Sårskada under läkning

N

neverstop

Har en häst som för 4 veckor sedan fick en sårskada på ett ben. Vet var här och skrev ut streptocillinsalva som jag skulle sätta på två gånger om dagen, och linda över. Hästen fick också en extra stelkrampsspruta då hon ändå skulle vaccineras. Hon var svullen och febrig några dagar men efter ca 3 -4 dagar vände det, svullnaden försvann och febern också. Hästen var inte halt alls.

Såret läker nu väldigt fint och jag har inte lindat det under dagen då jag tycker det blir bättre skorpa om det får luftas lite. Men igår tyckte jag att själva benet såg lite svullet ut igen så jag påbörjade en ny behandling med streptocillin. Tog inte tempen igår kväll men i morse hade hon 38.4

Pratade med vet som tyckte att jag skulle fortsätta med strepto och se vad som händer. Men jag känner mig lite osäker och undrar om man inte borde sätta in en mer allmän behandling också, typ penovet eller hippotrim?
 
Sv: Sårskada under läkning

Min häst fick en spark i lördags som resulterade i ett ca 4 cm långt sår på utsidan av vänster framben. Han fick en 5-dagars penicillinkur och Finadyne i 7 dagar.

Veterinären spolade länge och väl med klorhexidin eftersom det var en ganska djup ficka i såret och sedan lade hon bandage för att hålla ihop såret. Jag har fått lägga om bandaget dagligen och såret är nu i princip helt läkt och ser jättefint ut så idag åker bandaget av.

Vad är det får typ av sår din har fått? Är det skärsår eller uppskrapat? Stort?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 298
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 505
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 725
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp