Schabrak med mjuuuuk undersida

Sv: Schabrak med mjuuuuk undersida

när man har rid/ländtäcke på så ligger ju det inunder sadeln. och då trycks ju schabraket ned. så det må vara mjukt i mitten också!

Aha, där är ditt problem då ju. En kant mellan sadel i häst kan ju aldrig bli bra. Jag sätter alltid dylika prylar så de ligger bakom sadeln.

KL

ni är så sjukt fåfänga en hel drös av er att det är befängt rentut:D

Om ni har problem med att hästen får vinterskav, och det är allmänt etablerad att ett renskinn är det som helt felfritt hjälper, men inte kan tänka er att rida med det för att det är fult.
då har det gått lite långt. :D

ni behöver ju inte ens rida med det jämt.
vem f-n bryr sig, när ni sitter hemma i buskarna och rider på hemmaplan? rid med det då, dvs 80% eller mer av tiden, och ha de snygga och vanliga schabraken på om ni ska iväg på en träning eller liknande. Det funkar ypperligt på det sättet!

jisses :rofl:

jaja :D. tjockt eller "tjockt" eller vad nu anledningen anges vara.
det är inte särskilt tjockt över huvud taget, särskilt inte när man sitter i sadeln. och särskilt inte på ngt problematiskt sätt - annat än det förmodade estetiska då förstås :angel:
en fårskinns vojlock är nog betydligt tjockare. till exempel.

Nu har jag inte läst hela tråden. Jag köpte ett dressyrschabrak med ngt. flecee liknande "innermaterial" på... gekås :angel:

Nä, det är inte jag som klagar på tjockleken :p Har bara sett ett renskinn en ång i mitt liv men det var inte särdeles tjockt, tror ändå det var av hög kvalite. Dock satt jag även den turen för första gången i en bomlös sadel (fast inte fotöljtypen :eek:) så det är lite svårt o i efterhand säga hur det hade känts under en vanlig sadel. Men jag är beredd att hålla med dig.

men nu har jag alltså inte så allvarliga skavproblem att det behövs nåt renskinn och jag tycker det är jättehemskt med päls i det stora o hela, särskilt rådjur som är så vackra... då ska det vara hälsorisk för hästen innan jag ens funderar på det!!!

bara jag hittar ett schabrak med mjuk undersida och inga kantband och sömmer som skaver så räcker det bra för mig...

Aha, där är ditt problem då ju. En kant mellan sadel i häst kan ju aldrig bli bra. Jag sätter alltid dylika prylar så de ligger bakom sadeln.

då hänger det ju långt ner på rumpan.. plus att det blir ett kallt fält mitt på ryggen, kan ju inte vara så skönt. :p

Jag spände så de satt precis bakom. Schabraket ligger under ländtäcket en bit längre bak.

Skulle min ullboll till unghäst kläs på med ett ländtäcke (han hade dött på fläcken :p) så hade jag spänt det så att det ligger kant i kant med padden, schabraken slutar kant i kant eller strax innanför padden (den "sticker ut" där bak, du fattar nog). inte blir det glapp då inte! Du vet, man kan ju ställa in med än halvmeters vis :angel: ;)

KL

ni är så sjukt fåfänga en hel drös av er att det är befängt rentut:D

Om ni har problem med att hästen får vinterskav, och det är allmänt etablerad att ett renskinn är det som helt felfritt hjälper, men inte kan tänka er att rida med det för att det är fult.
då har det gått lite långt. :D

ni behöver ju inte ens rida med det jämt.
vem f-n bryr sig, när ni sitter hemma i buskarna och rider på hemmaplan? rid med det då, dvs 80% eller mer av tiden, och ha de snygga och vanliga schabraken på om ni ska iväg på en träning eller liknande. Det funkar ypperligt på det sättet!

jisses :rofl:
Fast mitt problem är inte att det är fult, och jag rider med renskinnet. Mitt problem var att min medryttare inte är så van, och att hon har svårt att sadla med skinnet. lägger det fel väg eller knöligt eller vad som helst. Så därför ville jag förenkla för hennes skull. Själv spelar det ingen roll.

Och Fjädern, jag har också tävlat dressyr med renskinn. Regional tom. ;)

då hänger det ju långt ner på rumpan.. plus att det blir ett kallt fält mitt på ryggen, kan ju inte vara så skönt. :p
Just det, du har enkelkåpa va? Men om du har "skrittäcke" (tror du kanske kallar det ridtäcke?) kan du inte då bara lägga det över kåpan och sätta fast framför sadeln? Så rider jag när jag tycker det är kallt, då får jag lite värme underifrån på mina ben också. Brukar fungera bra!
Jag har ju "vanliga" kåpor, så jag får ju aldrig den kanten mot hästen..

Det skulle kanske funka med ett i tovad ull, den behöver ju inte kantsys. Var du hittar ett sånt vet jag inte, men det kanske någon annan gör.

:idea: Jag har en vojlock i ylle!! Men, den har kantband. Kanske jag kan sprätta bort kantbandet? undrar om den är dubbelsydd. Ylle fransar sig inte va?

Jag har ett jättemjukt schabrak från ullared. Visserligen är det vanlig bomull med kantband men inte stärkt som vissa schabrak kan kännas. Supermjukt- Superbilligt och Supergulligt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Bör man söka läkare om man helt plötsligt tappar pigmentet på vissa fläckar? Jag vill poängtera att jag inte har bränt mig eller...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: Raderad medlem 94602
·
Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 160
Senast: Sporthorse
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter... 2
Svar
34
· Visningar
4 550
Senast: Nevermind
·
Utrustning Ååh, jag har kollat och rensat i min schabraksamling idag, och alldeles för många används inte pga dålig passform, ihopdragna kantband... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka