Sätta igånghäst efter vila, hur brukar ni lägga upp det?

Elma_vip

Trådstartare
Ja som rubriken säger, hur lägger ni upp träningen efter vila. Min häst har stått/bara gått i hagen i ca 3 veckor nu pga att hon har ett svullet ben, svullnaden är nästan helt borta nu och vet. sa att jag kunde börja skritta/jobba henne lite tills det var helt borta. Hur skulle ni lagt upp hennes träning?

Väldigt tacksam för svar!

//Diana

Sv: Sätta igånghäst efter vila, hur brukar ni lägga upp det?

Först skritta en vecka och sedan börja trava lite och efter det öka på successivt.
Hon var väl igång innan svullnaden uppstod antar jag? 3 v är inte så mycket form som tappas på, men med tanke på benet skulle jag nog skritta en vecka och se så det fortsätter bli bättre.

förutsätter att hästen var iång innan!
jag skulle skritta 1 vecka.
om svullnaden är borta, eller nästan helt borta så kan du börja jogga.
trava o galoppa ca 10 min om dagen i ca 1 vecka.
om svullnaden inte blivit det minsta större kan du i slutet på v. 3 rida som vanligt.

så fort svullnaden ökar, skritta dagen efter och konstakta vet.

tack båda två för svaren :D Ja hon var igång innan, ganska hårt tränad. Men då ska jag skritta denna veckan ut :D

//Diana

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
2 093
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
680
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 751
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka