Sätesstorlek

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 382
B

BeastieBabe

Hur vet man om sätet är lagom stort egentligen?

i en känds hästsportbutikskedja mäter man lårbenslängden och får ut sätesstorleken därefter (oavsett om det är hopp, allround eller dressyrkåpor på sadeln man ska ha).. men om man då har smala lår och liten rumpa, ska man då ha en 18" sits bara för att lårbenet är lite längre?

på torsdag kanske jag får fram lite bilder där jag provsitter 16", 17" och 18" sadlar (från den där butiken) men det kan vara bra att veta vad jag borde leta efter när det gäller sätesstorleken..

Sv: Sätesstorlek

Det är för att den tillverkaren till syntetsadlarna har det som "mall". Men det stämmer inte alltid...

Benlängden har betydelse för sitsstorleken, men då är det hela benet (långa underben = mer framskuren kåpa eller så hamnar man lite längre bak i sadeln = större sitsstorlek behövs) inte bara lårbenet (som Griffin vill få det till).
Men främst är det storleken på rumpan.

Är sadeln stor nog (man märker på avtrycket att den är för liten genom att det bara blir tryck fram och bak, men man har ju kanske inte alltid hästen med sig när man provsitter sadlar i affären ;) ) har du en hand bakom rumpan och du sitter bakom framvalvet i mitten av sadeln. Rumpan ska inte puttas upp av sadeln eller "puttas undan" (man sitter olika i olika sadlar, men jag menar främst om fläsket puttas upp eller puttas undan. Puttas sittbenen fram är det en annan sak, då är det oftast modellen det är fel på, men även då kan det vara bra att prova en storlek större). Du ska också kunna röra dig i sadeln, även om sätet är djupt.

hmm ja, men det känns ganska orimligt att jag ska ha en 18" när jag faktiskt sitter väldigt bra i 16" sadlar.. puttar inte upp, fram eller åt sidan iom att jag har liten rumpa.. har stussmått på 93 cm och runt låren är det 54-55 cm..

och av de 16" sadlar jag provat och ridit i# så har jag inte känt mig bortputtad i alls.. jag satt t.o.m bekvämt i h**ks ponnyputa Safari på 12" :rofl:
och juniorwesternsadeln med 13" sits (även fast dom är större i sätena).. bekvämt att sitta där man sätter sig..

# prestige golden star, 3 olika stübben rex (olika bomvidder & olika årtal), wintec, parad, France premiere.. sedan är det nog en del sadlar som jag inte tittat på märket på men ridit i på ridskolans ponnier (dvs efter det att jag fyllt 20 och vuxit färdigt :p )

Hm... Jag har för mig att jag har sett bilder på dig när du rider moonlightgardens häst? Är du kanske blond och har ridit hennes ponny utan hjälm i vanliga kläder? Du var ju ganska kort (typ 160-165?) och normalbyggd, så större än 17" borde du inte behöva. Men en 16" kanske blir lite liten. Det är väldigt få vuxna ryttare som faktiskt får plats i det...

Diabolical_Kitten skrev:
Hm... Jag har för mig att jag har sett bilder på dig när du rider moonlightgardens häst? Är du kanske blond och har ridit hennes ponny utan hjälm i vanliga kläder? Du var ju ganska kort (typ 160-165?) och normalbyggd, så större än 17" borde du inte behöva. Men en 16" kanske blir lite liten. Det är väldigt få vuxna ryttare som faktiskt får plats i det...

:D :rofl:

Jo hon rider min ponny, dock dom bilder du har sett så hoppade hon bara upp på ponnyns rygg för några fotons skull. Hon rider inte utan hjälm.

Å hon är faktiskt 174 (eller runt där iaf) :D

Vi får båda plats i 16" riktigt bra iaf på allround å hoppsadlar, dressyr har vi aldrig provat att rida i på en häst.
Specielt jag får plats i en 16" det är bara det att jag har förbjudit beastie från att lägga ut bilder på det, det är inte så kul att se sig själv på bild där man inte ser vart rumpan slutar å bennen börjar :eek:

Ja oh ja, det jag inte kommer ner i kommer ingen ner i :D

jo det är bilderna jag bara satt upp för ljusets (och fotgrafens) skull för.. hade inte räknat med att sitta upp något så därför var det casual wear och utan hjälm :angel:
men 173 cm över havet är jag iallafall.. ponnyn är bara 136 så vissa tycker illa om det bara för att man nämner centimetrarna..

men jag får se till att fota och känna efter nästa gång jag rider i 16" sadeln.. och checka in på torsdag hur det ser ut.. så får mooonlightgarden ta fingrarna ur arslet oich ta å knäppa lite kort.. det brukar bara vara jag som håller i kameran jämt annars och såfort hon håller i den så står hon bara å håller i den om jag inte uttryckligen säger exakt vart och när hon ska fota.. :p

Eller så klipper jag av huvudet på folk :D

ja, fast när man fotar sadlar och säten så spelar det juh ingen roll, kommer att klippa av huvet iallafall.. :p

och eftersom att du inte vill fotomodella i kollaget "rumpor i sadel" så får du fota.. haha..

Ah vilken tur :p

Nä det finns liksom ingen rumpa att diskutera där så det känns något onödigt...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 285
Senast: Mogge
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 201
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 292
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka