Bukefalos 28 år!

Sårskada svullen bursit????

F

fiffilina

Köpte en häst för 6 veckor sedan. Ett varmblodssto som skadat sig i boxen.
När jag köpte henne hade hon ett djupt jack strax under framknäet.
Detta kämpade jag med i några veckor. Tyvärr hade inte förre ägaren brytt sig om det så hon hade stått ca 1 vecka med öppet sår utan rengöring.
Hur som helst så läkte det ihop ganska bra.
Hon var inte halt längre och allt började läka ihop.
2 dagar senare 40 graders feber och hela benet var som en telefonstolpe.
Jag förbannade mig själv att jag låtit såret ta ihop. (misstänkte nämligen att det blivit infektion inuti, bara läkt på utsidan)
Enl veterinären var det troligtvis lymfangit och hon fick penicillin. 5 dagar först.
Tog sen ut veterinär igen då svullnaden gått ner men det blivit en böld på knäet.
Enl veterinären var det en bursit som skulle behandlas med ZON. Gned på det morgon och kväll i 3 dagar....då spricker bölden.....
Ut kommer var och annat elände.
Veterinären sa att det kunde hända.
Själv kände jag att min misstanke var att hon fått in ngt i knäet, sticka, flisa, spik som gett ett så litet sår så det ej syntes och att det nu blivit en varböld men veterinären höll fast vid att det var en bursit.
Hästen blockhalt då det sitter mitt på knäet, och hon är helt stel. Har nu rört på henne genom longering trots hältan och då har svullnaden minskat men nu har hon fortfarande svullet ben och nu har hon fått som en böld längre upp på benet och ur det kommer nu någon vätska....:confused:
Fattar noll. Hon är glad och pigg och feberfri men haltar ju fortfarande.
Hon har även tappat håret på det svullna benet.
Någon som varit med om ngt liknande.
Tacksam för all info.
 
Sv: Sårskada svullen bursit????

En vän till mig var med om en liknande skada precis ovanför hoven på ena frambenet. Röntgen visade att det satt en pinne där, så han fick opereras och sys ihop. Det läkte fint. (Hästen hade inte feber och verkade inte lida av skadan, trots att pinnen var flera centimeter lång.)

Så mitt tips är att ringa en klinik och be om tid för röntgen, för säkerhets skull. Eftersom det kommer var ur benet så är det ju nåt som verkligen inte står rätt till.
 
Sv: Sårskada svullen bursit????

Enl veterinären var det en bursit som skulle behandlas med ZON. Gned på det morgon och kväll i 3 dagar....då spricker bölden.....
Har aldrig hört talas om att en bursa blidat var om det inte kommit in något skit. Är ni säkra på att det inte är hål in till leden? Är det hål till leden är det allvarligt = klinik snarast.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 382
Senast: jakobe
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 428
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Har försökt googla mig till nått slags svar med hittar inget. De är så att min häst skadade sig i boxen för 2 månader sen. Först...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp