• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Asa_S
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 497
Sv: Satsdel

Det hade jag också sagt.

"Predikat" är en satsdel som beskriver handlingen i en kommunikation.

"De skall måla bordet rött."
"Eva joggar varje helg."
"Här kan du köra om!"
"Jag vill baka."

Predikatsfyllnad.

Eftersom predikatet (vill) hör till de verb som måste ha en bestämning (predikatsfyllnad). Exempel på såna verb är vara, heta, bliva, kallas, verka, väljas till, anses som etc.

Senast ändrad:

Ska är ett hjälpverb så baka blir predikat.

Jag är subjekt och ska baka predikat.

// Hälsningar fil.mag i svenska. ;)

OK, då var jag rätt ute då. Ska baka är ju futurum så det fungerar ju som predikat men jag fick för mig att man inte kan ha en mening med bara subjekt och predikat och att vill baka inte är ett tempus och då inte skulle gå att använda sammansatt som predikat. Svammel, svammel... Vad bra att det är enklare än man tror ibland!

Subjektiv predikativ (= "predikatsfyllnad" används inte numera...) har du när du säger ngt om subjektet. T ex Jag är sjuk; då är sjuk subjektiv predikativ.

Vilja räknas till de modala hjälpverben, tillsammans med t ex kunna, måste och få. De följs av infinitiv av huvudverbet; den infinitiven kan också vara underförstådd. Jag vill (baka).

Liknande trådar

Mat Mitt äldsta barn fyller 20 :nailbiting: 😵‍💫🥳 och jag vill baka en riktigt god tårta. Jag gillar att baka och brukar ta i lite när nån i... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 486
Senast: Capybara
·
Mat Jag är i någon bak-period och är lite sugen på eventuella nya recept. Vad bakar ni helst? 2
Svar
23
· Visningar
1 018
Tjatter Kom hem efter kejsarsnitt igår, snittet 2 dagar gammalt. Visar sig att min "medel-mot-hård" madrass är på tok för mjuk för att jag ska...
Svar
6
· Visningar
483
Mat Om ni bakar, vad ska ni göra för gott inför jul? 🤩 Jag tycker listan på allt gott jag vill göra bara ökar varje år 😂 Mina planer är *... 5 6 7
Svar
135
· Visningar
5 449
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S