Scalibor på stor hund med valp

Hoppelhase

Trådstartare
Vågar man låta stora hunden ha kvar sitt scaliborhalsband när man precis skaffat valp? De är så gott som alltid under uppsikt så jag tror inte det är någon risk att han tuggar på själva halsbandet, men de busar ju massor och den lilla hänger och klänger och sliter i pälsen på den stora. Hur skulle ni göra?

Sv: Scalibor på stor hund med valp

Jag skulle inte använda Scalibour alls... Eftersom jag både med egna hundar och med andras upplevt allt för stora biverkningar!

Hellre då Frontline spoton + spray om fästning-belastningen är hård.

/Swat

Om jag var du skulle jag nog också byta till något annat fästingmedel. Mest för din egen skull, så att du slipper ens tänka på att risken finns att valpen tuggar i sej halsbandet.
Jag har Exspot på min och är mycket nöjd med det! Frontline fungerar inte på min. Det verkar vara olika verkan på olika hundar? Var noga med appliceringen om du köper pipetter!

Jag skulle inte använda Scalibour alls... Eftersom jag både med egna hundar och med andras upplevt allt för stora biverkningar!

Hellre då Frontline spoton + spray om fästning-belastningen är hård.

/Swat

Jag har tidigare använt Frontline och det har inte funkat alls på min hund. Scalibor däremot funkar hur bra som helst och jag har inte märkt några biverkningar alls, men vet att vissa andra gör det. Det är nog väldigt individuellt. Men min hund har som sagt redan halsbandet, det var inte frågan om vilket medel jag ska börja använda.

Om jag var du skulle jag nog också byta till något annat fästingmedel. Mest för din egen skull, så att du slipper ens tänka på att risken finns att valpen tuggar i sej halsbandet.
Jag har Exspot på min och är mycket nöjd med det! Frontline fungerar inte på min. Det verkar vara olika verkan på olika hundar? Var noga med appliceringen om du köper pipetter!

Ja, du har rätt, det är nog enklast att ta av det så slipper man fundera. Men det är synd eftersom det fungerar bra, Frontline fungerar som sagt inte på min heller. Exspot har jag inte använt, kan vara värt att testa. Nu ska vi upp till Jämtland ett tag snart så då tror jag att jag låter dem vara helt utan, är så lite fästingar där.

Kan man spara Scalibor-halsbandet eller minskar effekten även när det inte används?

Men om du redan har halsbandet är det ju bara lite att "vänta och se"..? Eller?

Fungerar det och valpen inte blir dålig så är det ju bara att gratulera!

Blir valpen sjuk eller får märkliga neurologiska/mentala reaktioner så får du agera och åtgärda problemet och hålla tummarna för att effekterna inte är långvariga.

/Swat

Jag kommer att köpa Scalibor till alla nu, trots att dom två yngre fortfarande är bitiga mot halsband och halsen i övrigt. Jag gav Exspot ett försök nu, just för att slippa den där stenkollen - men fästingarna verkar inte bry sig alls om det. Scalibor har funkat bra övriga år här på Österlen, så nu återgår jag!

Kan för övrigt berätta att min äldsta tik, som nyanländ till Sverige vid ca 9-10 månaders ålder åt upp TVÅ st Scalibor, med en omkrets på 56 cm resp 65 cm.. Hon kräktes inte ens :D Dom kom dock ut i småbitar i bajset i ca 2-3 dagar efteråt. Men man vet ju aldrig hur känslig eller okänslig en individ är, så därför försökte jag som sagt utan. Nu får det bära eller brista helt enkelt, jag klarar inte av fästingar i mitt hus!

Ha det på du! Jag har halsband på båda min stora och på valpen, valpen fick på sitt vid 11 v ålder (jag köpte inga förräns då). Dom brottas och busar MYCKET och valpen hänger ofta i hans halsskinn och päls men inte direkt i halsbandet och på mina har det funkat bra!

Scalibour är ju det effektivaste medlet så såvida ens hund inte hör till de få som reagerar tycker jag det är förstahandsvalet. Det är iaf det vi rekommenderar på vår klinik.

Men om du redan har halsbandet är det ju bara lite att "vänta och se"..? Eller?

Eh? Jag frågade för att veta om valpen riskerar att bli sjuk om den slickar, tuggar, biter i pälsen på en hund som har scalibor, om jag ville "vänta och se" om den blir sjuk hade jag ju inte behövt fråga. :crazy:

Fungerar det och valpen inte blir dålig så är det ju bara att gratulera!

Blir valpen sjuk eller får märkliga neurologiska/mentala reaktioner så får du agera och åtgärda problemet och hålla tummarna för att effekterna inte är långvariga.

/Swat

Oerhört märklig inställning!

Jag kommer att köpa Scalibor till alla nu, trots att dom två yngre fortfarande är bitiga mot halsband och halsen i övrigt. Jag gav Exspot ett försök nu, just för att slippa den där stenkollen - men fästingarna verkar inte bry sig alls om det. Scalibor har funkat bra övriga år här på Österlen, så nu återgår jag!

Det är underligt det där hur himla olika det är vilka medel som funkar på vilka hundar! Eller vilka fästingar kanske, de är väl individer de med. ;)

Kan för övrigt berätta att min äldsta tik, som nyanländ till Sverige vid ca 9-10 månaders ålder åt upp TVÅ st Scalibor, med en omkrets på 56 cm resp 65 cm.. Hon kräktes inte ens :D Dom kom dock ut i småbitar i bajset i ca 2-3 dagar efteråt. Men man vet ju aldrig hur känslig eller okänslig en individ är, så därför försökte jag som sagt utan. Nu får det bära eller brista helt enkelt, jag klarar inte av fästingar i mitt hus!

Jag hade för mig att det står i bipacksedeln att det inte "borde" vara någon fara om en hund skulle trycka i sig ett halsband. Har inte kvar förpackningen men hittade fråga + svar på scalibors hemsida:

scalibor.se skrev:
Vad händer om hunden äter upp sitt Scalibor® vet. fästinghalsband?

Förgiftningsfall med deltametrin i upp till 300 mg/kg finns beskrivna. Vid den nivån fick hundarna symptom som var lindriga och övergående - CNS-påverkan såsom salivering, vinglighet, stelhet och skakningar. Symptomen klingade av utan behandling inom 48 timmar. 300 mg deltametrin/kg motsvarar att en hund vägande 3 kg äter upp ett helt halsband för stora hundar (Scalibor® vet., fästinghalsband 1 g). Även om säkerhetsmarginalen kan tyckas betryggande, ska halsbandet naturligtvis användas strikt utvärtes.

Dina hundar är väl rätt robusta kan jag tänka mig. :) Min lilla tvåkilos JR-valp får nog knappt plats med hela halsbandet i sig. :D

Ha det på du! Jag har halsband på båda min stora och på valpen, valpen fick på sitt vid 11 v ålder (jag köpte inga förräns då). Dom brottas och busar MYCKET och valpen hänger ofta i hans halsskinn och päls men inte direkt i halsbandet och på mina har det funkat bra!

Scalibour är ju det effektivaste medlet så såvida ens hund inte hör till de få som reagerar tycker jag det är förstahandsvalet. Det är iaf det vi rekommenderar på vår klinik.

Jag har inte heller sett att han hänger i halsbandet, den stora har rätt mycket päls också så det är lite gömt i det. Jag tror att han kanske får ha kvar det de här dagarna och så tar vi av det när vi åker norrut i en månad, sen får jag fundera hur jag ska göra när vi kommer ner hit igen...

Min schäfertik hade alltid använt Scalibor när jag skaffade valp. För att undvika ev. tugg bytte jag till Exspot (det verksamma ämnet är ju detsamma) och effekten av det är precis lika bra som för Exspot. Schäfern får 1-2 fästingar/sommar och terriern har (peppar, peppar) inte haft en fästing i hela sitt liv. Han är nu inne på sin femte sommar.

Nej, det är ju lite storleksskillnader där förvisso! Bra information du hittade, jag har varit för lat för att leta :p4

Tiken som åt upp halsbanden vägde då runt 27 kg ungefär, så det var väl därför hon inte regerade alls förmodar jag då.

Imorgon ska jag åka och köpa nya halsband! Kommer bli fattig som en kyrkråtta efter Apotekets besök, men livet är hårt när man har hundar minsann. 5 st halsband går fan på över 1200 kr :crazy:

Åh, vad jag är glad att jag bvara har två hundar, varav den ene inte har fått en enda fästing i år fast han är utan fästingmedel :D

Han gnider sig kanske tillräckligt på den store som har scalibor :p den store däremot får en massa trots halsbandet. Dock färre än med expot eller frontline som inte fungerar alls. Idag efter en timme i skogen plockade jag säkert 20-talet som kröp omkring i pälsen! Tänk så olika det kan vara! Själv får jag heller aldrig fästingar.

Oj, nu blev det lite OT :p

"knapplån"

Har använt scalibor på mina hundar de senaste åren efter att en av min ena blev väldigt dålig av exspot.

Nu när jag har två unghundar/valp som hänger och drar i varandra vågade jag inte ha dem på, samtidigt har jag haft en hund svårt sjuk i erlichias och är livrädd för det. Efter ett antal fästingar på dem hade jag redig ågren över hur jag skulle göra.

Räddningen blev ett tips från uppfödaren att bara ha dem nattetid, effekten skulle tydligen räcka hade de erfarit, och efter att ett par veckor ha provat det kan jag bara konstatera att det stämmer, inte en fästing.

Effekten av halsbandet sitter i under hela dagen men jag slipper riskerna med att de tuggar på dem, dessutom slits de inte alls på samma sätt och räcker längre.

Uppfödaren och ett par andra valpköpare som inte har tugga-på-varandra-problemet altenerar istället halsbanden mellan hundarna /dag/natt och sparar dessutom några kronor. ( något för dig Bebben?!) Som en parantes hade en av de andra valpköparna köpt med sig till upppfödaren identiska halsband från Norge eller finland, där kostade de 30:- !!!

Som en extra bonus känns det bra att de dessutom utsätts för halva giftmängden men ändå verkar få full effekt.

Nu är mina hundar korthåriga om det har betydelse.

Så mitt tips, låt hunden ha halsbandet på natten bara. :)

Senast ändrad:

Imorgon ska jag åka och köpa nya halsband! Kommer bli fattig som en kyrkråtta efter Apotekets besök, men livet är hårt när man har hundar minsann. 5 st halsband går fan på över 1200 kr :crazy:

Usch ja. :crazy: För mig är det en väldigt positiv överraskning att inse hur mycket billigare allt är till lillen än till den stora. Fast det gör det ännu svårare att låta bli att shoppa onödiga saker... :angel:

Han gnider sig kanske tillräckligt på den store som har scalibor :p den store däremot får en massa trots halsbandet. Dock färre än med expot eller frontline som inte fungerar alls. Idag efter en timme i skogen plockade jag säkert 20-talet som kröp omkring i pälsen! Tänk så olika det kan vara! Själv får jag heller aldrig fästingar.

Fast så är det ju, medlen har som jag förstått det ingen avskräckande verkan så utan dödar fästingarna som satt sig. Jag tycker iofs att jag ser färre fästingar som kryper omkring på hunden också nu, vet inte vad det beror på.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 248
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 939
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka