schabrak eller vojlock

ameo

Trådstartare
Moderator
Av ren nyfikenhet...
Jag får känslan av att "alla" använder schabrak numera. FINNS det ens någon om köper och använder vanliga vojlockar längre?
(och de "korta hoppschabraken" som alla hade en period, verkar ha försvunnit helt, eller?)

När jag var ung använde man vitt schabrak när man tävlade. Det fanns enstaka schabrak i andra färger också, men till vardags använde "alla" vanlig vojlockar.

saker och ting förändras....

Min stallkompis använder enbart vojlock, så visst finns det. Jag tycker dock att schabrak är mycket snyggare. Det känns svårare att få en vojlock att sitta snyggt under sadeln, ett schabrakts passform är mer förlåtande på något sätt.

Tycker helt klart att schabrak är snyggare.
Men nu under sommartid så skulle jag nog kunna tänka mig att använda vojlock då det bör bli svalare. Svårt att få tag på bara. Hööks hade i våras men då hade inte mina sommar-shopping-hormoner kickat igång ännu

Jag föredrar helt klart voljock, men äger ganska många schabrak eftersom det är det som finns att köpa...

Vojlock har bättre passform, blir inte lika varmt och så ser man ju mer av själva hästen, speciellt om man har en lite mindre eller kompaktare häst.

Nuvarande nordis är så pass kort i kroppen att schabraket täcker en stor del av hennes mage och bakåt ljumskarna. Inte snyggt, och framförallt svettigt.

Men nu har ju t.o.m. Hööks tagit in några varianter, även om dressyrvojlockarna hör hemma på islandsavdelningen och inte har bytt färg på 2-3 år (de har fina färger, men jag vill inte gärna ha fler av samma ;) ) och allroundvoljockarna (som inte finns i katalogen av någon anledning) har helt omöjliga färger. Blått med orange kant, och så någon annan lika märklig kombination, nej tack! :p

Jag tycker att voljock kan vara ganska fint om den är i samma form som sadeln med riktigt bra passform, tycker det är svårt att hitta dock och då blir det ju typ Mias som är rätt dyra och då köper jag hellre schabrak för de är ofta snyggare och finns roligare. Jag gillar saker som sitter snyggt, har bra passform och inte "stör ögat" och sedan vad det är spelar inte så stor roll ;)

Jag använder både och. Vojlock främst när det är varmt.
Nästan alla märken har vojlockar att tillgå men sällan butikerna har det hemma så det är oftast beställningsvara.
Mina favoriter är Mias och Euro-Star.

Senast idag såg jag en som använde vojlock på tävling.
Jag tror att vojlocken är sakta men säkert på väg tillbaka.

Använder vojlock. Mest för jag är kärringa mot strömmen, men oxå för bättre passform på min runda och korta häst.
(Svårt att hitta tillräckligt långa och breda, för kanten hamnar under sadeln. Hööks islandsmodell är en sådan icke passande. Någon som vet hur Hööks dressyrvojlock, eller Mias för den delen, är jämförelsevis där bossorna ligger an?)

Jag har fortfarande en del korta hoppschabrak i skåpet :). Gillar dem såhär på sommaren då jag inte äger några vojlockar. Blir i alla fall något svalare tänker jag.

Vi använder både och, mest vojlock då. Hästen har kort rygg och är överbyggd så de flesta schabraken tar i i bakkant och skaver på pälsen. B*rjes har några i olika färger. Men jag skulle helst ha schabrak då jag tycker det är snyggare ;)

Men jag har också funderat på det här, när jag var liten och red på ridskola fanns det bara vojlockar. Nu för 4 år sen när jag tog upp ridningen såg jag ingen vojlock nånstans, bara schabrak både på ridskolan och sen bland folk med egna hästar.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
337
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 840
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 963
Senast: Paddington
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31