Bukefalos 28 år!

Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Jag föredrar vojlock, men det är svårt att hitta några som passar nu för tiden. De verkar bara göras i ponnystorlek, och det blir för kort tycker jag. Schabrak tycker jag korvar sig mer, eftersom det också behöver vara i fullstorlek och jag har ett litet nätt sto.
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Ett schabrak ligger platt baktill och ofta skaver bakkanten pälsen.
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Ett islandshästinspirerat schabrak har jag önskat länge! O då vill jag ha ett som är längre nedåt sadelgjorden, men kortare i ryggen. Tycker alltid problemet är att få schabraken så man kan fästa sadelgjorden i hållarna, och på de schabrak det går är ytan så stor så hästen kunde nästan lika gärna haft ett ländtäcke :D

Till min 16"s häst får jag ha ponnyschabrak -de räcker aldrig ner till gjorden!
wpid-dsc_3518.jpg

wpid-dsc_3455.jpg



Till de hästarna som kan bära upp ett FullDressyr så brukar iaf de dyrare märkesschabraken nå ner till gjordarna -och så har de kardborre på dom banden -så underbart!
wpid-dsc_3449.jpg



Ponnyhoppschabrak är en favorit om de inte är för framskurna!
btltkvei.jpg


O jag har några att välja bland...
wpid-dsc_1843.jpg

O två nya förväntas levereras hem vilken dag som helst...

Jag har oxå jagat hööks blå/röda islandshästvojlock, men den är slutsåld o har inget hemkomstdatum. Den verkar himla bra! Nån som har en sådan?
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Har också varit med om att schabrak har skavt i bakkanten, men bara en viss modell.

Gillar inte schabrak särskilt mycket då jag tycker de ofta ser enorma ut på hästarna, och är de mindre är de alldeles för små för sadlarna.

Hade nog kört utan något om det inte vore för att jag är så rädd om sadeln. Men använder voljock- dock är de enda jag tycker om Mia's. De sitter som en smäck runt sadeln, och är dessutom snyggt designade :D
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Jag har oxå jagat hööks blå/röda islandshästvojlock, men den är slutsåld o har inget hemkomstdatum. Den verkar himla bra! Nån som har en sådan?

En stallkompis har fast i svartvitt (Showmaster), det ligger kanon på hennes häst och till hennes sadel. Tänkte fråga om jag får prova eftersom jag ska försöka få tag på ett sånt till Sol. Vill ju gärna veta så att det passar till sadeln först.
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Många!!! Jag äger två fårskinnspad och två vojlockar samt två renskinn efter över 20 års hästägande ;-)
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

kl*

Nu håller jag inte på med islänningar men jag tror jag har sett ett schbrak som liknar det du beskriver.
Var som ett hoppschabrak (sånna korta) men nerskuret, såg ut som ett voljock med ett ditsytt kort hopp schabrak ungefär.

Minns dock inte vart jag såg det eller vilket märke, får kolla på det imorgon, hjärnan är lite för seg vid den här tiden! Minst sagt
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Använder som de flesta andra schabrak. Tkr också vojlock är rätt fult. Lite beroende på vad det är för häst skippar jag schabraket ibland och har bara antiglidpad. Dock har jag varit med om flera hästar som fått skav av den, så är väldigt försiktig med det.

För er som har problem med att schabraken inte passar, prova Mia's grejer! Skitbra passform och enkla men snygga! :love:
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Ja med tanke på att så många klagar på att sadeln tar plats, så får man nog lov att säga att det gör ett schabrak också och betydligt mer.:D

Jag kan inte annat än tycka att det är fult.:p

Klar man får tycka de är fult, men är du inte rädd om sadeln din?? tänkte du rider utan,, jag har också ridit utan ett tag på min förra sadel men har tyvärr av detta fått mörkare svettfläckar under sadeln som ej går fort utan de är satet från svettet som har förstört sadeln:cry:

Och jag har inte tid att putsa sadeln petnoga varje dag tar ett tag och få rent sadeln under från svett smuts och annat somblir om man sadlar direkt på hästen utan någonting alls.

Så jag har nu köpt en ny sadel för över 15000 inte en chans att jag tänker förstöra den med, så jag rider heller omkring i fult än inge alls..
Iof tycker jag nu ju inte att schabrak är fult utan dösnyggt=)


Schabrak eller vojlock bara man har nått under tycker jag som skyddar sadeln=)




Nått som är groteskt fult är renskinn under sadeln, ser såå tattaraktigt ut tycker jag haha.

Rider hellre barbacka om jag bara fick välja å ha en renskinn under sadeln
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Ett islandshästinspirerat schabrak har jag önskat länge! O då vill jag ha ett som är längre nedåt sadelgjorden, men kortare i ryggen. Tycker alltid problemet är att få schabraken så man kan fästa sadelgjorden i hållarna, och på de schabrak det går är ytan så stor så hästen kunde nästan lika gärna haft ett ländtäcke :D

Till min 16"s häst får jag ha ponnyschabrak -de räcker aldrig ner till gjorden!
wpid-dsc_3518.jpg

wpid-dsc_3455.jpg



Till de hästarna som kan bära upp ett FullDressyr så brukar iaf de dyrare märkesschabraken nå ner till gjordarna -och så har de kardborre på dom banden -så underbart!
wpid-dsc_3449.jpg



Ponnyhoppschabrak är en favorit om de inte är för framskurna!
btltkvei.jpg


O jag har några att välja bland...
wpid-dsc_1843.jpg

O två nya förväntas levereras hem vilken dag som helst...

Jag har oxå jagat hööks blå/röda islandshästvojlock, men den är slutsåld o har inget hemkomstdatum. Den verkar himla bra! Nån som har en sådan?

Åhhhh du har lika många schabrak som jag och jag måste bara fårga hur har du byggt ditt schabrak ställning? eller går de att köpa?
Herregud så snyggt och prydligt de såg ut sån där måste jag göra/köpa själv
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Föredrar ni att ha vojlock, schabrak eller ingenting alls under sadeln?
Varför?
Skulle man kunna göra ett schabrak som är lite mer "islands"-inspirerat och i så fall, hur då?

Jag föredrar schabrak, tycker att det är snyggare än vojlock. Å andra sidan enklare att få flera vojlockar att rymmas i tvättmaskinen så det kanske vore bättre... tycker också att det är svårare att hitta en vojlock som passar sadeln form-mässigt.
Vill inte ha hästen "naken" under sadeln av rengöringsskäl. Lättare att tvätta schabrak en gång i veckan (eller var tredje vecka eftersom jag får in tre schabrak i tvättmaskinen - och jag byter varje vecka eftersom jag använder samma schabrak till flera hästar så det blir ganska många ridturer på en vecka) än att smörja sadeln efter varje ridtur (tre eller fyra pass en normal vardag; åtta till tio ridpass en ledig dag).

Vad menar du med islandsinspirerat schabrak?
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

kl*

Nu håller jag inte på med islänningar men jag tror jag har sett ett schbrak som liknar det du beskriver.
Var som ett hoppschabrak (sånna korta) men nerskuret, såg ut som ett voljock med ett ditsytt kort hopp schabrak ungefär.

Minns dock inte vart jag såg det eller vilket märke, får kolla på det imorgon, hjärnan är lite för seg vid den här tiden! Minst sagt

Jag har en sån från Formiga.
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Åhhhh du har lika många schabrak som jag och jag måste bara fårga hur har du byggt ditt schabrak ställning? eller går de att köpa?
Herregud så snyggt och prydligt de såg ut sån där måste jag göra/köpa själv

Om du inte vill bygga själv så har jag ett tips. Jag hade mina i ett gammal torkskåp. Kanonbra, fick plats för 15 stycken, det hade såna lite bredare hängare så det var gott om luft emellan, perfekt om det blivit lite svettigt (jag tvättade inte efter varje gång utan borstade rent när det torkat om det bara var lite smuts, sen åkte det i tvättkorgen när det inte gick att borsta rent).

Säkert billigare att göra själv, ingen aning om va de kan kosta, kanske går att hitta på dumpen eller få nåt gammalt trasigt med lite tur. :D
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Jag har hööks islandsvojlock :) Det är precis så min masterback sadel får plats i den så denär i minsta laget, men är ändå nöjd :) Snygg är den åxå.
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Klar man får tycka de är fult, men är du inte rädd om sadeln din?? tänkte du rider utan,, jag har också ridit utan ett tag på min förra sadel men har tyvärr av detta fått mörkare svettfläckar under sadeln som ej går fort utan de är satet från svettet som har förstört sadeln:cry:

Och jag har inte tid att putsa sadeln petnoga varje dag tar ett tag och få rent sadeln under från svett smuts och annat somblir om man sadlar direkt på hästen utan någonting alls.

Så jag har nu köpt en ny sadel för över 15000 inte en chans att jag tänker förstöra den med, så jag rider heller omkring i fult än inge alls..
Iof tycker jag nu ju inte att schabrak är fult utan dösnyggt=)


Schabrak eller vojlock bara man har nått under tycker jag som skyddar sadeln=)




Nått som är groteskt fult är renskinn under sadeln, ser såå tattaraktigt ut tycker jag haha.

Rider hellre barbacka om jag bara fick välja å ha en renskinn under sadeln


Behöver man inte göra om sadeln är förbehandlad ordentligt, då räcker det med att torka av den. Jätte enkelt att hålla rent, torka av med en fuktad svamp och såpa. Svettfläckar man omöjligt uppstå, sadeln har samma skydd som en vojlock eller liknade ger.
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

KL Jag har, som nämnt, oftast schabrak, men jag har också köpt på mig några sk. medicinska vojlockar. Använder dem inte så ofta, men om hästen är blöt eller om det är lerperiod ute så har jag dem. Även reservsadeln har en sån. Inte supersnyggt, men funktionellt.
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Vad menar du med islandsinspirerat schabrak?

Ja, det var det jag tänkte försöka få hjälp med här! Tycker som sagt att det inte används schabrak så mycket inom islandsvärlden, så vad skulle man kunna göra (annan form tex) för att få islandsryttare att välja schabrak?
Har sett det där Air Formiga schabraket som ju är en blandning mellan vojlock och schabrak, men tycker personligen att det är skit-fult...
Kan dock inte komma på något bättre själv...
 
Sv: Schabrak/Vojlock/Ingenting?

Ja, det var det jag tänkte försöka få hjälp med här! Tycker som sagt att det inte används schabrak så mycket inom islandsvärlden, så vad skulle man kunna göra (annan form tex) för att få islandsryttare att välja schabrak?
Har sett det där Air Formiga schabraket som ju är en blandning mellan vojlock och schabrak, men tycker personligen att det är skit-fult...
Kan dock inte komma på något bättre själv...

Jag har några från ett företag på H som är väldigt rundade i designen baktill. Tycker att de inte blir så "klumpiga" på ide kortryggade hästarna. Helt kass på datorer och teknik så kan inte lägga in bilder. Fast de schabraken är egentligen allroundmodell och sticker därför fram onödigt långt.
Jag tycker personligen att det vore snyggt med ett schabrak som är rakt framtill så konturen passar sadeln, tillräckligt långt ner, och sedan mjukt avrundat mot bakkanten.
Å andra sidan gillar jag de schabrak som är lite "flaggformade" baktill-nedtill, dock inte på en liten häst utan då kanske på frieser eller kbl-travare.

Islandsinspirerat vore det ju med fårskinn - de har gott om får på Island... fast det skulle jag aldrig köpa själv. Tänk dig att tvätta fårskinnsschabrak och få rent och snyggt:eek:
 

Liknande trådar

Hemmet Född på 80-talet och därmed uppväxt på 90-talet så var det ju såklart Ajax med citrondoft som skulle användas och detta har jag fortsatt...
Svar
19
· Visningar
961
Senast: movi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
772
Senast: valy
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
645
  • Artikel
Dagbok Jag minns att jag var nervös. Att flickan som borstade hästen verkade så kunnig och världsvan. Kanske var hon lite ledsen också, att...
Svar
3
· Visningar
791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp