• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Instant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 007
I

Instant

Hej!

Gpr det bra att bara använda schabrak eller ska man, helst, ha nån pad under? Kan ett för tunnt schabrak skada hästen på något vis?:crazy:

Tack för svar! :bump:

Sv: Scabrak

Någon måste väl veta ? :confused: Vad använder ni ?? Felstavat på schabrak, men men.. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Om sadeln är korrekt tillpassad ska man inte behöva nån pad eller så under. Och shabrak eller vojlock har man egentligen bara för att skydda sadeln mot svett och stöv från hästen.

Jag förstår inte heller vad du menar? Självklart kan du rida med bara schabrak. Du kan rida utan också om du vill det..

Förlåt om jag frågat oklart.. Frågan var varför vissa använder pad . . ! :d

En del använder pad därför att det behövs, t ex om hästen tillfälligt tappat lite muskler och sadeln därmed blivit för vid.
Andra använder pad därför att deras idol gör det, eller för att det helt enkelt är modernt.:smirk:

Immer

Jag använder pad till min dressyrsadel för att den för tillfället är lite nedsutten. Hoppsadeln däremot har bara ett tunt schabrak och det är ju mest för stt skydda sadeln...

Endel använder gel pad om hästens rygg är öm, och paden ska minska stöttarna från ryttaren

Sv: Schabrak

i bland utan i bland me schbrak i bland med padd och schabrak.

molvi

Jag använder alltid vojlock eller schabrak, det är så jobbigt att göra rent sadeln på undersidan.:o

Men det ska vara så tunt som möjligt, annars tycker jag att jag kommer så långt ifrån hästen, och sadeln är ju utprovad och ligger bra utan något under.

En padd eller ett tjockt schabrak gör att sadeln blir för trång om man inte tagit med den i beräkningen när sadeln provades ut. Men då kan man ju å andra sidan inte rida utan den tjocka fyllningen om inte hästen musklar sig och fyller ut sadeln själv.

rider alltid med ett shabrak under sadeln förutom du sadeln skulle ridas in.

vid hoppning kör jag med en fårskinnspadd under, mest för stötdämpandets skull.

Nej, har du en sadel som passar hästen och ligger bra så räcker det med ett schabrak under. Pad har jag endast använt om sadeln varit för vid tills hästen musklat på sig igen och då tagit bort den igen.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 407
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
924
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur