Schabrak med mjuuuuk undersida

Sv: Schabrak med mjuuuuk undersida

det ska ju helst inte vara nåt kantband som går på undersidan nej....

schabraket rör sig nog inte så mkt för det är ju fastspänd, däremot rör han ryggen väldigt mkt. så ska väldigt lite till för att det skaver..

det idealiska vore nåt som dom där alca-schabraken som TH har, jag har ett sånt och det är jättemjukt och inget som skaver.. men, det ligger ju inte kvar, försvinner bakåt. :p enda sättet att få det att ligga still på är att kleta massa läderfett på undersidan av sadeln och det blir så kladdigt..

någon som vet vad det är för undersida på dessa eurostar schabrak?
http://i23.ebayimg.com/04/i/000/ce/22/c3a4_1.JPG

hur är anky schabraken, är dom mjuka under? och ligger dom kvar??

Bucas har några stilrena schabrak som finns i dressyrmodell med fleeceaktig undersida. De har någon sorts andasfunktion tydligen som ska vara superbra. Jag har sett dom i brunt, svart, blått och vitt.

Japp, jag har ett sånt och det är jättebra. Mitt är i beige med ngn mörkare passpoal (kommer inte ihåg) dock hjälper knappast ngt material mot sk. "vinterskav" vilket många hästar får såhärårs av kanter på schabrak, minsta lilla rörelse av sadeln i bak kant eller hästen som rör sig mycket etc etc.
Renskinn är i princip det enda som hjälper om det är sådan skav, för där rör sig pälsen på renskinnen MED hästens päls, det blir alltså noll friktion.

Senast ändrad:

måste hålla med mackan här, renskinn är fenomenalt mot skav!

medryttarhästen har taskig kvalitet på vinterpälsen och har ALLTID fått skav av schabraket tidigare vintrar. till den här vintern köpte hästägaren ett renskinn som vi använder som schabrak istället, och pälsen är jättefin under sadeln nu!

inte en tillstymmelse till skav, plus att både sadel och skinn ligger väldigt stilla och bra! :bow:

Jag har också renskinn, fungerar super faktiskt, men det är ju lite "knöligt" för någon som är ovan och min medryttare är inte så van än. Så därför funderade jag också om det fanns något lättare, som typ ett schabrak. Men det kanske är lika bra att jag lägger ner det och fortsätter med renskinnet.
Har aldrig tänkt på det, men du och mackan har nog rätt. tror faktiskt det brukar vara värst på vintern!

Min pålle får skav under sadeln av någon anledning (försöker ta reda på varför) men det som funkar för oss är en vanlig yllefilt under schabraket. Det blir inte tjockt och klumpigt som det blir med får/renskinn.

det är jättevanligt och kallas därför ofta för just "vinterskav"!
Uppstår när pälsen som är längre än vanligt, får friktion mot annat material och saker som ligger an/flyttar lite på sig.
Vissa hästar får till och med skav av saker så som tyglarna mot halsen eller skänklar som ligger an denna period på året, aldrig annars.

inte för den skull att förväxlas med illasittande utrustning som skaver av den orsaken.

Jag har liksom aldrig kopplat ihop det, han är den enda som haft det såhär faktiskt. Men det kan ju stämma, han är ju väldigt skavkänslig också, grimma o sånt med liksom. Verkar vara värre när det är ett lite "hårdare" schabrak också.

hur är anky schabraken, är dom mjuka under? och ligger dom kvar??

De är jätte mjuka och fina under, även fast det inte är fleece eller så det är typ ett jätte mjukt och stretchigt "mesh"foder under. Men det är ju ett ganska rejält kantband på dem... Ligger superstill till och med på min häst, henne glider allt som är och inte är fastspännt på annars:crazy::D

en tunn nonslippad kanske hjälper. Då kan du ju använda dina vanliga schabrak...
Fast iofs tycker du det är lika roligt som jag att handla nytt;)
Mn erfarenhet av mjuka schabrak är nog ungefär 0 märker jag. Mkt tålig häst som nästan alltid är nyklippt... haha

min antidglid pad gör så sadlen glider fram! :eek:
:rofl:

bollen_ ett sånt hööks schabrak tror jag jag har faktisk, ett vitt ganska tunnt som kostade 169. köpte det just för att det var så mjukt under. dock blir det inte lika mjukt efter tvätt... kanske får köpa några till att ha just nu. dom är ju billiga iaf. :p

ett tips är glansspray ... kanske inte mitt på, men i kanten...

*kl*

Men herregud människa :eek: Använd vojlock? Det ger inte alls samma tryck/skav som ett schabrak där bak. Fast det är ju fult :angel: Men väldigt effektivt under sådana perioder.

Equilline och Eurostar har fleeceliknande undersida. Eskadron har inte fleece men jag tycker de är mjuka ändå (de dyra modellerna)

Sist jag var på ekohallen hade jacson ett nytt dressyrschabrak. det var svart och på undersidan var där fårskinn, var väldigt fint och praktiskt, ska inhandla ett sånt. Är ju perfekt på vintern.

eql har jag men det är vanlig bomull? visserligen mjuk bomull men ändå.. och det är sydd så att kantbandet i ryggen viks inunder och då ligger och skaver.

Åh, men då kanske det är värt att testa då! Fast dumt att det inte är lika mjukt efter tvätt.. Men som sagt det är ju ett helt ok pris, speciellt ifall det inte skulle funka, så har man inte lagt ut så mkt i onödan!

*kl*

Men herregud människa :eek: Använd vojlock? Det ger inte alls samma tryck/skav som ett schabrak där bak. Fast det är ju fult :angel: Men väldigt effektivt under sådana perioder.
Spelar ingen roll om det är snyggt eller inte, jag har ändå skrittäcke på så det syns ju inte. Men det fungerar inte med vojlock heller, det är ju liksom kantband på det också (eller vad det nu är som skaver).
Så tyvärr så fungerar det inte heller.

Jag har för mig jag o Centaur diskuterat fula vojlockar någon gång för länge sedan, därav kommentaren ;)

Skumma vojlockar du har då? Mina ligger oftast inte ens emot med kantbanden. Iofs har jag slängt dem nu pga fulheten :o (har inget problem med skav numer)

Liknande trådar

Kropp & Själ Bör man söka läkare om man helt plötsligt tappar pigmentet på vissa fläckar? Jag vill poängtera att jag inte har bränt mig eller...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: Raderad medlem 94602
·
Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 160
Senast: Sporthorse
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter... 2
Svar
34
· Visningar
4 550
Senast: Nevermind
·
Utrustning Ååh, jag har kollat och rensat i min schabraksamling idag, och alldeles för många används inte pga dålig passform, ihopdragna kantband... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka