Schabrak med mjuuuuk undersida

Centaur

Trådstartare
Vad finns det för några?
Inte bomull, men fleece eller liknande tyg på undersidan. Utseendet är inte så jätteviktigt, men nån diskret färg som brun, beige eller vitt. Inte för tjockt.. Och så bör det va bra längd över ryggen, vissa är så korta.

Just det, måste finnas i dressyrmodell!

Sv: Schabrak med mjuuuuk undersida

Jag köpte ett schabrak på Globen:D
MicroXost heter de, och undersidan är i härlig fleese:d, och utsidan i microfibrer.
Finns i både dressyr, allround och hopp.
Jag köpte de hos hästaffären.se. Går inte att länka där, så du får leta upp de själv
Finns bl i färgerna Beige, Svart, Vit och Mörkblått. Disktreta färger;)

Kan inte fleece ge brännskador? (eller har jag blandat det med nått annat material)

När jag jobbade på ett dressyrstall så hade vi på två känsliga hästar shabrak från eskadron, tunnt tunnt typ filt aktigt. Skaven växte sagta ut efter att de använt dessa shabrak som dessutom var så tunna så vi hade även över ett vanligt shabrak. Men tror även att pfiff har ett sånt..

om de nu var skav du ville undvika eller nått sånt.. läste lite luddigt..

Men du :o Du gjorde tråden jag tänkt på hela dagen!! :angel:
Min stackare får skav av schabraken, jättelätt. speciellt om det är ett lite "styvare" schabrak. Brukar rida med ett renskinn under när han har skav men det blir ju så tjockt. Gick och funderade om det fanns schabrak med fleeceundersida eller så.
Men det bränns inte alltså?
Då kan jag ju nästan sy på själv.. kanske ;)

Såg att de står på nästan alla schabraken att de har en mjuk innsida. Schabrak Gallway har därimot också fleeseundersida.
Har du hittat de andra?;)

Ett renskinn under det vanliga schabraket? Eller ett fårskinnsschabrak?

Det är nog väldigt svårt att ge brännskador av fleece men däremot kan det bli statiskt ibland. Men då måste det knuggas mot pälsen förstås.

Jag använder fårskinnsvojlock på vintern för att slippa skav. Det behöver bara en lätt borstning av vojlocken innan ridning (så svett och smuts torkat). Tvätta behövs inte så ofta som man tror.

Det finns de vojlockar och schabrak som inte har det där fluffet som sticker fram om man inte tycker det är snyggt.

Problemet med andra luddiga material är att de lätt blir noppiga, och då skaver de.

Ja, att det kan bli statiskt märks väldigt väl på fleecetäckena :(
Men funderar nästa på att sy på fleece själv på ett schabrak och testa.
Iofs har jag ett renskinn också, men tycker det blir så klumpigt. iofs går det bra för mig, men för medryttaren som inte är så van så vill man ju gärna förenkla.

jag kan inte sy. :p

till er andra så är fårskinn uteslutet då det blir alldeles för tjockt och klumpigt... såå mkt skav får han inte heller, men pälsen börjar bli aningens sliten vid schabrakets bakkant. misstänker den där sömmen..

Haha, ja e inte så haj heller, men har en mamma jag kan ringa å fråga iaf :angel:
Jo de e nog sömmen på min som gör det också, det är som precis där bakkanten på schabraket ligger. hade växt igen lite men nu har det blivit värre igen. o när jag kände på schabraket igår så var det nästan "taggigt" där längst bak :eek: så nu måste jag passa på medryttaren också så hon inte glömmer att kolla sånt också! suck..
men han har fått skav av schabrak som varit "som ett vanligt" i mjukhet också så.. kanske är sömmen som du säger?

ja och det blir ju värre nu som man har ländtäcke hela tiden, för då trycks ju liksom kanten ner mot ryggen....

jag kan inte sy. :p

till er andra så är fårskinn uteslutet då det blir alldeles för tjockt och klumpigt... såå mkt skav får han inte heller, men pälsen börjar bli aningens sliten vid schabrakets bakkant. misstänker den där sömmen..
Kan det inte vara för att schabraket rör sig när du rider då, att pälsen slits av det? För då spelar det ju ingen roll om undersidan på schabraket är mjuk, om det är kantbandet han får skav av..

Bucas har några stilrena schabrak som finns i dressyrmodell med fleeceaktig undersida. De har någon sorts andasfunktion tydligen som ska vara superbra. Jag har sett dom i brunt, svart, blått och vitt.

Det har jag inte ens tänkt på! Men det har du nog rätt i. Jag har skrittäcke men det ligger ju ändå mot kanten.

Såg att på produktnyheter på Hööks fanns det ett schabrak med flanellundersida, flanell är ju jättemjukt. Kostade bara 169kr. Kanske värt att prova? Måste fundera lite..fungerar de är det ju iofs värt att beställa men känns drygt att bara köpa en sak ju, har nyss beställt :p

Bucas har några stilrena schabrak som finns i dressyrmodell med fleeceaktig undersida. De har någon sorts andasfunktion tydligen som ska vara superbra. Jag har sett dom i brunt, svart, blått och vitt.
Ah, lät intressant! Kan man hitta dessa på nätet?

Jag har inte kollat på nätet utan bara sett dom i hästaffären här i stan men alla nätbutiker som saluför bucas borde ju rimligtvis sälja dessa. Jag tycker att de påminde lite om equilines schabrak styrselmässigt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Bör man söka läkare om man helt plötsligt tappar pigmentet på vissa fläckar? Jag vill poängtera att jag inte har bränt mig eller...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: Raderad medlem 94602
·
Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 160
Senast: Sporthorse
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter... 2
Svar
34
· Visningar
4 550
Senast: Nevermind
·
Utrustning Ååh, jag har kollat och rensat i min schabraksamling idag, och alldeles för många används inte pga dålig passform, ihopdragna kantband... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka