Schabrak för känslig hud

Linda_A

Trådstartare
Eftersom jakten på ny sadel har kommit av sig lite medan jag håller på att rakrikta mig själv så har jag fortsatt med den allroundsadel som inskaffades förra hösten. Ryggproblem som hon fick behandlas för i våras har, peppar peppar, inte återvänt, så sadeln i sig var nog inte den stora boven. Men, den tränare som jag nu rider för någorlunda regelbundet tycker den hamnar lite lågt baktill och har rekommenderat en padd.

Jag är novis på området, men flera kunniga bekanta har åsikten att typ en Mattespadd med plats för inlägg baktill skulle passa henne bäst med hennes rygghistoria. Jag är benägen att hålla med, problemet är bara att hon just nu går med en hel fårskinnsvojlock för att hon tidigare fått skav i bakkanten av vanliga schabrak. Och en fårskinnspadd på en fårskinnsvojlock känns lite knöligt.

Så, finns det några andra typer av vojlock/schabrak som skulle kunna fungera på en lättskavd dam så att jag får plats med en padd ovanpå?
 
Renskinn kanske? Inte testat själv men hört att det ska fungera bra mot skav. Borde gå att få plats med en padd, de är väl inte så tjocka.
 
Renskinn tar stor plats. Om sadeln är låg baktill så är den förmodligen för trång fram. Då kan du inte lägga något mer än möjligen ett tunt schabrak under sadeln som gör att sadeln blir ännu trängre. Att lägga pad baktill gör mer skada än nytta enligt undersökningar. Ganska logiskt då man tänker efter.
 
Senast ändrad:
Renskinn tar stor plats. Om sadeln är låg baktill så är den förmodligen för trång fram. Då kan du inte lägga under något under sadeln som gör att sadeln blir ännu trängre. Att lägga pad baktill gör mer skada än nytta enligt undersökningar. Ganska logiskt då man tänker efter.

Jag frågade om detta, men tränaren höll inte med. Kan det inte snarare ha att göra med att den är lite för lång för hennes rygg?
 
Varför köper man en sadel som är så vid att det krävs flera lager under? Ska en bomsadel ligga bra så ska det inte vara mer än ett schabrak under. Det blir inte bättre för hästen med fler lager snarare tvärtom. Har man dessutom en sadel med latex paneler så blir det ännu värre då en sån sadel måste ha en väldigt bra passform.Man kan inte göra en dåligt anpassad bomsadel bättre med paddar. Risken för punkttryck ökar. Oftast visar det sig med att muskulaturen runt manken är obefintlig pga tryck. Sen finns det discipliner tex hoppning som ibland behöver mer stötdämpning. Nu ska ju tråd skaparen köpa ny sadel som förhoppningsvis passar bättre.
 
Har hästen känslig hud så prova ut nästa sadel med renskinn under. Det är det absolut bästa för skavkänsliga hästar men renskinn är tjocka så det är inget som går att knöla under en sadel som passar i nuläget utan då måste man prova ut sadeln med renskinnet under.

På min superkänsliga har jag renskinn under på vintern och en pad med undersida av sympanova (jag har bomlösa sadlar) på sommaren. Det fungerar så bra att min andra häst också har det numera.
 
Varför köper man en sadel som är så vid att det krävs flera lager under? Ska en bomsadel ligga bra så ska det inte vara mer än ett schabrak under. Det blir inte bättre för hästen med fler lager snarare tvärtom. Har man dessutom en sadel med latex paneler så blir det ännu värre då en sån sadel måste ha en väldigt bra passform.Man kan inte göra en dåligt anpassad bomsadel bättre med paddar. Risken för punkttryck ökar. Oftast visar det sig med att muskulaturen runt manken är obefintlig pga tryck. Sen finns det discipliner tex hoppning som ibland behöver mer stötdämpning. Nu ska ju tråd skaparen köpa ny sadel som förhoppningsvis passar bättre.

Det krävs absolut inte flera lager, utan nuvarande fårskinnspad (som ju är lite tjock) är för att hon får skav. Däremot är den lite lång och lägsta punkten hamnar inte helt rätt, åtminstone med mig i sadeln. Den är dock inköpt när hon fortfarande ägdes av ridskolan, så någon avancerad sadelutprovning var det inte fråga om. Sen har vi inte kunnat köpa nytt ännu för varken hon eller jag har varit i form för det.
 
Låter bra att du tar tag i det. Inte alla ridskolor som har koll på sadlar utan bara lägger en till pad under på en redan för trång sadel. De sadlar jag har varit med och kollade på en ridskola var deprimerande. Alla hästar vi kollade gick med opassande sadel, ett par lager under sadeln och samtliga hästar hade djupa gropar vid manken. Dessutom sadlades de alldeles för långt fram då sadlarna var för trånga.
 
Låter bra att du tar tag i det. Inte alla ridskolor som har koll på sadlar utan bara lägger en till pad under på en redan för trång sadel. De sadlar jag har varit med och kollade på en ridskola var deprimerande. Alla hästar vi kollade gick med opassande sadel, ett par lager under sadeln och samtliga hästar hade djupa gropar vid manken. Dessutom sadlades de alldeles för långt fram då sadlarna var för trånga.

Det är tyvärr ett stort problem, håller med. Vi har inte möjlighet på ridskolan att göra en riktig utprovning till alla hästarna utan det har varit mer rådgivande utprovningar. Min hästs förra sadel var för trång och den hade hon nog haft i 5+ år som lektionshäst, om inte mer. Så när vi bytte till en bättre (om inte helt bra) förra hösten så är det inte så konstigt att hon först reagerade negativt, hon var ju van vid den andra och felmusklad. Nu ska jag köpa en ErgoX2 under hösten är det tänkt, men hon går fortfarande på ridskolan vissa dagar så hon behöver en allround som funkar också. Kan den nuvarande "räddas" med en padd så är det ju lättast.
 
Har du tillräckligt stort schabrak så sadeln inte trycker ner kanten på schabraket så att säga?
Vissa schabrak är ju hårdare och styvare så att säga. Vissa hästar kan jag inte ha Mias rs på. Brukar ta något mjukt som Cristina sport eller Anna scarpati istället.
 
Hur är Hööks Anatomic sadelpadd? Verkar ju vara lite av en Matteskopia, finns dock inte utan kantludd. Mattes finns ju i så många konfigurationer att man blir lite förvirrad.
 
Hur är Hööks Anatomic sadelpadd? Verkar ju vara lite av en Matteskopia, finns dock inte utan kantludd. Mattes finns ju i så många konfigurationer att man blir lite förvirrad.
Jag vet inget om padden men billiga fårskinnsprodukter brukar vara skit. Ullen trillar av/plattas ut till ingenting och fåren levde inget bra liv, generellt.
 

Liknande trådar

Utrustning Med fällningen fullt igång har jag sett vissa tendenser hos min häst att bli känslig för sadeln igen. Hon har ju varit väldigt förtjust...
Svar
15
· Visningar
1 319
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp