sårspray??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Issa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 190
I

Issa

den lila sårsprayen, vad tycker ni om den? jag är lite tveksam, är det bra att hästen får in färgämnen å skit i såret???

Det är inte lila färgämne i sårprayen utan Kaliumpermanganat vilket är lila, kaliumpermanganat är uttorkande och antibakteriell.

Jag tycker att den funkar bra och har aldrig upplevt att hästen skulle fara illa av den.

Du kan även köpa Metylrosanillin på Apoteket (receptbelagt numera) som är samma sak (eller samma verksamma substans) som i blåsprayen. Läkare rekommenderar den även till sår på människor. Superbra särskilt om det är lite infekterat. Jag använder det trots att jag har två vita hästar...

Vildvittra

Jag har utökat min färgskala till ytterligare en färg :D,turkos, köper min sårspray med antibiotika i utlandet *viskar*.
Den är exemplariskt bra på allt från strålröta till hudeksem :bow:.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
290
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
527
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka