingar!
Jag Diskuterade lite med min kompis (som är läkare (och hästägare), jag tänkte att sårläkning kanske var ungefär samma för människor :p ), och hon sa att det kunde bli såhär när det inte får läka ifred. Det sitter ju snett fram på frambenet, så det skrapas mot marken varje gång han lägger sig ner eller man sätter på benskydden t.ex. Är det inte infekterat så är det lugnt, då ska det gå över av sig själv. Men det tar lite längre tid eftersom det "störs" hela tiden. Det skulle tydligen vara helt ofarligt och försvinna av sig själv med tiden. Ska fortsätta ha koll på det i alla fall.
 
Sv: sårläkning

Hej,

jag har också haft problem med svårläkta sår på min ponny, har dock hört och läst om ljusbehandling av hästar och sår - www.biolight-horses.se - någon som testat detta. Man vill ju inte gärna slänga ut massa pengar i onödan, men hjälper det kanske det är värt kostnaden?
 
Sv: sårläkning

Typiskt svallkött, mitt föl får precis samma sak. Botas bäst genom att "etsa" på själva "köttknulan" med lotagen tills den krympt ihop så att sårkanterna kan slutas runt den. Du får absolut inte etsa på själva sårkanten.
 
Sv: sårläkning

Vilken gammal tråd ni hittat, den hade jag nästan glömt ju. :p "Såret" ser dock likadant ut fortfarande, möjligtvis lite mindre klarrött och istället mörkrött. Aloe Vera ska jag kolla upp. Tack för tipset.


Sar: hur bör man sig åt för att inte komma åt sårkanterna på en sån liten bula? :p Vad är Lotagen och var hittar man det? Och hur gör man när man "etsar"..? :o
 
Sv: sårläkning

Lotagen är beställningsvara på Apoteket, receptbelagt, stryks på med bomull t ex. Jag har inte använt det alls, bara gamla varianten Nelex, utan valde efter lite efterforskning Aloe Vera istället.
 
Sv: sårläkning

Typiskt svallkött!!

Lotagen är recept belagt men du kan köpa en lapispenna på apoteket utan recept, det är lättare att få dit på ett så litet sår!
Lapis ser ut som en penna tvätta rent såret med vatten, dutta på med lapispennan 1gång/dag till bulan försvinner, akta kanterna på såret.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 725
Senast: Bluefish
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 687
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp