Bukefalos 28 år!

Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Föredrar vojlock då jag personligen tycker att dom sitter bättre lr antiglidpadd:) Schabraken blir antigen för stora så att dom drunknar i dom lr för små...

Fast förr när mormor som är sömerska inte va så gammal så sydde hon om full schabraken åt mig så att dom passade som ett smäck:):):) så det är ju en idé:)
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

kl

Jag gillar vojlockar men finns få snygga men Mias kan man välja lite färger. Tycker de är snyggt om de är lite större än sadeln så de blir en bit utanför sadeln.

Använder dock ponnyschabrak nu som passar bra till min bomlösa
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Åhhhh du har lika många schabrak som jag och jag måste bara fårga hur har du byggt ditt schabrak ställning? eller går de att köpa?
Herregud så snyggt och prydligt de såg ut sån där måste jag göra/köpa själv

Lite OT men what'tha ;) :D

Det är IKEAs KOMPLEMENT byxhängare dom hänger på. Det lättaste är att köpa sig en PAX garderob utan dörrar i stl 75 el 100 och så köpa 3-4 hängare o montera dit. Gjort på 15min ;) Stommen kostar typ 5-600kr och hängarna knappt 200kr/styck. Skall man ha dörrar på garderoben så kan man inte ha full-schabrak i den.

Själv fick jag krångla en halv dag eftersom min takhöjd inte kan hålla en PAX garderob. Jag köpte deras trähylla(minns ej namn) och monterade den lite annorlunda för att bredda den o få plats med hängarna. Men jag har hört ryktet att denna hylla slutat tillverkas och varit på utförsäljning så just min modell är nog körd. Men som sagt har man över 201 i takhöjd så köp PAX :) Jättesnyggt och enkelt!
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Vojlock föredrar jag, eller anti glidpad. Eller ingenting.
Tycker att schabrak är fruktansvärt fula...
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Nått som är groteskt fult är renskinn under sadeln, ser såå tattaraktigt ut tycker jag haha.

Rider hellre barbacka om jag bara fick välja å ha en renskinn under sadeln

Om jag inte minns fel så hade de på Strömsholm gjort en undersökning där de jämnförde olika sadelunderlägg som schabrak, antiglidpad, fårskinnspad osv. De kom fram till att ren - och fårskinn var de effketivaste på att "korrigera" t.ex ojämnheter i tryck eller passformen av en sadel. Det tyckte jag var ganska intressant! Ligger väl nåt i att själva ullet "fyller" de ställen där det behövs, anpassar sig mot ryggen osv. :)
( såklart skall man ju alltid sträva till att ha en sadel som sitter bra från första början, but you get my point. )

Men som du säger, särskilt snyggt är det ju inte. :p

Själv föredrar jag schabrak och fårskinnspad eller bara antiglidpad. Tycker det är praktiskt och snyggast.
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Om jag inte minns fel så hade de på Strömsholm gjort en undersökning där de jämnförde olika sadelunderlägg som schabrak, antiglidpad, fårskinnspad osv. De kom fram till att ren - och fårskinn var de effketivaste på att "korrigera" t.ex ojämnheter i tryck eller passformen av en sadel. Det tyckte jag var ganska intressant! Ligger väl nåt i att själva ullet "fyller" de ställen där det behövs, anpassar sig mot ryggen osv. :)
( såklart skall man ju alltid sträva till att ha en sadel som sitter bra från första början, but you get my point. )

Men som du säger, särskilt snyggt är det ju inte. :p

Själv föredrar jag schabrak och fårskinnspad eller bara antiglidpad. Tycker det är praktiskt och snyggast.

De må va bäst i test men kommer aldirg in under sadeln på min häst iallafall:)
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Fast fårskinnspad är ju ursnyggt!
Det har jag under sadeln jag rider i nu.
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

*KL*
Schabrak har jag flest av tycker det är finast :)
På min valack som är 140 så är det lagom men på lille stoet på ca 130 så känns det ibland lite stort...
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

apropå renskinnet!

har hört om den undersökningen också. undersökningen hade visat att renskinnet fördelade mest vikt, medan antiglidpadden var det sämste alternativet, och då i synnerhet av gelmodell. Den ska tydligen snarare ha orsakat punkttryck ist för att fördela vikt.

Om man talar paddar måste jag få hylla fårskinnspadden/mattespadden som man kan palla upp där man behöver! :bow:
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

medan antiglidpadden var det sämste alternativet, och då i synnerhet av gelmodell. Den ska tydligen snarare ha orsakat punkttryck ist för att fördela vikt.

Men det beror väl också på padd och tjocklek? Vi använder en sådan här vars ända uppgift är att bromsa sadeln från att glida helt enkelt, den kan väl inte skapa punkttryck eftersom den är så tunn? :) ( knappt en halv centimeter tjock skulle jag säga.)

678picture2Upload.png


Kan tänka mig att de tjockare kan skapa punkttryck osv.
Råkar du förresten veta om det går att läsa mer om undersökningen någonstans? Skulle ville läsa vidare om ämnet. :)
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Men det beror väl också på padd och tjocklek? Vi använder en sådan här vars ända uppgift är att bromsa sadeln från att glida helt enkelt, den kan väl inte skapa punkttryck eftersom den är så tunn? :) ( knappt en halv centimeter tjock skulle jag säga.)

678picture2Upload.png


Kan tänka mig att de tjockare kan skapa punkttryck osv.
Råkar du förresten veta om det går att läsa mer om undersökningen någonstans? Skulle ville läsa vidare om ämnet. :)

jag fick höra om undersökningen när jag jobbade i ett islandshäststall. hon som har stället visade mig denna pad:
http://www.google.se/imgres?imgurl=...eXlT6vWJPDR4QSojp2UAQ&ved=0CHUQ9QEwAA&dur=467

som exempel på en dålig gelpad. jag tänker dock inte tala för det då det bara är något jag fått höra.
vet inte vart det finns att läsa mer om, men jag kan smsa henne och fråga om hon vet! :idea:

btw- om du har lika problem som jag hade tidigare (med en sadel som alltid gled fram) så testa en Erix Le Tiquerant sadelgjord! Kostar tyvärr en del, men det gjorde susen för oss :)
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

kl.

Jag använder alltid fårskinnspad + schabrak eller vojlock. Använder Mias islandsvojlock som jag tycker är supersnygg! Min polle är väldigt kort så schabrak kan ofta se lite lustigt ut, men det finns vissa som funkar.
 

Liknande trådar

Hemmet Född på 80-talet och därmed uppväxt på 90-talet så var det ju såklart Ajax med citrondoft som skulle användas och detta har jag fortsatt...
Svar
19
· Visningar
981
Senast: movi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
836
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
3 498
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 316
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp