Bukefalos 28 år!

Sårvård!

F

Fjant

Hej!

Jag har ett problem med ett sår på min häst som inte vill läka. Det sitter på utsidan av vänster framben en decimeter ovanför knät. Det är som en femkrona ungefär och det vill inte läka. Flugorna sitter och biter i det så att det blir aldrig någon ordentlig sårskorpa. Och fick tips av veterinären att köpa zinkpasta som bilr som en hinna. Dock hinner hon alltid rulla sig eller lägga sig i boxen innan zinkpastan torkat, så det blir smuts och tillföljd av det var. Så då är det bara tvätta såret igen och börja om från början. :crazy:

Jag har provat att sätta bandage över såret så att det skall hållas rent, men det ramlar alltid av när hon går, eller så biter hon av det själv... *suck*

Är det någon som har något bra tips på vad jag kan göra? Ska till apoteket idag och köpa någon form av kirirgtejp som är stark och hoppas att klistret gör att det sitter kvar...
 
Sv: Sårvård!

Hej!

Jag har ett problem med ett sår på min häst som inte vill läka. Det sitter på utsidan av vänster framben en decimeter ovanför knät. Det är som en femkrona ungefär och det vill inte läka. Flugorna sitter och biter i det så att det blir aldrig någon ordentlig sårskorpa. Och fick tips av veterinären att köpa zinkpasta som bilr som en hinna. Dock hinner hon alltid rulla sig eller lägga sig i boxen innan zinkpastan torkat, så det blir smuts och tillföljd av det var. Så då är det bara tvätta såret igen och börja om från början. :crazy:

Jag har provat att sätta bandage över såret så att det skall hållas rent, men det ramlar alltid av när hon går, eller så biter hon av det själv... *suck*

Är det någon som har något bra tips på vad jag kan göra? Ska till apoteket idag och köpa någon form av kirirgtejp som är stark och hoppas att klistret gör att det sitter kvar...

Skillingaryd salvan är suverän, tycker jag! Den håller dessutom flugorna borta! Vid vissa envisa sår har jag blandat den med MSM-pulver, har funkat på allt från mugg till "knott och flugbett"! Lycka till!
 
Sv: Sårvård!

Använd vanlig silvertejp. Det gör alltid jag på småsår som flugorna inte vill låta vara ifred. Sitter bra och pälsen gör att det blir luftig under så det läker snabbt
 
Sv: Sårvård!

Använd vanlig silvertejp. Det gör alltid jag på småsår som flugorna inte vill låta vara ifred. Sitter bra och pälsen gör att det blir luftig under så det läker snabbt

Det var smart!!! Tack för tipsen!
 
Sv: Sårvård!

Men ha hästen uppbunden då tills det har hunnit torka, det är väl inte så svårt.
 
Sv: Sårvård!

Men ha hästen uppbunden då tills det har hunnit torka, det är väl inte så svårt.

Jag provade det. Hon stod uppbunden i 40 mins utan att det hade torkat... Sen blev hon, unghäst som hon är, rastlös och vägrade att stå kvar...
 
Sv: Sårvård!

Jag tycker sårplast på sprayburk är bra! Det bildar en tunn hinna som skyddar mot flugorna och samtidigt kan vätska tränga ut genom filmen från såret, dvs filmen andas lite. Finns på Apoteket.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte att vi kanske kundde samla lite tips och råd för enklare sårvård, för oss som inte har helt 100 koll på hur det är:angel: Jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 548
Senast: grashagen
·
Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 200
Senast: Satis
·
C
Hästvård Är det någon som har provat det på hästarnas sår? Hörde en som använde det över såren nu i värmen så att inte flugor & liknande kunde...
2
Svar
25
· Visningar
6 821
Senast: BIMM
·
E
Hästvård Syrrans häst har fått ett mysko sår på sidan av halsen. För en vecka sedan upptäckte vi att han hade ett 1-krone stort sår på höger...
Svar
9
· Visningar
1 540
Senast: Rotterö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp