Sätta igång mamma häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 361

fejko

Trådstartare
Jag funderar på att börja rida mitt sto så smått i paddocken och ha fölet vid sidan om. Är det någon son gjort detta och brukar det vara något problem?

Sv: Sätta igång mamma häst

Jag red förra året ett sto som hade föl vid sidan. Det gick inte att ha honom på ridbanan när man red, då han klättrade på stoet.
Han fick gå i hagen brevid ridbanan.

Det beror nog mycket på hur fölet är. Jag har börjat sätta igång mitt sto och både rider och tömkör henne i hagen med fölet närvarande. Funkar superbra:laugh::love: Fölet drar ibland några repor runt oss men går mest runt och nappar lite strån här och var och Mammahäst är fokuserad på sin uppgift och jobbar på bra.:) Fölet är idag precis 2 månader och jag har ridit stoet i två veckor nu.

Jag misstänker att fölis kommer att bli uppspelt och börja rejsa runt. Kanske bäst att sambon håller fölis den första gången. Tömmar vågar jag nog inte ha för jag är rädd att fölis trasslar in sig.

Jag har gjort det med alla mina fyra och ingen har klättrat. Jag tänker mig att mycket beror på hur stoet fungerar. Mitt sto var 16 år när hon fick sitt första föl och van ridhäst.

Jag red i hagen med fölis sidan om. Fölis var busig och drog rundor men jag tyckte ändå att det funkade ganska bra. Med stoet var det inga problem men man fick parera för att inte krocka med fölis eller bli sparkad när hon rejsade runt..... Vill man så går det :laugh: (på ett el annat sätt...)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
5
· Visningar
861
Senast: Blyger
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: corzette
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31