Spricka på inre griffelben

mlmj

Trådstartare
Hej! Har försökt googla mig till nått slags svar med hittar inget.
De är så att min häst skadade sig i boxen för 2 månader sen. Först trodde man de va en fraktur på griffelbenet vänster bak. Men sen såg en annan veterinär att de bara va en spricka som skulle självläka på 4 veckor och inte behövde opereras. Han har aldrig varit halt och svullnaden gick ner på 4 dagar efter olyckan. Min fråga är hur ser igångsättningen ut efter att sprickan läkt ihop och hur ser prognosen ut för framtiden då han är hopphäst? För att tillägga så har de aldrig varit nått sår på benet när olyckan skedde och sprickan är långt ner på griffelbenet. Tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter!
 
Har du inte fått någon igångsättningsplan från veterinären?
Har inte fått de ännu, hästen ska röntgas nästa vecka för att se om sprickan läkt ihop. Jag skrev detta då jag hoppas att någon annan kanske varit med om denna skada innan och dela sina erfarenheter :)
 
Frakturer på griffelben brukar generellt sett ha väldigt god prognos. De hästar jag träffat inom travet har kommit tillbaka och tävlat på samma nivå som innan.
 
Vår häst drabbades av en spricka i frambenet, överarmsbenet som dock ej gick ut genom några benhinnor och således var stabil även om den var stor (säkert 10 cm lång) i mars -19. Vad jag kommer ihåg skrittade vi uppsuttet hela mars och april och några veckor in i maj? Började sedan med trav, initialt ffa raka sträckor i några v., och fick börja galoppera i juni, successivt upptrappad givetvis. Vår häst var heller inte i någon toppkondis innan olyckan när han fick sprickan (sprang in i en skottkärra :meh:).
Samma sommar, i mitten/slutet av juli började vi hoppa så smått och sen fortsatte vi bygga upp honom som vanligt successivt, men nästan ffa sett till att han inte var i toppkondis. I dagsläget är han i full form sen dess, vi hopptränar varje vecka på hinder c.a 90-100 cm (men mest pga mig :p) och dressyrar och rider ut regelbundet. Vi behöver inte ta någon hänsyn till den gamla "skadan" alls.

Vad som kan vara bra att tänka på att sprickor/frakturer överlag nästan är känsligare under läkningsperioden efter 3-5 veckor då nybildningen av ben börjar ordentligt, så man bör vara fortsatt försiktig.

Men med andra ord; är du försiktig med hästen och följer alla råd under igångsättning, hellre ge det lite extra tid, så bör det inte finnas något hinder för en framtids hoppkarriär.
 
Vår häst drabbades av en spricka i frambenet, överarmsbenet som dock ej gick ut genom några benhinnor och således var stabil även om den var stor (säkert 10 cm lång) i mars -19. Vad jag kommer ihåg skrittade vi uppsuttet hela mars och april och några veckor in i maj? Började sedan med trav, initialt ffa raka sträckor i några v., och fick börja galoppera i juni, successivt upptrappad givetvis. Vår häst var heller inte i någon toppkondis innan olyckan när han fick sprickan (sprang in i en skottkärra :meh:).
Samma sommar, i mitten/slutet av juli började vi hoppa så smått och sen fortsatte vi bygga upp honom som vanligt successivt, men nästan ffa sett till att han inte var i toppkondis. I dagsläget är han i full form sen dess, vi hopptränar varje vecka på hinder c.a 90-100 cm (men mest pga mig :p) och dressyrar och rider ut regelbundet. Vi behöver inte ta någon hänsyn till den gamla "skadan" alls.

Vad som kan vara bra att tänka på att sprickor/frakturer överlag nästan är känsligare under läkningsperioden efter 3-5 veckor då nybildningen av ben börjar ordentligt, så man bör vara fortsatt försiktig.

Men med andra ord; är du försiktig med hästen och följer alla råd under igångsättning, hellre ge det lite extra tid, så bör det inte finnas något hinder för en framtids hoppkarriär.
Va skönt att din häst blev återställd och fungerar igen, tack för att du tog dig tid att svara och dela med dig :)
 
Min förra häst hade hos ägaren innan mig en mindre fraktur i ett griffelben i ett framben. 4 v vila och sen var han igång igen och hade aldrig besvär av det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 326
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp